اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رسانه آمریکایی؛ عربستان سعودی درحال تبدیل شدن به پایتخت مواد مخدر

شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به کشف اخیر قرص‌های روان‌گردان در عربستان سعودی، از تبدیل این کشور به پایتخت مواد مخدر در منطقه غرب آسیا سخن گفت.

رسانه آمریکایی؛ عربستان سعودی درحال تبدیل شدن به پایتخت مواد مخدر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک رسانه آمریکایی درباره شدت گرفتن بازار قاچاق مواد مخدر در عربستان سعودی گزارشی منتشر کرد و نوشت: «عربستان سعودی دارد به پایتخت مواد مخدر خاورمیانه تبدیل می‌شود».

در ابتدای گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» آمده است: «آوریل سال جاری، یک قتل وحشتناک مرتبط با مواد مخدر توجه رسانه‌ها را به خود جذب کرد که طی آن یک مرد در منطقه الشرقیه قبل از افطار، خانواده‌ خودش را آتش زد. چهار عضو خانواده او کشته شدند».

طبق گزارش رسانه‌های محلی در عربستان سعودی، این مرد مواد مخدر مصرف کرده بود و تحت تاثیر مصرف ماده‌ای به نام «شابو» قرار داشت.

سی‌ان‌ان نوشت: «رسانه‌های سعودی اخیرا زنگ خطر را در مورد افزایش مصرف مواد مخدر به صدا در آورده‌اند و یکی از ستون‌نویس‌ها ارسال محموله‌های مواد مخدر به این کشور را "جنگی آشکار علیه ما، خطرناک‌تر از هر جنگ دیگری" توصیف کرد».

مقام‌های عربستان سعودی چهارشنبه هفته گذشته از کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق مواد مخدر در تاریخ این کشور خبر دادند  که طی آن ۴۷ میلیون قرص‌ روان گردان «آمفتامین» در ریاض پایتخت این کشور کشف و ضبط شد.

سی‌ان‌‎ان نوشت: «ضبط این رکورد آنچه را که به گفته کارشناسان، نقش رو به رشد عربستان سعودی به عنوان پایتخت مواد مخدر در خاورمیانه است، نشان می‌دهد که این موضوع باعث افزایش تقاضا و تبدیل شدن (عربستان سعوئدی) به مقصد اصلی قاچاقچیان از سوریه و لبنان است».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «آنها (کارشناسان) می‌گویند که پادشاهی (عربستان سعودی) یکی از بزرگ‌ترین و پر زرق و برق‌ترین مقصدهای مواد مخدر در منطقه است و این وضعیت دارد تشدید هم می‌شود».

هرچند اداره مبارزه با مواد مخدر عربستان سعودی اعلام کرد که عملیات روز چهارشنبه بزرگ‌ترین عملیات از این نوع بوده است اما این نهاد دولتی اشاره‌ای به نام ماده مخدر یا منشا آن نکرده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل  (UNODC) چندی قبل هشدار داده بود که طبق گزارش‌ها کشف آمفتامین از کشورهای منطقه غرب آسیا از طریق قرص‌های با نشان و لوگوی «کاپتاگون» انجام می‌گیرد.

سی‌ان‌ان نوشت: «کاپتاگون در اصل نام تجاری یک محصول دارویی حاوی محرک مصنوعی فنیتیلین بود. به گفته مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر، اگرچه این دارو دیگر به صورت قانونی تولید نمی‌شود اما داروهای تقلبی با نام کاپتاگون به طور مرتب در خاورمیانه کشف و ضبط می‌شود».

این رسانه ادامه داد: «کشف مواد مخدر از کاپتاگون در عربستان سعودی و مناطق اطراف به مررو زمان گسترش یافته است. طی هفته گذشته یک کشتی گارد ساحلی ایالات متحده ۳۲۰ کیلوگرم محموله قرص‌های آمفتامین و حدود سه هزار کیلوگرم حشیش به ارزش پولی میلیون‌ها دلار از یک کشتی ماهیگیری در دریای عمان کشف کرد».

در این گزارش ادعا شده است: «یکی از دلایلی گسترش استفاده از کاپتاگون این است که سیل زنجیره عرضه آن اغلب از سوریه انجام می‌شود و این ماده در مقیاسی صنعتی در کارخانه‌های شیمیایی میراث رژیم (بشار اسد) تولید می‌شود».

سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش خود به میزان مصرف انواع مواد مخدر در عربستان سعودی اشاره کرده است.

به روایت این رسانه آمریکایی، «در حالی که حشیش و قات مواد مخدر رایج در پادشاهی (عربستان سعودی) هستند، آمفتامین در میان جوانان سعودی محبوب است».

در گزارش مطالعاتی سال ۲۰۲۱ مجله «جرم، قانون و تغییر اجتماعی»، به نقل از یکی از استفاده‌کنندگان مواد مخدر در عربستان سعودی آمده است: «کانتاگون، کوچک است. دوستان مدرسه‌ای من و خودم آن را بیشتر از حشیش دوست داریم. شبیه به حشیش نیست و ما می‌توانیم آن را به شکل قرص بخریم...هر وقت از والدینمان ۲۵ ریال بگیریم، می‌توانیم قرص را بخریم و لذت ببریم».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول