اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

توصیف «استاد شهیدی پور» در بیان فعالان قرآنی / از خادم نمونه قرآن تا دایرةالمعارف قرآنی

فعالان جامعه قرآنی از ویژگی‌های برجسته علمی، اخلاقی و قرآنی مرحوم استاد «محمدرضا شهیدی‌پور» گفتند.

توصیف «استاد شهیدی پور» در بیان فعالان قرآنی / از خادم نمونه قرآن تا دایرةالمعارف قرآنی

خبرگزاری فارس از قم، اعظم ربانی: تلاوت قرآن با صدایی زیبا، توصیه اهل‌بیت(ع) و توفیقی برای اهل دل و معرفت است. تاکید ائمه معصوم(ع) به زیباخوانی کلام خدا در کنار سایر سفارش‌ها نسبت به فهم قرآن، تدبّر و حفظ آن، به انسان انگیزه می‌دهد که هر روز ، روح و جان خود را از این سرچشمه‌ فیض لایزال الهی سیراب نماید و پا در این مسیر نهد.

انسان‌های موفق افرادی هستند که در این دنیا، ثقل اکبر و ثقل اصغر را همچون دو بال برای پرواز به سوی کمال انتخاب می‌کنند و ضمن توکل و توسل، تمام تلاش خود را به عدم جدایی از دو امانت پیامبر اعظم(ص) برای امتش، معطوف می‌کنند.

استادی که علم و اخلاق و تقوا را با هم داشت

مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، انسانی به غایت سالم و صالح بود که در حیات پربرکت خویش، علم و اخلاق و تقوا را به نحوی شایسته با هم‌ عجین ساخت تا در مسیر نورانی تعلیم و تعلم قرآن کریم، توفیق نورافشانی بر جامعه برایش فراهم گردد.

وی از پیشکسوتان قرآنی کشور بود که به سال ۱۳۳۷ در قم، شهر علم و اجتهاد دیده به جهان گشود. او که تازه به سن تکلیف رسیده بود، در قامت یک نوجوان ۱۵ ساله، کتاب حیات قرآنی خود را گشود و در نخستین صفحه از این کتاب قطور، به حفظ کلام خدا اهتمام ورزید. کمتر از یک سال به انقضای تاریخ رژیم پهلوی مانده بود که در ۱۹ سالگی، آیات نورانی قرآن را در سینه‌ خود ذخیره و به حافظه سپرد و حافظ کل قرآن کریم شد.

وی چندی بعد، در مدارس علمیه به تدریس فنون قرائت قرآن پرداخت و در کنار آن، در جلساتی تخصصی، قرائت و مفاهیم قرآن را به جوانان این مرز و بوم در نهادهای مقدّس سپاه پاسداران، بسیج، جهاد سازندگی، اوقاف و امور خیریه و نیز سازمان تبلیغات اسلامی می‌آموخت.

مرحوم استاد شهیدی‌پور از پیشرفت در زمینه‌ علوم قرآنی دست نکشید و از مانع ناملایمات دنیوی، به راحتی عبور کرد تا آنجا که به نابغه‌ای در عرصه‌ی قرائت قرآن، مبدّل گشت. معروف است که اطلاعات و علم قرآنی مرحوم استاد شهیدی‌پور، خارق‌العاده بود و حافظه‌ عجیبی داشت. مثلا به یادداشت‌های شخصی‌اش که فلان تلاوت، کی و کجا انجام شده است، کاملا اطلاع داشت. سوابق درخشان این استاد محیط بر مباحث قرآنی، خود گویای ارزش وجودی این انسان کم‌نظیر بود.

داوری مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در ادوار مختلف، داوری مسابقات کشوری قرآن کریم سازمان اوقاف و امورخیریه و جامعه المصطفی (ص) العالمیه و بسیاری از مسابقات مطرح دیگر، تنها بخش کوچکی از خدمات موثّر این استاد قرآنی به کلام الله به حساب می‌آید.

تالیف آثار ارزنده قرآنی و انتخاب به عنوان «خادم نمونه قرآن»

مرحوم استاد شهیدی‌پور در سال ۱۳۸۴ به عنوان «خادم نمونه قرآن» در زمینه‌ آموزش و ترویج فرهنگ قرآنی معرفی شد و توسط رئیس محترم جمهور وقت، مورد تقدیر قرار گرفت. وی در حوزه‌ تالیفات قرآنی نیز اثرات ارزنده و ماندگاری را به جامعه اسلامی تقدیم نمود که امید می‌رود هر کدام از این کُتب، چون نور، شفیع، شفیق و رفیق او در قیامت گردد.

آثاری همچون «سبک شناسی تلاوت»، «تجوید آسان»، «روان خوانی و تجوید قرآن»، «اصول قرائات سبعه»، «توضیحات وقف و ابتدا» و «روان خوانی و تجوید قرآن»، بخشی از تالیفات این استاد قرآنی به شمار می‌آید.

سرانجام روح بزرگ این استاد بی‌بدیل علوم قرآنی، پس از تحمل چند سال بیماری در ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ش، همزمان با ایام سوگواریِ سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به لقاء‌الله پیوست و پیکر پاک این استاد علوم قرآنی، در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

خوشتر آن باشد که سرّ دلبران، گفته آید در حدیث دیگران

تمام کسانی که از دور و نزدیک با مرحوم استاد شهیدی‌پور اُنس داشتند معترفند که وی علیرغم آن‌که نابغه‌ای قرآنی بود، اما در اخلاق و سلوک معنوی، چون چراغی پُرفروغ می‌درخشید و روشنایی می‌بخشید. در اینجا به بیان نقطه نظرات برخی از چهره‌های قرآنی کشور در خصوص این استاد قرآنی، می‌پردازیم.

استاد مرتضی نجفی قدسی موسس دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) درباره مرحوم استاد شهیدی‌پور معتقد است: تقریباً تمام اساتید قرآنی کشور و عموم قاریان و حافظان قرآن مرحوم استاد شهیدی‌پور را دیده‌اند و می‌شناسند و از ایشان خاطره دارند و بسیار کم می‌شود که استادی این‌چنین گسترده، طیف وسیعی از آحاد جامعة قرآنی را تحت پوشش خود داشته باشد. البته در مشهد، تهران و اصفهان و بعضی شهرهای دیگر اساتید برجسته‌ای داشته‌ایم که اثرگذار بوده‌اند ولی بیشتر در منطقه‌ خود شناخته شده بودند که از این میان لازم می‌دانم از مرحوم استاد مهدی شکوهنده از اساتید پیشکسوت اصفهانی یاد کنم که شاگردان بسیاری را تربیت کردند و همچنین استاد ابراهیم مولایی در تهران که بنیان‌گذار تربیت نسلی از قاریان و تالیان قرآن در کشور بودند.

استاد مهدی دغاغله داور بین‌المللی قرآن هم درباره استاد شهیدی‌پور می‌گوید: وی یکی از صاحب‌نظران داوری در زمینه‌ وقف و ابتدا بود که بیشتر داوران کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم، شاگردی ایشان را می‌کردند. مرحوم شهیدی‌پور همچنین تسلّط بسیاری بر نظرات و گفته‌های صاحب‌نظران دیگر کشورها در زمینه‌های مختلف قرآنی داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد امینی تهرانی عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و مدیر گروه علوم و فنون قرائات مجتمع عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی و از شاگردان استاد شهیدی‌پور هم معتقد است: در حوزه‌ی علوم و فنون، قرائآت ایشان بی‌بدیل بود و کسی را نداشتیم که بر عرصه‌های مختلف علوم و فنون قرائآت مثل تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن، تاریخ قرائت، شناخت قاریان، داوری قرائات، آشنایی با مصحف‌های قرآن کریم و حیطه‌های مختلفی که مربوط قرّاء عشره و قرّاء سبعه است، مسلّط باشد.

همچنین سیدجواد سادات فاطمی، داور و مدرّس قرآنی ضمن تاکید بر جایگاه والای استاد شهیدی‌پور در جامعه قرآنی، گفت: استاد شهیدی پور از استادان مطرح و از دوستان عزیز ما بود که سال‌های سال در کنار ایشان برای داوری مسابقات قرآن حضور داشتم. او داور بین المللی قرآن بود و استاد دروس مختلفی در حوزه‌ قرائت به شمار می‌رفت.

حجت‌الاسلام احمدقادری فعّال فرهنگی و استاد قرآن نیز در همین خصوص می‌گوید: مرحوم استاد شهیدی‌پور، عالمی متواضع و چهره‌ای دوست‌داشتنی بود و حقیقتا شایسته‌ عبارت «خادم القرآن» بود. او یکی از استوانه‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران و مایه‌ مباهات جامعه‌ قرآنی ما در مجامع بین‌المللی بود. همنشینی با قرآن و عترت در بهشت، پاداش سال‌های خدمت او در طول حیات پربرکتش خواهد بود.

استاد حسین اسدی پژوهشگر قرآنی و از شاگردان محروم شهیدی‌پور هم اظهار کرد: مرحوم استاد شهیدی‌پور تلاوت را به عنوان یک فرآیند تربیتی برای تربیت یک انسان نگاه می‌کرد و این‌طور نبود که تلاوت را به عنوان یک هنر بشناسد؛ بلکه تلاوت را دارای آثار تربیتی می‌دانست. او یک استاد تمام عیار و یک دایرةالمعارف قرآنی بود.

انتهای پیام/ 78034

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول