اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

رشد 25 درصدی تولید برنج‌/ مشوق‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی‌ ابلاغ می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشوق‌های پلکانی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با وزارت نیرو در حال تکمیل است و قبل از سال زراعی جدید ابلاغ می‌شود.

رشد 25 درصدی تولید برنج‌/ مشوق‌های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی‌ ابلاغ می‌شود

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس جواد ساداتی نژاد امروز در مراسم آغاز سال زراعی جدید که با حضور رئیس جمهور برگزار شد اعلام کرد: مشوق‌های پلکانی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با همکاری وزارت نیرو در حال تکمیل شدن است که قبل از سال زراعی ‌جدید ابلاغ خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود تأثیر بسیار مناسبی در کاهش مصرف آب کشاورزی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اولین بار است افتتاحیه آغاز سال زراعی جدید با حضور رئیس جمهور انجام می‌شود، گفت: وضعیت کشاورزی کشور بسیار مناسب است و امیدواریم در سال جدید رکورد‌های جدید در تولید رقم بخورد.

ساداتی‌نژاد‌ اعلام کرد: طرح الگوی کشت در روزهای آینده برای اجرا در سال زراعی جدید ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین از برنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ‌جدید به موضوع انتقال محصولات اساسی به گلخانه‌ها اشاره کرد و گفت: از آنجا که محصولات گلخانه ای به آب کمتری نیاز دارند در کاهش مصرف آب هم موثر خواهد بود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جدید اعمال سیاست غیرقیمتی به جای سیاست قیمتی است که کشاورزان کشورهای دیگر تجربه خوبی در این زمینه داشتند به طور که برزیل زمانی وارد کننده محصولات کشاورزی بوده و اکنون به تولید کننده ۲۰ درصد غذای جهان تبدیل شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با حمایت‌های دولت قیمت گندم به ۱۱‌۵۰۰ تومان افزایش یافت که انگیزه خوبی برای کشاورزان ایجاد کرد‌ تولید گندم به ۱۱ میلیون تن افزایش یافت و وضعیت پایداری را در امنیت غذایی کشور ایجاد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از افزایش تولید سایر کالاهای اساسی هم خبر داد و گفت: در سال جاری تولید برنج کشور ۲۵ درصد و جو 20 درصد افزایش داشته است.

به گفته ساداتی‌نژاد سند تامین مالی کشاورزی قراردادی هم امسال به صورت آزمایشی اجرا شده و در سال زراعی آینده به طور گسترده در کل کشور اجرایی می‌شود.

ساداتی‌نژاد همچنین از تصویب سند تامین مالی کشاورزی قراردادی توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار خبر داد و گفت: بانک ها هم موظف شده‌اند در انجام کشت قراردادی با کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از صدور اسناد کشاورزی خبر داد و گفت: صدور سند زمین های کشاورزی ۸۰ درصد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و ۳۰ درصد تداخلات ارزی تنها در 10 ماه گذشته انجام شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از ارائه ۷۱ هزار میلیارد تومانی تسهیلات توسط بانک کشاورزی خبر داد و گفت: این در حالی است که سال گذشته ارائه تسهیلات از سوی بانک فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

ساداتی‌نژاد اجرای هدفمندی یارانه ها را از اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی و صنعت دام طیور اعلام کرد و افزود: در همه دنیا فقط با جنگ اوکراین، کشورها با کمبود غذا مواجه شدند و مجبور به سهمیه بندی شدند اما با وجود کشاورزان زحمت‌کش در کشور ما و با وجود ‌تحریم، خشکسالی و کم آبی همه نیازها را به راحتی تامین کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مراسم امروز از ۱۷۱ نفر کشاورز پیش‌رو و ۳۸ نفر جنگل کار نمونه تجلیل به عمل آمد که فاصله تولید آنها با کشاورزان معمولی گاهی تا 10 برابر است.

وی اظهار کرد: دستورالعمل حمایت از کشاورزان پیش رو هم به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی برنامه دیگر وزارت جهاد کشاورزی را داشتن اقتدار غذایی در جنوب غرب آسیا عنوان کرد و گفت:‌ همه تلاش ما این است که علاوه بر تامین امنیت غذایی به سمت جایگاه برتر تامین کننده غذا در جنوب غرب آسیا تبدیل شویم.

در ادامه این همایش دو نفر از تولید کنندگان نمونه از استان‌های قزوین و خوزستان که تولید کنندگان ذرت علوفه ای و گندم بودند، به طرح مشکلات کشاورزان پرداختند، آنها به رئیس جمهور اعلام کردند که بانک‌ها در بسیاری از موارد با ارائه تسهیلات به کشاورزان همکاری نمی‌کنند و بروکراسی‌های اداری پیچیده در این زمینه وجود دارد که رئیس جمهور در این مراسم تاکید کرد: اشکالاتی که این کشاورزان مطرح می‌کنند کاملاً درست است و مسئولان باید پیگیری کنند که این مشکلات برطرف شود.

در ادامه مراسم به ۱۴ نفر از کشاورزان پیشرو به عنوان نمونه، لوح تقدیر داده شد و در حضور رئیس‌جمهور از آنها قدردانی به عمل آمد.

کشاورزان نمونه بیشتر در حوزه‌های تولید علوفه، گندم، بیابان‌زدایی، آبیاری بارانی، پرورش کرم ابریشم، تولید مرکبات، پرداخت زکات و فعالیت در حوزه عشایری نمونه بودند.

‌به گزارش فارس امروز آغاز سال زراعی جدید ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ با‌ حضور رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و خانواده کشاورزان در سالن اجلاس سران افتتاح شد و از برگزیدگان بخش کشاورزی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول