اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«همسایه‌های خوب» بی‌پرده از مشکلات می‌گوید/ معرفی سوژه‌هایی که رسانه‌ای ندارند

کارگردان «همسایه‌های خوب» گفت: نکته قابل توجه «همسایه‌های خوب» اینجاست که مانند یک مُسکن عمل نمی‌کند و امید واهی نمی‌دهد بلکه سعی می‌کند با نشان دادن یکسری از مشکلات و اتفاقات و کاری که آدم‌ها انجام می‌دهند، حال افراد را خوب کند.

«همسایه‌های خوب» بی‌پرده از مشکلات می‌گوید/ معرفی سوژه‌هایی که رسانه‌ای ندارند

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، «گاهی آدم، حال خوب قرض می‌کند از همسایه خوب» شعار جدیدترین محصول مرکز مستند سوره با نام «همسایه‌های خوب» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی است که از 29 مردادماه روانه آنتن شبکه دو سیما شده است.

این مجموعه مستند 22 قسمتی که در هر قسمت روایتی متفاوت از زندگی افراد دارد، قصه آدم‌هایی را تعریف می‌کند که در نزدیکی ما روزگار می‌گذرانند  و خوب کردن حال هم نوع شان را به هرچیز ترجیح می‌دهند.

با به نیمه رسیدن این مجموعه مستند، در دوازدهمین قسمت قصه زندگی «مبین بلوچ» یکی از جوانان بلوچستانی روایت شد که نقشی پُررنگ در معرفی استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهر چابهار به عنوان مقصدی برای سفر داشته است. وی سه سال پیش هشتگی چالشی به نام #بلوچستان_‌امن_است راه انداخت تا ذهنیت اشتباهی را که درباره سیستان و بلوچستان وجود دارد، اصلاح کند.

پخش «همسایه‌های خوب» بهانه‌ای شد تا با مهدی بخشی مقدم کارگردان گفتگوی کوتاهی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه در روزگاری که شرایط برای زندگی کردن سخت شده، بسیار لازم است که برنامه‌های امیدآفرین برای ایجاد حال خوب تولید شود، مطرح کرد: نکته قابل توجه «همسایه‌های خوب» اینجاست که مانند یک مُسکن عمل نمی‌کند و امید واهی نمی‌دهد بلکه سعی می‌کند با نشان دادن یکسری از مشکلات و اتفاقات و کاری که آدم‌ها انجام می‌دهند، حال افراد را خوب کند. ما در این شرایط به تولید مجموعه‌هایی که بتواند حال خوب را با مخاطبانشان شریک شوند، احتیاج داریم.

کارگردان «همسایه‌های خوب» با بیان اینکه شاید این مجموعه مستند جزو اولین پروژه‌هایی باشد که درباره مشکلات صریح و بی‌پرده سخن می‌گوید، عنوان کرد: ما در برخی از قسمت‌های این پروژه که در استان سیستان و بلوچستان تصویربرداری شده است، از سوخت‌بری، نداشتن شناسنامه که با وجود این مشکل دختر‌بچه‌ها نمی‌توانند به مدرسه بروند و... صحبت کردیم و در کنار آن زندگی افرادی را روایت کردیم که سعی در بهبود وضعیت دارند.

بخشی‌مقدم افزود: همچنین در یکی از قسمت‌های «همسایه‌های خوب» از شرایط محله شوش تهران بی‌پرده سخن گفتیم اما بخشی از زندگی «محترم تخجم» را به تصویر کشیدیم که برای بچه‌های آسیب‌دیده و از تحصیل بازمانده مدرسه‌ای تاسیس کرده است. ما تلاش کردیم که نشان دهیم مشکلات وجود دارد اما در کنار این مسایل آدم‌ها دیده می‌شوند و کارشان ارزش پیدا می‌کند چراکه تلاش می‌کنند شرایط سخت را به شرایط بهتر برای زندگی کردن تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه سوژه‌های بسیار جذابی در استان‌ها حاضر هستند و تعداد آن‌ها از افرادی که در تهران زندگی می‌کنند، بیشتر است، گفت: معرفی سوژه‌ها و پیدا کردن آن‌ها به دلیل آنکه رسانه‌ای ندارند، سخت‌ است اما از سوی دیگر لذتبخش‌تر است چراکه قصه‌های نابی دارند، کسی به آن‌ها نپرداخته است و دیده نشده‌اند. در این شرایط مستندساز احساس می‌کند یک کار متفاوت انجام می‌دهد و صدای کسانی می‌شود که تاکنون رسانه‌ نداشتند. این برای خالق یک اثر موضوع ارزشمندی‌ست.

کارگردان «همسایه‌های خوب» افزود: همه سوژه‌های «همسایه‌های خوب» به دلیل کارهایی که انجام می‌دهند، تجربه‌های مشترکی دارند. از سوی دیگر هر کدام از آن‌ها دلایل حسی و شخصی برای کاری که انجام می‌دهند، دارند از جمله آن‌که برخی به دلیل تجربیات گذشته یعنی امکاناتی که در محل زندگیشان وجود نداشته است و از آن محروم بودند، سعی کردند شرایطی را برای کودکان و اطرافیانشان به وجود آورند که تجربه مشابه برای آن‌ها تکرار نشود.

بخشی‌مقدم تاکید کرد: ما تا قبل از این قهرمانان خود را اینگونه معرفی نکرده بودیم اما تلاش کردیم در این مجموعه نگاه متفاوتی به قهرمانان مردمی داشته باشیم که کنار هم کارهای کوچک برای حال خوب بزرگتر و جمعی انجام می‌دهند و در آن شریک می‌شوند.

وی درباره همکاری با مرکز مستند سوره گفت: یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این مجموعه مستند همکاری با مرکز مستند سوره بود به این دلیل که دست ما را در جریان تولید و پس‌تولید بازگذاشتند و در زمان پخش اثر، آگاهی‌رسانی به مخاطب و تبلیغات از ما حمایت کردند. لازم است بگویم که مرکز مستند سوره از من کارگردان و مهدی شامحمدی تهیه‌کننده اگر دلسوزتر نبوده باشد، کمتر نبوده است.

بخشی‌مقدم در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار کرد: من و مهدی شامحمدی امسال مستند بلند دیگری ساختیم که امیدوارم در جشنواره «سینماحقیقت» پذیرفته و اکران شود. همچنین به فکر ساخت فصل دوم «همسایه‌های خوب» هم هستیم چراکه بازخوردهای خوبی از مخاطبان گرفتیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول