اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

اخبار مرزهای ایران و عراق| از خروج ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور تا اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگشت زوار

از شب گذشته پس از اعلام مسؤولان مربوط برای عدم مراجعه زائران اربعین حسینی به مرزهای زمینی ایران و عراق، عبور و مرور از مرزها متوازن شده است.

اخبار مرزهای ایران و عراق| از خروج ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از کشور تا اتخاذ تصمیمات لازم برای بازگشت زوار

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، از شب گذشته و پس از اعلام مسئولان مربوطه برای عدم مراجعه زائران اربعین حسینی به مرزهای زمینی ایران و عراق، عبور و مرور از مرزها متوازن شده است؛ به گفته رئیس ستاد مشترک اربعین تاکنون 650 هزار زائر از عراق به کشور بازگشته‌اند. در ادامه گزارشی از مهم‌ترین اخبار مرزهای غربی کشور ( مرزهای ایران و عراق) و روند تردد زائران آمده است:

*۲۳:۴۸/ رئیس ستاد اربعین: اتباع افغانستانی برای ورود به ایران به مرز شلمچه مراجه نکنند

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره فراهم بودن امکان عزیمت تدریجی زائران اربعین به عراق اظهار داشت: امروز یکی از تصمیماتی که گرفته شد و وزیر کشور مجوز آن را صادر کرد این بود که سامانه فروش بلیت اتوبوس‌ها در سراسر کشور فعال شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خاطر نشان کرد: تنها مشکل ما انتقال اتباع خارجی از مرز شلمچه است که این هم به خوبی مدیریت شد، اما چون مشکلاتی از سوی طرف عراقی وجود دارد، درخواست ما این است که اتباع افغانستانی به مرز شلمچه مراجعه نکنند.

* ۲۱:۰۶/ پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، درباره نحوه بازگشت زوار اربعین، گفت: یک اتفاق استثنایی و مبارکی که امسال افتاده است و در طی سال‌های اخیر شاهد آن نبودیم، بحث ورود زائران به کشور بود که در زمان مناسب صورت گرفت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین افزود: در سال‌های گذشته زائران اربعین در زمان ورود به کشور با مشکلات حمل و نقل مواجه و حتی تا 36 ساعت معطل وسایل نقلیه می‌شدند، اما امروز براساس پیش‌بینی‌ها و تمهیدات ستاد مرکزی اربعین، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا زوار، بازگشت را آغاز کنند و این اتفاق امروز افتاده است.

*۲۰:۱۹/ سردار اشتری: ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار زائر به کربلای معلی مشرف شدند

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور پس از حضور در پایانه بین المللی مرز خسروی، اظهار کرد: بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار زائر به عتبات عالیات مشرف شدند که از این تعداد زائر حدود ۷۵۰ هزار نفر به کشور بازگشته‌اند.

فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به بهبود وضعیت تردد زائران برای خروج از مرز‌های کشور، گفت: در این خصوص باید از پلیس و نیرو‌های مرزبانی عراق همچنین مردم مهمان نواز این کشور تقدیر کرد که همکاری بسیار خوبی با مسؤولان و زائران ایرانی داشته‌اند.

*۱۴:۴۸/ وزیر کشور: اعزام زائران جدید از استان‌ها طبق سهمیه انجام می‌شود

 احمد وحیدی وزیر کشور ظهر امروز یکشنبه 20 شهریور در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت مرزها اظهار داشت: با توجه به بازدیدی که از مرز تمرچین داشتیم، شاهد بودیم که یک اتفاق خوبی در آنجا رخ داده و یک فضای معنوی بسیاری عالی در آنجا حاکم بود و اهالی اهل سنت در حال خدمت‌گزاری به زائران بودند و هیچ مشکلی هم در این مرز نداشتیم. 

وزیر کشور گفت: اعزام‌های جدید به تدریج و طبق سهمیه آغاز می‌شو‌د، اگر مجددا هجوم جمعیت به مرزها صورت بگیرد، به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد، چرا که ‌‌ظرفیت‌های عراق پاسخگو نیست ولی مردم مطمئن باشند با اطلاع‌رسانی ‌و طبق سهمیه اقدام خواهیم کرد.

*۱۴:۳۴/ بیش از ۲۵۰۰ موکب خدمات‌‌دهی اربعین حسینی در مرز شلمچه بازرسی شدند

جعفر ربیحاوی دبیر کمیته اربعین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان اظهار کرد: نظارت بر موکب‌ها، استراحتگاه‌ها و تاسیسات رفاهی، مراکز بین‌راهی، پایانه‌های مسافربری، آب آشامیدنی همراه با برنامه‌ریزی برای حضور مستمر کارشناسان بهداشت محیط شهرستان‌های تابعه در منطقه مرزی شلمچه در قالب کشیک تشدید شده است.

 دبیر کمیته اربعین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه روزانه بیش از هشت تیم دو نفره نسبت به پایش و کنترل خدمات در مواکب اقدام می‌کنند، گفت: خدمات ارائه‌ شده در منطقه مرزی شلمچه تاکنون بیش از دو هزار و ۴۰۰ نفر ساعت بوده است.

* ۱۳:۲۹/ حضور موکب‌داران اهل تسنن و ارامنه برای خدمت به زائران

سیدمجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین ظهر امروز در گفت‌وگویی تلویزیونی در مورد آخرین وضعیت مرزهای تمرچین و باشماق اظهار داشت: وضعیت این مرزها وضعیت خیلی خوبی است و تردد زائران با سهولت انجام می‌شود و آب و هوای خوبی هم در این مرزها حاکم است.

وی افزود: موکب داران اهل تسنن و تشیع و همچنین ارامنه در کنار همدیگر در خدمت زائران هستند و یک شور معنوی عجیبی در این مرزها حاکم است.

*۱۳:۲۰/ بازگشت زوار از مرز خسروی شدت گرفت

 محمد حیدری سرپرست فرمانداری قصرشیرین امروز در پایانه مرزی خسروی در نقطه صفر مرزی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط خروج زوار از مرز بین‌المللی خسروی بسیار عالی و روان است و زائران حاضر با کمترین توقف از این مرز عبور می‌کنند.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین همچنین تصریح کرد: از امروز روند ورود زائران به کشور از طریق مرز بین‌المللی خسروی افزایش یافته است.

* ۱۰:۳۵/ ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تاکنون برای زیارت اربعین از کشور خارج شده‌اند

سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین و معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور صبح امروز یکشنبه ۲۰ شهریورماه در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار کرد: برای اولین بار یک توازن منطقی بین ورود و خروج زائران به وجود آمده که ما سابقه این را در اربعین های گذشته نداشتیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائران، از کشور خارج شدند و ۶۵۰ هزار نفر در حال ورود هستند؛ هم‌اکنون ما افزایش قابل توجه بازگشت زائران به کشور را داریم که این برای پیک بازگشت ما فوق‌العاده مهم است زیرا یکی از نگرانی‌های جدی و هرساله زائران، شلوغی مرزها در زمان پیک بازگشت زوار اربعین به کشور است.

وی ادامه داد: درخواست ما از زائران همواره این است که ماندگاری در عراق را کاهش بدهند. البته با وجود این مشکلات حماسه بزرگ اربعین حسینی ان‌شاءلله به شکلی که دشمنان اسلام را بهت زده می‌کند، در حال شکل‌گیری است. دشمنان در حال هراس‌افکنی درباره مشکلات در مراسم اربعین هستند، در حالی که ما برای جلوگیری از وقوع کوچکترین مشکلی، صرفاً یک اقدام پیش‌گیرانه را انجام دادیم.

میراحمدی با اشاره به گرمای ۵۰ درجه هوا خاطرنشان کرد: هیچ زائری در جاده‌ها تشنه و گرسنه نماند و بحمدالله هیچ تلفات جانی در مرزها نیز نداشتیم و شکر خدا همه چیز به خوبی مدیریت می‌شود؛ هم‌اکنون یک مراسم اربعین استثنایی در حال رقم خوردن است و کسی به شایعات مطرح شده توجه نکند.

* ۹:۴۹/ استقرار ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زوار به شهر‌های عراق

صادق خلیلیان استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت تردد زوار اربعین حسینی گفت: با توجه به حضور خیل عظیم عاشقان حسینی در ۲ مرز چذابه و شلمچه و کمبود وسایل نقلیه در مرز‌های کشور عراق، با مذاکراتی که طی چند روز گذشته با مسئولان این کشور داشتیم ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در ۲ مرز چذابه و شلمچه به منظور تسهیل تردد زائران آماده خدمت رسانی شده‌اند.

 استاندار خوزستان افزود: این تعداد اتوبوس طی چند روز گذشته و به تدریج وارد خاک عراق شدند و زوار را به نزدیک‌ترین شهر‌های عراق مانند بصره و العماره انتقال دادند. با توجه به اقدامات صورت گرفته، تردد زائران از روز گذشته در عراق روان‌تر شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول