اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازسازی افغانستان یکی از موضوعات محوری نشست شانگهای در «سمرقند»

یک مقام ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت: بازسازی اقتصادی افغانستان یکی از موضوعات کلیدی نشست سازمان همکاری شانگهای در «سمرقند» خواهد بود.

بازسازی افغانستان یکی از موضوعات محوری نشست شانگهای در «سمرقند»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شهرت قابل‌اف» کارمند ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی گفت: بازسازی اقتصادی افغانستان یکی از موضوعات کلیدی نشست «سمرقند» سازمان همکاری شانگهای خواهد بود چرا که پس از خروج کامل ناگهانی نیروهای خارجی از افغانستان نقش و اهمیت سازمان همکاری شانگهای در تثبیت اوضاع در این کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافت.

وی اظهار اشت: در این ارتباط، ابتکار «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان مبنی بر برگزاری منظم نشست های در سطح بالا در قالب «سازمان همکاری شانگهای وافغانستان» با مشارکت کشورهای ناظر سازمان یعنی آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، کامبوج، نپال، مصر، قطر و عربستان سعودی و همچنین سازمان های بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این کارشناس ازبک ادامه داد: نشست بین المللی با موضوع «افغانستان: امنیت و توسعه اقتصادی» که در ماه ژوئیه سال 2022 میلادی با حضور هیئت های بیش از بیست کشور خارجی و ساختارهای بین المللی در شهر «تاشکند» برگزار شد، کارآیی این قالب را اثبات می‌کند.

قابل‌اف خاطرنشان کرد: این نشست شفافیت سیاست خارجی ازبکستان و اهمیت حل و فصل مسئله بازسازی به هم پیوستگی تاریخی مناطق آسیای مرکزی و جنوبی را نشان داد. یکی از پروژه های بزرگ، یعنی ساخت خط ریلی «مزارشریف-کابل-پیشاور» با دسترسی به بندر «گوادر» پاکستان برای بازسازی اقتصاد افغانستان، توسعه تجارت بین کشورهای غرب و شرق و تغییر چشم انداز ژئوپلیتیکی منطقه کمک می‌کند. این ایده توسط رئیس جمهور ازبکستان مطرح شد.

این مقام ارشد علمی موسسه بین المللی آسیای مرکزی عنوان کرد: «نشست تاشکند» کارایی خود را ثابت کرده و می تواند در آینده نیز یک  قالب برای مذاکرات و بررسی مسایل افغانستان مانند امنیت، جلوگیری از تهدیدات افراط گرایی و تروریسم، ایجاد یک دولت فراگیر، تامین حقوق و آزادی بشر، بازسازی اجتماعی-اقتصادی، اجرای طرح های زیربنایی و فرهنگی باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول