اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

تلاش جهادی برای رفع تشنگی در خراسان‌جنوبی/ آبرسانی پایدار به تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان در دستور کار است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی گفت: در هفته دولت آبرسانی به 17 روستا به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان 1402 تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان آبرسانی پایدار می‌شوند.

تلاش جهادی برای رفع تشنگی در خراسان‌جنوبی/ آبرسانی پایدار به تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان در دستور کار است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، خراسان‌جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور، متأسفانه چندین سال درگیر خشکسالی بوده و بسیاری از منابع آبی خود را از دست داده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از روستاهای استان با تنش آبی مواجه بودند و به شکل سیار آبرسانی به آنها انجام می‌شد که خوشبختانه با نگاه ویژه دولت به مناطق محروم همچنین همکاری خیران و استفاده از ظرفیت دستگاه خیریه اقدامات خوبی در این بخش انجام گرفته است در این خصوص به گفت‌وگو با حسین امامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نشسته‌ایم.

فارس: یکی از مشکلات روستاهای استان که خوشبختانه در چند سال اخیر نگاه ویژه به آن شده آبرسانی پایدار است لطفا در این زمینه اقداماتی که طی یک سال گذشته در استان انجام شده را بفرمائید؟

امامی: عملیات آبرسانی به ۵۸ روستا در یک سال گذشته در استان عملیاتی شده که در هفته دولت آبرسانی به ۱۷ روستا به بهره‌برداری می‌رسد، بر اساس برنامه‌ریزی انجام گرفته تا پایان ۱۴۰۲ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آبرسانی پایدار می‌شوند.

بالغ‌بر ۱۸۸ روستای غیربرخوردار و روستاهای دارای تنش آبی به طرح موافقت‌نامه ملی اضافه شده و عملیات اجرایی آن در قالب یک قرارداد جدید با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آغاز خواهد شد و بخشی از روستاهای تک خانواری یا دو خانواری استان با سیستم آبرسانی سیار مدیریت می‌شوند.

قرارداد فعلی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) 256 میلیارد تومان در راستای آبرسانی به ۴۹ رستا بوده که در کنار آن ۹۰ روستا آبرسانی پایدار شده است و از ۲۶ مجتمع آبرسانی روستایی در دست انجام، عملیات اجرایی ۲۳ مجتمع به اتمام می‌رسد.

همچنین عملیات آبرسانی به سه مجتمع باقیمانده شامل مجتمع‌های خونیک چهارتنگ، خوشاب و القار درویش‌آباد نیز هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

فارس: در مورد اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان در راستای تامین آب پایدار مناطق شهری توضیح دهید؟

امامی: اقدامات شرکت آب و فاضلاب استان در راستای تامین آب پایدار مناطق شهری از جمله احداث مخازن، حفر یک حلقه چاه برای شهر شوسف، دو حلقه چاه برای شهر قاین و شهرهای نیمبلوک و درح هر کدام یک حلقه چاه است.

آغاز عملیات اجرایی ۳۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب در سال جاری از محل اعتبارات ملی و تنش آبی از دیگر اقدامات شرکت در این حوزه بوده همچنین احداث مخازن ذخیره آب شهرهای ماژان، خوسف و درمیان در مراحل نهایی بوده و تلاش می‌کنیم تا سرانه مخزن به یک مترمکعب به ازای هر مشترک در استان ارتقاء یابد.

فارس: بدون شک یکی از زیرساخت‌های مهم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان تأمین آب بوده در این حوزه چه اقداماتی انجام گرفته و یا در دست اقدام است؟

امامی: اهتمام جدی در مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان در راستای تأمین آب تمام سایت‌های مسکن ملی در شهرهای استان که عملیات آماده سازی آن انجام شده وجود دارد و اجرای شبکه آب در کلیه سایت‌های مسکن ملی در استان به جز شهر طبس انجام شده و پیش‌بینی می‌شود این عملیات بالغ‌بر هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز داشته باشد که در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی در این زمینه اخذ شده است.
 


هدررفت آب خراسان‌جنوبی ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری

فارس: با توجه به فرسودگی شبکه آبرسانی در برخی از شهرهای استان به سبب قدمت طولانی هدررفت آب یکی از معضلات اصلی این بخش بوده در مورد میزان هدررفت آب در استان و فعالیت‌هایی که در این راستا برای کاهش هدررفت آب انجام گرفته توضیح بفرمایید؟

امامی: آمار هدررفت آب استان ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده و در زمینه تدقیق آمار تولید و مصرف آب بالغ‌بر ۷۰ درصد منابع آبی به کنتور مجهز شدند که ۴۰ کنتور تاکنون خریداری شده و همچنین در راستای راه‌اندازی سامانه‌های تله متری به عنوان استان‌های پیشرو برای کنترل از راه دور کلیه تأسیسات آب استان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان بومی اقدام شده است.

فارس: پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند و در دیگر شهرهای استان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

امامی: اقدامات مؤثری در خصوص اجرای پروژه‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب در چهار شهر استان انجام گرفته با توجه به اینکه پروژه‌های فاضلاب یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور بود که در شهر بیرجند برای دفع پساب دغدغه جدی وجود داشت و در حال حاضر، پروژه فاضلاب مرکز استان در گام آخر بوده و در تلاشیم با همکاری شهرداری 38 کیلومتر باقیمانده را به اتمام برسانیم تا معظل دفع فاضلاب در شمال شهر، منطقه ظفر و سایر مناطق مرتفع شود.

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با اعتبار ارزی معادل 750 میلیارد تومان به بهره‌برداری آزمایشی رسیده و بحث بوی بد فاضلاب و معضلات روستاهای اطراف مرتفع شده و برنامه ارتقای مدول یک را در برنامه داریم و به‌طور ریشه‌ای معضلات تصفیه‌خانه مرتفع می‌شود.

پس از تکمیل پروژه فاضلاب بیرجند فاضلاب سایت‌های مسکن ملی در دستور کار قرار می گیرد و همچنین اجرای شبکه فاضلاب در روستای چهکند بیرجند نیز در برنامه این مجموعه قرار دارد که مطالعات اجرایی آن در سال گذشته تکمیل شده و پروژه جمع‌آوری شبکه فاضلاب در چند روستای بشرویه نیز با استفاده از اعتبارات ملی اجرایی می‌شود.

جبران عقب ماندگی در اجرای پروژه فاضلاب فردوس از محل مصوبات سفر رئیس جمهور

پروژه شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر فردوس که دارای عقب ماندگی‌های جدی بود و از زمان آغاز آن در سال ۸۹ تا سال گذشته تنها ۲۱.۵  کیلومتر اجرا شده بود از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان جان دوباره گرفت و در حال حاضر به کمک ۶ پیمانکار در ۱۰ حوزه کاری از بهمن سال گذشته تاکنون ۱۵ کیلومتر شبکه اجرا شده است.

همچنین در شهر سربیشه هم معظل دفع فاضلاب وجود داشته و شبکه فاضلاب پیشرفت مناسبی داشت و عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب آغاز شده و ظرف ۱۸ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

فارس: تأمین آب واحدهای صنعتی یکی از موضوعات مهم برای رشد سرمایه‌گذاری در استان بوده در این خصوص توضیح دهید؟

امامی: در شهر قاین سرمایه‌گذار برای اجرای طرح جمع‌آوری فاضلاب پیش‌بینی شده بود که اقدام شایسته‌ای انجام نشد و پیمانکار خلع شده  و در حال حاضر با مساعدت استاندار و نماینده مردم قاینات در مجلس تفاهم‌نامه‌ای با شرکت ملی فولاد منعقد شده و به زودی عملیات آن آغاز می‌شود، بالغ‌بر ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شبکه جمع‌آوری فاضلاب قاین انجام می‌شود و خط اختصاصی انتقال پساب به فولاد با اعتباری بالغ‌بر ۶۰۰ میلیارد تومان اجرایی خواهد شد تا علاوه بر رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب قاین طرح‌های توسعه‌ای فولاد نیز بدون دغدغه انجام شود.

فارس: در رابطه با نقش خیران در کمک به اجرای پروژه‌های آبرسانی به ویژه در روستاها توضیح داده و چگونه از این ظرفیت در استان استفاده شده است؟

امامی: استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های معین در راستای اجرای پروژه‌های آبرسانی مهم بوده و در ۴ شهرستان از ظرفیت بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد و بسیج سازندگی استفاده شده است.

لازم به ذکر است، همچنین تفاهم نامه‌های با بنیاد ابراهیمی در تهران به امضاء رسیده که مقرر شد بخشی از تأمین مالی پروژه‌های آبرسانی به ۸۳ روستای محروم خراسان‌جنوبی با اعتبار ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اجرایی تا این روستاها در بازه زمانی ۶ تا ۹ ماهه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شوند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول