اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

بررسی رتبه‌بندی معلمان و برنامه‌های سال تحصیلی جدید در اجلاس مدیران آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: اجلاس مدیران آموزش و پرورش با شعار«آموزش و پرورش دانش‌بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی» آغاز شده است.

بررسی رتبه‌بندی معلمان و برنامه‌های سال تحصیلی جدید در اجلاس مدیران آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و رئیس ستاد سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور در اولین روز اجلاس اظهار کرد: مقدمات برگزاری این رویداد از تاریخ ۲۸ تیرماه ۱۴۰۱ با دستور وزیر آموزش و پرورش و با اخذ مجوز از ستاد کرونا آغاز شد.

وی با بیان اینکه امروز بعد از ۶ سال عدم برگزاری حضوری اجلاس مدیران آموزش و پرورش، این اجلاس برگزار می‌شود، گفت: با کمال افتخار ۲۹ مرداد سال ۱۴۰۱، سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، سی‌وششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور، یادگار ارزشمند شهید رجایی با شعار محوری «آموزش و پرورش دانش‌بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی» در شروع سال دوم دولت سیزدهم آغاز شده است؛ امیدوارم در این فرصت مهم ضمن مرور برنامه‌های گذشته در ترسیم و تنظیم مسیر پیش رو موفق باشیم.

احمدی لاشکی گفت: بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و توسعه در جوامع مختلف نشان می‌دهد آموزش و پرورش توانمند و کارآمد، تبلور تربیت نیروهای انسانی متعهد، دانشمند، متخصص و ماهر است.

وی اضافه کرد: بدون تردید ترقی علمی و تکنولوژی در دنیای امروز و سرعت تغییرات در روش‌ها بسیار سریع و حیرت انگیز است. لذا توجه کافی به آموزش‌های لازم و مناسب و نیز هماهنگی و تطابق سطح کیفی و کمی نیروی انسانی با سطح رشد علمی و فنی موجبات رشد و توسعه علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را که همواره مورد تأکید و توجه رهبر معظم انقلاب بوده است، فراهم خواهد کرد. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: اجلاس حاضر در راستای بازاندیشی، همگرایی، مشارکت جویی و هماهنگی اثربخش، اهداف مهمی از جمله تقویت تعامل و همکاری‌ها با دستگاه‌ها و نهادهای بر مبنای مباحث فصل هشتم سند تحول بنیادین، ایجاد فرصت هم‌اندیشی هدفمند در دو طیف سیاست‌گذاری و عملیاتی، مرور فرایند اجرایی‌سازی الگوها و اقدامات تحولی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در اجرای دقیق برنامه‌ها در آغاز سال تحصیلی و بررسی آسیب‌های ناشی از پدیده تلخ دوران کرونا و ارایه راهکارهای پساکرونا پیگیری می‌کند.

وی ادامه داد: ۵ کمیسیون شامل «الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، «عدالت تربیتی و تأمین نصیب برابر آموزشی با تأکید بر زیست بوم جدید و آماده‌سازی مدارس برای ایفای وظیفه در سال تحصیلی پیش رو(پروژه مهر)»، «پایش و سنجش کیفیت یادگیری، نوآوری در محتوا و روش‌های آموزشی مبتنی بر فناوری‌های نوین»، « ایجاد فرصت‌های نوین تربیتی و پرورشی، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه، مدیریت آسیب‌های اجتماعی و صیانت از کودک در برابر آن» و «مردمی‌سازی آموزش و پرورش ، تأمین اقتصاد پایدار، آموزش و ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان (با تأکید بر اجرای شایسته رتبه‌بندی معلمان)» در این اجلاس پیش‌بینی شده است.

* اسلامی: فارغ التحصیل بیکار معنا ندارد

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ریشه اتم در آموزش و پرورش است و اگر سنگ بنای دانایی در مدرسه گذاشته نشود، توانایی ایجاد نمی‌شود. اتم و شکافتن هسته اوج دانایی است که خدای متعال باید توفیق آن را دهد.

وی با بیان اینکه در کشور ما همیشه جایگاه معلم و جایگاه فرهنگیان در قلب جامعه بوده است، افزود: جایگاه و ارزش فرهنگیان و معلمان نباید متاثر از شرایط مقطعی زیر سوال رود و آسیب ببیند و یا با مسائل مادی معاوضه شود، چراکه سعادت و پیشرفت چیزی نیست که کسی با پول آن را محقق کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی معتقد است که فرآیند تبدیل علم و دانش به فناوری، فناوری به صنعت و ثروت و نهایتا تاثیرگذاری در جامعه یک مهارت چند لایه ترکیبی است که در تعامل مدرسه و خانواده باید رخ دهد.

اسلامی با بیان اینکه فارغ التحصیل بیکار معنا ندارد، تصریح کرد: نیرویی که مدرک دکترا و کارشناسی ارشد دارد، اما بیکار است، معنا ندارد چرا که این تحصیلات برای کارآفرینی است. چه مسیری را رفته‌ایم که این حاصل شده است؟ در حال حاضر همه انتظار دارند اشتغال آنها دولتی باشد و استخدام شوند. در حال حاضر این ذهنیت نیروی انسانی ما شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با یادآوری رونمایی سند توسعه راهبردی سازمان انرژی اتمی در۲۰ فروردین سال جاری، ادامه داد: مطابق با این سند در حوزه نیروگاهی در این بازه زمانی یعنی برنامه بیست ساله باید حداقل ۲۰ هزار نیروی متخصص تربیت کنیم. ما در این سند تاثیر گذاری انرژی اتمی در بخش‌های مختلف زندگی مردم را تعریف کرده ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی چرخه سوخت هسته ای را یک چرخه قدرت ساز دانست و با بیان این که انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، خاطر نشان کرد: بمب را می‌گویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم. ما در بخش مولکولی بر روی آب سنگین کار می‌کنیم و امسال توانستیم خط تولید قطره غربالگری نوزاد از آب سنگین را راه اندازی کنیم. قبل انقلاب نیز با ورود به حوزه فناوری های نوین و نوظهور به دلیل آنکه قدرت ساز است مخالف بودند. جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۲ درصد ظرفیت اتمی جهان را در اختیار دارد اما ۲۵ درصد بازرسی جهان را در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و برجام را با تخریب و زیر سوال بردن زیر ساخت هسته ای شروع کردند.

اسلامی افزود: امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفتیم مدارس انرژی اتمی خود را که هر ساله سهمی در المپیادی ها نیز داشته‌اند؛ در شهرهایی که در آنها تأسیسات وجود دارد از مقطع دبستان گسترش دهیم.

*ستاری: دانشگاه باید از پول و حمایت دولتی جدا شود

سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور اظهار کرد: در سالیان گذشته فعالیت‌‌های متعددی در حوزه نخبگانی با آموزش و پرورش داشتیم؛ در بین ادوار مختلف فعالیتم بهترین برخورد را در این دوره در همکاری با دکتر نوری داشتیم و بالاترین خروجی نیز در همین دوره اتفاق افتاده است که از آن جمله می‌توان به مقوله احیای باشگاه پژوهشگران جوان اشاره کرد که فعالیتش برای مدتی مسکوت مانده بود.

ستاری ادامه داد: برای ما ورود به حوزه‌های آموزش و پرورش در معاونت علمی بسیار ترسناک به نظر می‌رسد و این به دلیل وسعت عملکرد و گستردگی حوزه آموزش و پرورش است.

وی اضافه کرد: متاسفانه امروز با توجه به شتاب غیرقابل وصف تکنولوژی، نمی‌توان برای آینده تصمیم‌گیری کرد و پیش‌بینی مناسبی از آینده داشت.

ستاری با بیان اینکه همکاری‌های ما با آموزش و پرورش به واسطه تغییر ریل که این سیستم به ناچار مجبور است داشته باشد و نیز با توجه به تغییر تکنولوژی و تاثیراتش در بازار کار غیرقابل پیش‌بینی است، تاکید کرد: ما نمی‌توانیم حدس بزنیم چه اتفاقی در آینده قرار است شکل بگیرد. اساسا یکی از تعاملاتی که باید با آموزش و پرورش داشته باشیم این است که برای آینده چه تصمیمی اتخاذ کرد؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: متاسفانه من نیز مانند دیگر کارشناسان بر این باور هستم که کنکور سیستم آموزش و پرورش را به گروگان گرفته و بهترین تصمیم این است که آموزش و پرورش کشور به جامعه نزدیک شود.

ستاری تاکید کرد: دانشگاه باید از پول و حمایت دولتی جدا شود و از طریق فروش تکنولوژی به جامعه ارتزاق کند. البته ما چنین انتظاری از آموزش و پرورش نداریم، اما این پتانسیل در آموزش و پرورش وجود دارد؛ چنانچه طی این سال ها شاهد بودیم دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۲ ساله استارتاپ‌هایی را بنیان نهادند.

وی با بیان اینکه باید به دنبال روشی باشیم که آموزش و پرورش را به جامعه نزدیک کنیم، خاطرنشان کرد: باید دروسی تدریس کنیم که کاربردی باشند؛ باید دانش خارجی را بومی‌سازی کنیم؛ باید تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشیم تا به جامعه نزدیک شویم. متاسفانه ما در برخی موارد مردم را در تصمیم‌گیری‌های دولتی نمی‌بینیم.

معاون علمی ریاست جمهموری اضافه کرد: امروز ارتباط نزدیکی با سازمان کشف استعدادهای درخشان داریم. در حوزه تجهیز پژوهش‌سراها کار خوبی انجام شده است و به گونه‌ای سرمایه گذاری کردیم تا امروز همه آزمایشگاه‌ها در مراکز تحقیقاتی از فناوری بومی و ایرانی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: امروز دانش آموز ما باید بداند سطح علمی کشور چقدر است؛ در بحث پژوهش‌سراها و استفاده دانش آموزان از آنها باید موانع اداری را از پیش رو برداریم. دانش آموز می‌خواهد پس از مدرسه در پژوهش‌سراها حاضر شود و تحقیق کند و این امکان باید برای پژوهشگاه باشد.

ستاری گفت: به نظرمی‌رسد در نوع نگاه آموزش و پرورش باید تغییر ایجاد شود؛ اینکه بازخورد عملکرد آموزش و پرورش در رفاه و اقتصاد مردم نمود عینی داشته باشد. باید این تاثیرگذاری را در بحث آسیب‌های اجتماعی هم ببینیم. لازم است در این خصوص با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی، خانه‌های خلاق را توسعه دادیم که در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه بسیار تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: اگر در حوزه ای با شکست مواجه می‌شویم، این شرکت‌های ما بازنده هستند، باید شرکت‌های خود را توسعه دهیم و قوی کنیم که در تقابل با شرکت‌های خارجی قابلیت رقابت داشته باشند.

ستاری تاکید کرد: امروز فرزندان ما باید با نوشت‌افزار ایرانی جویای کسب علم باشند و باید کمیته‌های مشترکی در این حوزه داشته باشیم. ما در همه سطوح آمادگی همکاری با آموزش و پرورش را داریم و حاضریم در این خصوص بودجه بیشتری هزینه کنیم.

 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول