اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

گمشده تعلیم و تربیت چیست؟/ به چه کسانی توفیق دعا داده می‌شود؟

چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

گمشده تعلیم و تربیت چیست؟/ به چه کسانی توفیق دعا داده می‌شود؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار آغاز شد.

قریب به 700 دانش‌آموز در این کنگره حضور دارند؛ بحث انتخابات شورای مرکزی جزو برنامه‌های اصلی این دوره است و با شعار «دیدار تا صبح امید» طی سه روز برگزار می‌شود.

* کنگره میعادگاه حضور نمایندگان انجمن اسلامی است

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، اظهار کرد: کنگره میعادگاه حضور نمایندگان انجمن اسلامی است به جهت اینکه به یک عنوان تجدید پیمان و عهد با شهدا، امام راحل و رهبر معظم انقلاب است. ما به عنوان اعضای انجمن اسلامی و کسانی که افتخار حضور در این تشکل را داریم بر عهد و میثاق کسانی که از گذشته تا کنون، این پرچم را دست به دست چرخاندند و به ما رساندند، هستیم تا سربازان رشیدی برای رهبر باشیم و به عنوان افسران پرتلاشی در مدرسه فعالیت کنیم. 

وی ادامه داد: تجربه حضور اعضای قرارگاه ملی در فتح قله سبلان نوید بخش این بود که با اراده و عزم بلند مسؤولیت پذیرفتند و ارادت خود را به مجموعه انجمن اسلامی نشان دادند. 

تاریخی افزود: در این سه روز، مروری بر اهداف برنامه‌ها داریم و و مسیر را تصویر می‌کنیم. همچنین انتخابات را در پیش داریم که مظهر مشارکت و تعامل انجمن اسلامی است و با رقابت سالم، مسیر رو‌ به جلو و اصلاح کننده، آینده اتحادیه را تامین می‌کند. 

وی اضافه کرد: اتفاق دیگری که در کنگره چهاردهم پیش‌بینی کردیم بیان دغدغه‌ها و نکاتی است که دانش‌آموزان بنا دارند با دست‌اندرکاران در میان بگذارند و ان‌شاءالله بتوانیم با پیشنهادات و انتقادات دانش‌آموزان، مسیر خوبی را برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم. 

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی با اشاره به تقارن کنگره چهاردهم با ایام اربعین حسینی، اظهار کرد: عدد ۱۴ برای بچه‌های شیعه با یاد و نام و ذکر ولیعصر(عج) همراه است. برای انجمن اسلامی تفاوت جدی تر دارد چرا که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند «هر یک از این انجمن‌های محترم، شعبه ای است از آن انجمن بزرگ اسلامی تحت رهبری امام زمان(عج)» است. 

«ذکر» و «فکر» گمشده تعلیم و تربیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جذاب ما، کنگره است که حضور پرشور اعضا را دارد و به نوعی جمع‌بندی محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به شعار کنگره چهاردهم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با عنوان «بیدار تا صبح امید»، اظهار کرد: مسأله مهمی است که انسان در این عالم بیدار باشد و بصریت داشته باشد.

وی ادامه داد: انسان وقتی می‌خوابد، حرکت، تصمیم، بینش و قدرت اقدام ندارد ولی وقتی بیدار است، فرض بر این است که اشراف دارد و پیرامونش را درک می‌کند.  لذا بیداری، کلیدواژه‌ای است که در ادبیات عرفانی و اخلاقی ما آمده است و اولین منزل، منزل بیداری است و اگر فرد وارد این مرحله شود، امید است به مراحل بالاتر برود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با تأکید بر اینکه هر چه می‌کشیم از غفلت و خواب غفلت است، افزود: هر چه خیر نصیب انسان می‌شود از بیداری است. 

وی اضافه کرد: بیداری تحصیل کردنی است و باید به دست آورد. باید با خواست خداوند متعال، مقدمات را فراهم کرد و همه برنامه‌ها که در متن شریعت الهی داریم در درجه اول، افراد را از غفلت خارج کرده و نقش پیش برنده دارد که می‌توان به ذکر، زیارت و ... اشاره کرد. 

نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان با تأکید بر اینکه با فکر و ذکر، بیداری تحصیل کردنی است، اظهار کرد: فکر و ذکر دو بال برای تحصیل بیداری است. 

وی با بیان اینکه به هر کسی توفیق دعا داده نمی‌شود، گفت: توفیق دعا به کسی داده می‌شود که ذکر و فکر برایش فراهم شده باشد. یعنی توجه به خدای متعال و اندیشه در پیدایش آسمان‌ها و زمین به میزان فراوان صورت گیرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری با بیان اینکه گمشده تعلیم و تربیت همین دو بال است، تصریح کرد: تربیت با ذکر و فکر اتفاق می‌افتد. در این صورت فضیلت و زیبایی‌های اخلاقی در فرد شکل می‌گیرد و در خود، محیط خانواده و جامعه تأثیر مثبت می‌گذارد. 

* سند راهبردی تحول و پیشرفت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان تدوین شد

طالبی رئیس شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این مراسم، اظهار کرد: شورای مرکزی به عنوان عالی‌ترین رکن شورایی مجموعه وظایفی دارد که سیاست‌گذاری و تعیین خط مشی، تصویب برنامه‌های اتحادیه، ارزیابی برنامه کلان تحولی، انتخاب دبیرکل اتحادیه و اعتباربخشی به گزینه‌های پیشنهادی برای مسؤولان اتحادیه استان‌ها از جمله این وظایف است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌ها در ۲ کمیسیون و یک کمیته پیگیری می‌شود، ادامه داد: ۶۵ جلسه شورای مرکزی برگزار شد که ۱۸۰ مصوبه برای اتحادیه داشته است. 

طالبی از تدوین سند راهبردی پیشرفت و تحول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خبر داد و افزود: برای تهیه این سند، ده‌ها مصاحبه با نخبگان، دانش‌آموزان و والدین آنها انجام شد و در مجموع ۱۱۰ جلسه هم‌اندیشی برگزار شده است.

وی از تهیه نظام‌نامه و آیین‌نامه‌های مختلف خبر داد و گفت: اساسنامه اردویی، صندوق احسان دانش‌آموزی، طرح ساماندهی شبکه دانش‌آموزی و دستورالعمل مالی و معاملاتی از جمله نظام‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها است. 

* مومن مجاهد چه ویژگی دارد؟/ زیست مجاهدانه چگونه محقق می‌شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری در آیین افتتاحیه بخش دختران چهاردهمین کنگره انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم با اشاره آیه سال این اتحادیه، اظهار کرد: انسان مؤمن مجاهد، اهل هزینه کردن و سرمایه‌گذاری برای ایمان است.

وی با بیان اینکه آیه امسال دعوت به جهاد یعنی سختکوشی برای مقابله با دشمنان ایمان است، گفت: مؤمنان مجاهد یکسان نیستند و مراتبی دارند و این آیه می‌گوید شما جزو مجاهدان پیشرو و پیشگام باشید؛ مجاهد پیشرو در دو جهت سرآمد هست. جهت اول، اخلاص است. هرچقدر انگیزه زلال‌تر و عیار بالاتر باشد، خداوند متعال بیشتر می‌پسندد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، دومین جهت را حق جهاد  ذکر کرد و افزود: حق جهاد به این معنی است که فرد تمام امکانات خود را به میدان جهاد ببرد. توان اقتصادی، آبرو، سلامت، جوانی، زیبایی و جانش را به میدان ببرد و چیزی کم نگذارد.

وی با بیان اینکه زندگی‌مان‌ را بر قاعده جهاد بنیان‌گذاری کنیم و جزو مؤمنان مجاهد پیشرو باشیم، اظهار کرد: آن چیزی که به زندگی انسان در عالم ارزش می‌دهد، جهاد خالص است. 

وی به تعریف انجمن اسلامی اشاره کرد و گفت: انجمن اسلامی جایی است که تمرین زندگی جهادی داشته باشیم یعنی از همان دوره اول جوانی، زندگی جهادی و زیست مجاهدانه را تجربه کند. معیار جهاد نیز خیررسانی است.  

به گزارش فارس، آیه سال ۱۴۰۱، آیه77 و ۷۸ سوره حج آیه سال اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است.

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»

اى کسانى که ایمان آورده‌اید، رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را بپرستید و کار خوب انجام دهید، باشد که رستگار شوید.

 «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ ۚ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِنْ قَبْلُ وَفِی هَٰذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ ۚ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ ۖ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِیرُ.»

و در راه خدا چنانکه حق جهاد [در راه‌] اوست جهاد کنید، اوست که شما را [براى خود] برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است. آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است‌] او بود که قبلاً شما را مسلمان نامید، و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است‌] تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید. پس نماز را برپا دارید و زکات بدهید و به پناه خدا روید. او مولاى شماست؛ چه نیکو مولایى و چه نیکو یاورى.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول