اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

صادرکننده‌ای که بازار شرکت عربستانی را تصاحب کرد/ چطور یک کارگاه خانگی بزرگترین تولیدکننده خاورمیانه شد؟

پشتکار و همت بلند 2 خانواده فارسانی یک کارگاه کوچک خانگی را به بزرگترین تولیدکننده خوراک آبزیان در خاورمیانه تبدیل کرد، برندی که توانسته شرکت عربستانی را از بازار عراق بیرون براند.

صادرکننده‌ای که بازار شرکت عربستانی را تصاحب کرد/ چطور یک کارگاه خانگی بزرگترین تولیدکننده خاورمیانه شد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شرکت فرادانه بزرگترین تولیدکننده خوراک آبزیان در خاورمیانه با ظرفیت تولید سالانه یک‌صد هزار تن انواع خوراک است که برای بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سراسر کشور اشتغال‌زایی کرده و سال‌هاست به عنوان صادرکننده و کارآفرین برتر در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کند.

رسیدن به این نقطه به هیچ‌وجه اتفاقی و آسان نبوده بلکه حاصل قریب به ۲۰ سال تلاش، درس گرفتن از شکست‌ها و عقب نکشیدن‌هاست.

تنها پشتکار و همت بلند است که می‌تواند یک کارگاه کوچک خانگی را به بزرگترین تولیدکننده خاورمیانه تبدیل کند.

خانواده یداللهی و حیدری شرکای چندین و چندساله‌ فارسانی هستند که پله پله تا رسیدن به این نقطه همراه و همدل تلاش کرده‌اند و موفقیت امروز را مرهون هماهنگی، صداقت بین شرکا و سلامت در کار می‌دانند.

برای آشنایی بیشتر با روندی که جایگاه امروز فرادانه را رقم زده با دو تن از اعضای هیئت مدیره آن به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: ایده فرادانه و تولید خوراک آبزیان از کجا شکل گرفت؟ چه پیش زمینه‌ای داشتید؟

یداللهی: ۶ ساله بودم که کنار پدرم در داروخانه مشغول به‌کار شدم، سواد خواندن و نوشتن نداشتم اما نسخه‌های بدخط پزشکان را از طریق شکل کلمات تشخیص می‌دادم.

پدرم در همان سن و سال به من میدان می‌داد، همان روزها با فضای کسب و کار آشنا شدم و برخورد با مشتری را یاد گرفتم.

در دوران دبستان دانش‌آموز درس‌خوانی نبودم، اما از اول راهنمایی تا دیپلم کار و درس را هم‌زمان پیش بردم و شاگرد اول بودم.

مشکلات مالی باعث شد پدرم به فکر شغل دوم باشد، چندسالی از طریق زنبورداری گذران زندگی کردیم تا اینکه پدر پیشنهاد داد وارد کار شیلات شویم، ریسک بود و من مخالف بودم اما به اصرار پدر در سرتنگ لردگان که اتفاقا مکان مناسبی برای این کار نبود، پرورش ماهی را آغاز کردیم.

در آن زمان وضعیت مالی مناسبی نداشتیم، درخواست تسهیلات بانکی دادیم، ۱۶ ساله بودم که برای ملاقات با مسئول اعتبارات بانک رفتم، من را که دید گفت: بزرگتر از تو نبود پیگیر کار شود؟

هرطور که بود متقاعدش کردم برای بازدید از طرح برویم، ۴.۵ ساعت در مسیر هرچه بلد بودم گفتم که با واممان موافقت کند. رسیدیم، مکان را که دید جاخورد می‌دانستم و می‌دانست موقعیت خوبی ندارد اما به دلیل انگیزه من و برای اینکه پاسخ اعتماد پدرم را داده باشم قبول کرد و چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تسهیلات دریافت کردیم.

شیلات راندمان اقتصادی خوبی نداشت، از همان روزها با تهیه یک میکسر و چرخ گوشتی و فرمولی که در کتاب خوانده بودم برای خودمان خوراک ماهی تولید می‌کردم.

در نهایت شرکا چوب لای چرخمان گذاشتند و آن شیلات را رها کردیم.

شیلات دوم را با موقعیتی بسیارخوب و با شرکای درجه یکی که تا امروز هم شراکتمان ادامه دارد خریدیم و با تجربه‌ای که از شکست‌های قبل داشتیم با قدرت کار را کلید زدیم.

۲ خانواده که یکی مغازه کوچک خواروبار فروشی داشت و دیگری داروخانه تصمیم گرفتند شراکت کنند، شراکتی که برکات زیادی داشت و موفق بود.

پسران خانواده یداللهی و حیدری تولید خوراک ماهی را از پارکینگ خانه شروع کردند و امروز هلدینگی را مدیریت می‌کنند که سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورده است

 

 

 

 

فارس: تولید خوراک آبزیان را از چه زمانی و از کجا آغاز کردید؟

حیدری: اولین تجربه شراکت ما شیلات شلیل در شهرستان اردل بود که بخاطر پاگرفتنش ۲ سال تمام در چادر زندگی کردیم، کار کردیم و ۶ استخر را به ۱۲ استخر رساندیم، کم‌کم وارد کار تولید خوراک آبزیان شدیم دستگاه پلت و مواد اولیه تهیه کردیم و در پارکینگ خانه کارگاهی کوچک راه انداختیم.

یداللهی: تهیه خوراک ماهی پروسه سختی داشت، فقط یک شرکت در کشور تولید می‌کرد، باید پول واریز می‌کردیم تا برویم توی نوبت و خوراک ماهی دریافت کنیم.

طاقت نیاوردم یک روز به شریکم( آقای حیدری) گفتم خودمان خوراک ماهی تولید کنیم، خندید اما همراهم شد و رفتیم به همان شرکتی که مشتری‌اش بودیم.

مدیر شرکت از ایده ما استقبال کرد، ما فرمول می‌دادیم و ۷۰ درصد تولیدات شرکت را خودمان می‌فروختیم.کم‌کم مشتری‌ها برای فرمول ما صف کشیدند و دیگر تولیدات آن شرکت پاسخگوی نیاز مشتریان ما نبود.

حیدری: عمده فروش محصولات آن شرکت را ما داشتیم وقتش بود راه خودمان را برویم، زمین گرفتیم، تمام تکنولوژی این صنعت وارداتی و اطلاعات ما از چرخه تولید صفر بود، با کمک تسهیلات بانکی و با هزاران ساعت کار در فاز اجرایی سال ۸۳ خط تولید ما تکمیل شد.

به لحاظ مالی صفر بودیم. با کمک آقای خطیبی مدیر بازنشسته شرکت «چینه» مواد اولیه با چک مدت‌دار تهیه شد و تولید ما از ماهانه ۲۰ تن کلید خورد.

در کمتر از یکسال بازار را قبضه کردیم

برای ماندن در بازار رقابت باید کیفیت محصول را بالا می‌بردیم و محصولی مرغوب با قیمت مناسب عرضه می‌کردیم؛ در کمتر از یک‌سال بازار کشور را قبضه کردیم و تقاضا بیش از ظرفیت کارخانه شد.

تعداد نیروها را از ۴۰ نفر به ۱۲۰ نیرو افزایش دادیم و خط تولید «پلت» را کنار گذاشتیم و «اکسترود» وارد کردیم، چیزی نگذشت که بازار خوراک آبزیان کشور در اختیار ما بود.

فروش بالا بود و ما چاره‌ای نداشتیم که کارایی مدیریتی را ارتقا دهیم این شد که با شرکت‌های مالی و حسابداری وارد مذاکره شدیم و تمام سیستم‌ها به‌روز شد.

با ورود نیروهای علمی و متخصص در حوزه‌های مختلف، به تولید محصولات دیگر ورود کردیم.

فارس: درست است که فرادانه کشور را از واردات خوراک میگو بی‌نیاز کرده است؟

یداللهی: تولید خوراک میگو را آغاز کردیم که پیش از این تماما وارداتی بود، از صفر شروع کردیم، کم‌کم تولید را افزایش دادیم و امروز با تولید بیش از ۴۰ هزار تن محصول دوسوم نیاز کشور به خوراک میگو توسط فرادانه تامین می‌شود.

ما تمام انرژی‌مان را روی کاری گذاشتیم که تخصصمان بود و هنوز با گذشت سال‌ها هربار با اتفاقاتی مواجه می‌شویم که تازگی دارد و درس می‌گیریم. من هنوز ایده‌های دوران کودکی و آنچه در داروخانه پدرم آموختم را به کار می‌بندم.

توجه به نیروی انسانی اولویت ماست، برخورد با پرسنل باید به‌گونه‌ای باشد که مجموعه را از خودشان بدانند و در شغلی که دارند احساس ثبات و امنیت کنند.

فارس: مقصد صادرات محصولات فرادانه کدام کشورهاست؟

حیدری: با ورود به تولید محصولات دیگر از جمله خوراک ماهی کپور کار توسعه یافت. عمده صادرات ما به کشورهای عراق، ارمنستان و تاجیکستان است.

محصولات فرادانه در بازار عراق حرف اول را می‌زند، بازاری که پیش از این دست شرکت عربستانی بود. ما توانستیم با کیفیت و قیمت بهتر، این شرکت را از بازار عراق خارج کنیم و امروز ۹۰ درصد صادرات ما در خوراک ماهی کپور به عراق است

عراق بازار جذابی است، جنگ‌های پی در پی به آن‌ها فرصت نداد در حوزه صنعتی پیشرفت کنند.

محصولات فرادانه در بازار عراق حرف اول را می‌زند، بازاری که پیش از این دست شرکت عربستانی بود. ما توانستیم با کیفیت و قیمت بهتر، این شرکت را از بازار عراق خارج کنیم و امروز ۹۰ درصد صادرات ما در خوراک ماهی کپور به عراق است.

 

فارس: برای ارتقای کیفیت محصولات چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

حیدری: فرادانه در ۲ مزرعه پرورش ماهی به صورت پایلوت محصولات مختلف خود را به صورت عملی بررسی می‌کند تا با بازخورد گرفتن از نتیجه کار در صورت نیاز تغییرات لازم در فرمول ایجاد شود. ما هیچوقت نمی‌گوییم فرادانه به بالاترین سطح کیفیت رسیده و همواره برای بهتر شدن تلاش می‌کنیم.

فارس: چه عواملی جایگاه امروز فرادانه را رقم زده است؟ رمز موفقیت و پیشرفتتان را چه می‌دانید؟

حیدری: انگیزه و پشتکار رمز موفقیت ماست، صداقت و یک‌دستی که در کار گروهی داشتیم و اعتماد به یک سرگروه مطمئن و متخصص ما را به اینجا رساند

من همچنین داشتن یک رقیب قدر را عامل دیگری برای رشد و موفقیت فرادانه می‌دانم.

فارس: ارتباط شما با دانشگاه چگونه است و برای دانش‌بنیان بودن چه گام‌هایی برداشته‌اید؟

یداللهی: فرادانه به تخصص و کار کارشناسی معتقد است و بیش از ۶۷ نیروی کارشناسی ارشد به بالا در فرادانه مشغول به کار هستند.

نیروی علمی به‌علاوه بازرگانی قوی یک تیم عالی برای فرادانه ساخته است.

من هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد در رشته صنایع غذایی هستم و با اساتید مجرب در حوزه صنعت ارتباط تنگاتنگ دارم؛ تلاش می‌کنیم شرکت فرادانه علمی و دانش‌بنیان پیش رود.

فارس: عناوین مختلفی در این سال‌ها کسب کرده‌اید، هدف بزرگی که برای فرادانه در نظر دارید چیست؟

حیدری: ۲ شرکت در دنیا در این حوزه وجود دارد که از ما قوی‌تر هستند، هدف ما این است که روزی شرکت «بیومار» فرانسه مقالات ما را بخواند، خوراک ما را آنالیز کند و ما بتوانیم بازار بیومار را بگیریم. اگر تحریم‌ها نباشد حداقل ۲۰ درصد بازارشان برای ماست.

فرادانه با ۴۵۰ کادر علمی مجرب، بهترین امکانات و تجهیزات، بهترین آزمایشگاه و بهترین مزارع پرورش ماهی را فراهم کرده تا محصولی با کیفیت عرضه کند.

فارس: صحبت پایانی؟

یداللهی: صحبتم با کسانی است که می‌خواهند به عرصه تولید قدم بگذارند، بدانند که مسیر صنعتگر شدن، تولیدکننده شدن و تحول‌گر بودن خیلی سخت نیست و نترسند و حتی شده از صفر شروع کنند.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول