اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مداحی مهدی رسولی در پایتخت شیعی روسیه+عکس و فیلم

مهدی رسولی مداح سرشناس کشورمان به دعوت شیعیان شهر دربند روسیه، در دومین روز سفر خود به این کشور، راهی این شهر شد و در جمع مردم این شهر که بیشترین شیعیان در روسیه را که اکثراً تُرک‌زبان هم هستند دارد، مرثیه‌خوانی کرد.

مداحی مهدی رسولی در پایتخت شیعی روسیه+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مهدی رسولی مداح سرشناس کشورمان که این روزها به دعوت مرکز اسلامی مسکو به روسیه سفر کرده است. او ۲۳ ماه محرم امسال در این مرکز به مرثیه‌خوانی پرداخت. تُرک زبانان مخاطبان اصلی مجالس این مرکز اسلامی هستند که از حضور رسولی به دلیل تسلط او به زبان تُرکی و روضه‌ها و نوحه‌های جانسوزش با بهره‌گیری از قابلیت‌های نغمات این زبان، استقبال بسیار بالایی کردند.


مهدی رسولی در سفر روسیه

نوحه‌ای که به تُرکی ترجمه شد

مهدی رسولی در این مراسم نوحه مشهور محرم امسال خود «اللهم انا نشکوا الیک..» را با کمک شاعران به زبان تُرکی ترجمه کرده بود و خواند که با حال و هوای امام زمانی و انتظاری که برای ظهور ایشان داشت به دل و جان مخاطب روس نشست.

 

نوحه  «اللهم انا نشکوا الیک..» مهدی رسولی در مسکو

همراهی شیعیان روسیه با نوحه‌های رسولی

مهدی رسولی بیست و چهارم ماه محرم بعد از مرثیه‌خوانی در مراسم عزاداری این مرکز، به شهر دربند روسیه رفت و در مجلس عزاداری این شهر به مرثیه‌خوانی پرداخت. بیشتر عزاداران حاضر در این مراسم هم از تُرک​‌زبانان بودند که علاقه ویژه‌ای به مهدی رسولی و مداحی‌های او داشتند. این مداح کشورمان هم تلاش کرد، در این مراسم نوحه‌های مشهور خود را به زبان تُرکی بخواند که با استقبال مردم این شهر مواجه شد. شیعیان روسیه در این مراسم با او نوحه‌ها را همخوانی کردند و به سینه‌زنی پرداختند.

شهری که فتحعلی‌شاه از دست داد

دربند شهری است در کشور روسیه که زمان فتحعلی‌شاه براساس معاهده گلستان با روسیه تزاری از ایران جدا شد و به عنوان یکی از کم تغییرترین شهرها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر در جمهوری داغستان روسیه قرار دارد. از این شهر که منطقه قفقاز را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند در تاریخ به عنوان دروازه ورود اسلام به این منطقه و روسیه یاد می‌شود و ساکنان آن هم‌اکنون عمدتاً تُرک‌زبان هستند.

شهری با ۲ هزار سال قدمت

باروها و دژهای دربند که دیوار سنگی ۴۰ کیلومتری ساخته شده زمان خسرو انوشیروان بود، از کوهستان تا کرانه دریای خزر امتداد داشت و خط دفاعی بسیار مستحکمی در برابر مهاجمان به شمار می‌آمد. وجود چندین کتیبه فارسی باستان از دوران ساسانیان و همچنین مربوط به مدح شاه عباس صفوی از جمله آثار برجای مانده از دوران حکومت ایرانیان بر این شهر است.

هر چند تاریخ این شهر به دوره سلسله ساسانیان در ایران یعنی دو هزار سال پیش باز می‌گردد، اما اکتشافات باستان‌شناسی ثابت کرده این منطقه از عصر برنز و حدود شش هزار سال پیش محل سکونت انسان‌ها بوده است. از دیگر سو برای نخستین بار نام دربند در منابع تاریخی قرن ششم میلادی ذکر شده و در منابع روسی هم آمده سال ۴۳۸ پیش از میلاد مسیح (س) به عنوان یک قلعه ایرانی بنا شده است. این قلعه از ارکی به نام نارین قلعه و باروهایی تشکیل شده که تا دریای خزر امتداد یافته است.

شیعیان اکثریت جمعیت دربند هستند

شهر در حال حاضر با یک هزار و ۷۷۶ کیلومتر مربع مساحت و ۱۲۳ هزار و ۷۲۰ نفر جمعیت از شهرهای مهم جمهوری داغستان است. مسلمانان شیعه مذهب و تُرک تبار بزرگترین جامعه شهر دربند را تشکیل می‌دهند و بخش دیگری از جمعیت آن را نیز لزگین‌ها، دارگین‌ها، روس‌ها، تبسران‌ها، ارامنه، آگول‌ها و تات‌ها تشکیل می‌دهند.

مسلمانان دربند و مناطق اطراف همچنین سوگواری‌های محرم را با شکوه برگزار می‌کنند و دسته‌های سوگوار در نواحی مختلف شهر حرکت کرده و مردم سینه‌زنی می‌کنند. شیعیان روسیه بسیاری از نوحه‌های مهدی رسولی را حفظ بودند و با او همخوانی کردند. یکی از این‌ نوحه‌ها تسبیحات حضرت زهرا بود که از رسولی درخواست داشتند تا حتماً بخواند.

 

همخوانی نوحه تسبیحات حضرت زهرا مهدی رسولی در شهر دربند به زبان فارسی

انتهای پیام/ ت 9

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول