اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس جمهور صربستان: از جدایی طلب‌ها در کوزوو حمایت می‌کنیم

رئیس جمهور صربستان در سخنان تندی از حمایت از اقلیت این کشور در کوزوو خبر داد.

رئیس جمهور صربستان: از جدایی طلب‌ها  در کوزوو حمایت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس ‌جمهور صربستان روز یکشنبه از ناتو خواست تا «وظیفه‌اش» را در کوزوو انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «آلکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان گفت که  در صورت عدم اقدامی از سوی ناتو، صربستان خودش برای محافظت از اقلیت خود در این استان جدایی‌طلب حرکت خواهد کرد.

سخنان تند رئیس جمهور صربستان پس از شکست مذاکرات سیاسی میان سران صربستان و کوزوو در روزهای گذشته با میانجیگری اتحادیه اروپا در بروکسل صورت گرفت.

صربستان به همراه متحدانش روسیه و چین از به رسمیت شناختن اعلامیه استقلال کوزوو در سال ۲۰۰۸ خودداری کرده اند. مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹ به جنگ بین نیروهای صرب و جدایی طلبان در کوزوو پایان داد و سرکوب خونین بلگراد علیه اکثریت آلبانیایی های کوزوو را متوقف کرد.

اتحادیه اروپا سال‌ها بر مذاکرات ناموفق برای عادی‌سازی روابط خود نظارت داشته و اعلام کرده که این یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای عضویت نهایی کوزوو و صربستان در اتحادیه ۲۷ کشوری است.ووچیچ گفت: «ما جایی برای رفتن نداریم، ما در گوشه‌ای هستیم. اگر ناتو نخواهد این کار را انجام دهد، ما مردم خود را از آزار و اذیت و قتل عام نجات خواهیم داد.»

پس از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹، نزدیک به ۴۰۰۰ نیروی حافظ صلح به رهبری ناتو در کوزوو مستقر شده‌اند و هرگونه مداخله مسلحانه صربستان یا روسیه در آنجا به معنای تشدید درگیری در اروپا خواهد بود. پس از شکست مذاکرات با میانجیگری اتحادیه اروپا، نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو در جاده های اصلی در شمال آن مستقر شده‌اند و می گویند که آماده حفاظت از آزادی حرکت برای همه طرف‌ها هستند.

تنش بین صربستان و کوزوو در ماه گذشته زمانی که دولت کوزوو به رهبری «آلبین کورتی»، نخست وزیر کوزوو اعلام کرد که اسناد هویتی و پلاک خودروهای صربستان دیگر در قلمرو کوزوو معتبر نخواهد بود، دوباره افزایش یافت. صربستان در ۱۰ سال گذشته اقدامات مشابهی را برای شهروندان کوزوو که به صربستان وارد می شوند، اجرا کرده است.

 رئیس جمهور صربستان به تازگی پس از گفت‌وگو با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در نشست خبری گفت که صربستان نیازی به میزبانی پایگاه‌های نظامی خارجی نمی‌بیند و به این سیاست پایبند خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول