اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، مُسکنی برای درمان موقت

در پی اعتراضات مردمی نسبت به معضل سگ‌های ولگرد در سطح شهر سروستان، جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب توسط پیمانکار شروع شده و طبق گفته شهرداری تا به حال 150 قلاده سگ، زنده‌گیری شده است.

جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، مُسکنی برای درمان موقت

به گزارش خبرگزاری فارس از سروستان، ماجرای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر که همیشه با شکایت شهروندان همراه بوده داستان جدیدی نیست اما این مطالبه همیشگی مردم با بی‌تفاوتی مسئولین شهری رو به رو بوده است و روز به روز ابعاد بزرگی به خود گرفته، تا جایی که در برخی مناطق تبدیل به معضلی شده است که باید هزینه‌های گزافی بابت حل آن پرداخت کرد.

 این معضل همیشگی که مردم شهر سالها با آن دست و پنچه نرم می‌کنند به مرحله ای رسیده که جان شهروندان را به مخاطره انداخته که شهرستان سروستان نیز از این بابت استثنا نبوده است.

هرچند که تا به حال سگ گزیدگی در شهرستان به ثبت نرسیده اما عبور و مرور سگ‌های ولگرد در سطح شهر و بین مردم و گاهی حتی عبور گله ای آنها در کوچه‌ها و معابر عمومی، سبب ایجاد رعب و وحشت برای مردم به خصوص کودکان شده است.

شاید تصور شود که وجود سگ‌های ولگرد و مشکلاتش مختص مناطق شهری است ولی با کنکاشی کوتاه در روستاهایی که به مرکزیت شهر نزدیک هستند نیز می‌توان معضل سگ‌های ولگرد را به خوبی مشاهده کرد و مشکلاتی که برای اهالی روستا به وجود آورده‌اند را دید.

یکی از مواردی که شدیدا مورد اعتراض شهروندان است حرکت گله‌ای سگ‌ها در ساعات پایانی شب در کوچه‌های شهر است که با صداهای خود حس نا امنی و ترس برای اهالی محله‌ها به همراه دارد.

خانمی که صدای سگ‌ها را باعث ترس و استرس کودکش می‌داند به خبرنگار ما گفت: به علت گرمای هوا معمولا شب‌ها در حیاط می‌خوابیم که نیمه‌های شب با صدای دعوای سگ‌ها در کوچه، از خواب می‌پریم.

وی ادامه داد: ما بزرگترها شاید برایمان این صداها زیاد مسئله‌ساز نباشد ولی ۲ کودک دارم که با شنیدن صدای سگ‌ها، سراسیمه از خواب می‌پرند و شروع به گریه می‌کنند و هر شب با استرس و اضطراب به خواب می‌روند و واقعا اعصاب بچه‌ها ضعیف شده است.

تعداد زیادی از والدین نیز از وجود سگ‌های ولگرد بر سر راه رفت و آمد کودکانشان گله‌مند بودند که یکی از والدین گفت: معمولا بچه‌هایم از ترس سگ‌ها تنها از خانه بیرون نمی‌روند و حتی پسر بزرگترم که گاهی به خانه اقوام می‌رود اغلب نفس نفس زنان به خانه برمی‌گردد و می‌گوید از ترس سگ‌ها تمام کوچه‌ را دویده است.

انتقال بیماری توسط سگ‌های مریض

یکی دیگر از اعتراضات، پرسه زدن سگ‌های ولگرد در اطراف محل بازی بچه‌ها یا پارک محله‌ها است که معمولا خانواده‌ها ساعت‌هایی از روز یا شب در آن مکان‌ها جمع می‌شوند و گفته می‌شود که برخی از این سگ‌ها مریض هستند و با خوابیدن بر روی چمن‌ها و کف‌پوش‌ها، باعث انتقال بیماری به مردم می‌شوند.

بیشترین اعتراض مردها با توجه به تفاوت نحوه برخود آنها با سگ‌های ولگرد، به تصادفات رانندگی برمی‌گردد؛ آقایی که تصادف با سگی ولگرد در خیابان باعث خسارت به ماشینش شده بود با گلایه از وضع به وجود آمده توضیح داد: هنگام عبور از خیابان سگی به سرعت از بلوار به وسط خیابان پریده و با ماشینم برخورد کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه ناراحت هستم که باعث کشته شدن حیوان زبان بسته شده‌ام، ماشینم نیز دچار خسارت شده و مجبورم به خاطر اتفاقی که واقعا مقصر نبوده‌ام، خسارت مالی بدهم.

این تعداد از اعتراض‌ها که سالهاست نمونه‌های مشابه آنها را در فضای مجازی شهرستان بسیار شنیده ایم حکایت از حضور مدت‌دار سگ‌های ولگرد در مناطق شهری دارد که روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود و همین باعث شد که بار دیگر مردم سروستان یک‌صدا‌تر از سال‌های پیش، اعتراض خود را به گوش مسئولین شهرستان برسانند.

در همین خصوص شورای شهر و شهرداری به عنوان یکی از متولیان این امر به مردم قول دادند که ظرف مدت  15 روز این مشکل را برطرف کرده و اقدام به جمع آوری سگ‌ها  در سطح شهر می‌کنند.

با توجه به اینکه بعد از 15 روز کمتر شدن حضور سگ‌های ولگرد در اکثر نقاط مورد اعتراض، محسوس است برای پیگیری این وعده و لزوم یادآوری تسریع در انجام این کار، با محمد شیروانی، شهردار سروستان گفتگو کردیم.

زنده‌گیری سگ‌های بی‌صاحب توسط پیمانکار مربوطه

وی در ابتدا با بیان اینکه این مشکل تنها مختص شهرستان ما نیست و همه شهرهای کشور کم و بیش با این معضل رو به رو هستند اظهار داشت: در این مدت ما با پیمانکاری که سگ ها را به‌صورت زنده‌ از سطح شهر جمع آوری می‌کرد قرارداد بستیم و هنوز این همکاری ادامه دارد.

شهردار سروستان با اشاره به اینکه تعداد سگ‌های ولگرد نسبت به ماه‌های قبل،کمتر شده است افزود: بعد از اینکه با پیمانکار قرارداد بستیم به‌صورت مداوم بر روی نحوه کار او نظارت داریم و بنا شده است بر اساس هر قلاده سگی که زنده گیری می‌شود مبلغی را به آنها پرداخت کنیم، اگرچه که این کار نیاز به صبوری همشهریان دارد ولی امیدواریم که به مرور تمامی آنها را جمع آوری کنیم.

شیروانی در پاسخ به این سوال که آیا این شایعه درست است که سگ‌های ولگرد از شهرستان‌های دیگر شبانه در سطح شهر سروستان و یا روستاها رها سازی می‌شوند گفت: بله، طی خبرهایی که به ما رسیده این اتفاق صورت می‌گیرد و این کار غیر اخلاقی انجام می‌شود و متاسفانه در این خصوص ما هیچ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم.

وی ادامه داد: اتفاق افتاده که در یک شب تعداد بیش از 100 قلاده سگ در مناطقی از شهرستان رهاسازی شده و اضافه شدن این تعداد سگ به آمار سگ‌های ولگرد شهر، تبدیل به معضلی برای ما نیز شده است که علاوه بر اعتراض همشهریان، هزینه‌های گزافی نیز برای ما در بر داشته است.

تا به حال 150 سگ زنده‌گیری شده‌اند

شهردار سروستان با بیان اینکه مطمئنا هیچ وقت تعداد این سگ‌ها در سطح شهرستان صفر نمی‌شود عنوان کرد: طبق آمار چند روز پیش پیمانکار، تا به حال  حدود 150 سگ زنده گیری شده است و به مکانی که پیمانکار در نظر داشته برای عقیم سازی و نگهداری منتقل شده‌اند.

شیروانی افزود: اگرچه شهرداری تنها متولی جمع آوری سگ‌های ولگرد در شهرستان نیست ولی ما برای رضایت شهروندان همه تلاش خود را خواهیم کرد و تا زمانی که این مشکل حل شود با پیمانکار همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

علیرضا حسین‌زاده، کارشناس محیط زیست نیز در رابطه با وجود سگ‌های ولگرد و ضرر و زیان‌هایی که به برای هر شهر به همراه دارد به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه افرادی هستند که به صورت دلسوزانه و در قالب حمایت از حیوانات، روزانه مقدار زیادی غذا در اختیار این موجودات قرار می‌دهند و باعث توله آوری سگ‌ها و زیاد شدن تعداد آنها می‌شوند چون طبیعت این حیوان به این صورت است که وقتی احساس امنیت کند و غذایی برای خوردن داشته باشد شروع به زاد و ولد می‌کند.

وی گفت: یکی دیگر از عواملی که باعث ازدیاد نسل سگ‌ها می‌شود خرید و فروش توله‌های آنها توسط برخی افراد است، عده‌ای سود جو این حیوان را مجبور به توله آوری می‌کنند و عده ای این توله‌ها را خریداری کرده و بعد از مدتی قبول سرپرستی این حیوان زبان بسته، از او خسته می‌شوند یا توانایی پرداخت هزینه‌های ان را ندارند و آنها را در سطح شهر و یا مکان‌های مخروبه شهر، رها می‌کنند.

عقیم کردن سگ‌های ولگرد، چاره کار نیست

حسین‌زاده با توجه به اینکه عقیم سازی سگ‌های ولگرد هم چاره کار نیست افزود: برخی از این سگ‌ها اگرچه عقیم شده اند ولی نمی‌توان اجازه داد آنها در سطح شهر پراکنده شوند و عبور و مرور کنند چون برخی از آنها به مرور در محیط شهر مریض می‌شوند و این مریضی را در سطح شهر پخش کرده و به عناوین مختلف به مردم منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از این سگ‌ها  با وسایل نقلیه عمومی برخورد می‌کنند و غیر از خسارت‌هایی که به صاحبان وسایل نقلیه تحمیل می‌کنند، جنازه له شده آنها در کف جاده نیز عامل انتقال میکروب به وسیله لاستیک اتومبیل‌ها به سایر نقاط شهر می‌شوند که این نیز خود باعث آلودگی محیط می‌شود.

این کارشناس محیط زیست در پایان ضمن برشمردن خطرات وجود سگ‌ها برای محیط زیست انسانها گفت: متاسفانه در حیاط وحش ما سگ به عنوان یک حیوان وحشی شناخته نمی‌شود چون از قدیم الایام این حیوان به‌صورت نگهبان با مردم زندگی می‌کرده است و شاید یکی از بهترین راه‌ها این باشد که پس از عقیم سازی سگ‌ها از آنها به عنوان سگ نگهبان باغ،  مزارع و یا گوسفندان استفاده کنیم تا از محیط شهری دور بمانند.

گزارش از : نرجس علیرضایی

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول