اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

شهر باستانی «جهان‌بان» اسفراین ۱۰ سال قبل کشف شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسفراین گفت: شهر باستانی جهان بان اسفراین ده سال پیش کشف شده است و اطلاعات بیشتر در این خصوص نیازمند کاوش بیشتر است.‌

شهر باستانی «جهان‌بان» اسفراین ۱۰ سال قبل کشف شده است

عبدالله سهرابی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اسفراین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد در خصوص شناسایی شهر باستانی جهان‌بان در اسفراین، اظهار کرد: این شهر باستانی امروز کشف نشده و موضوع مربوط به ده سال پیش است ولی امروز توجه رسانه ها به این سمت معطوف شده است.

وی در خصوص قدمت این بنا نیز گفت: این بنا مربوط به دوره سلجوقیان و ایلخانیان است ولی احتمال اینکه قدمت این بنا مربوط به دوره‌های قبل تر باشد نیز وجود دارد و بررسی این موضوع نیاز به مطالعات دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و‌ صنایع دستی شهرستان اسفراین، افزود: مردم در آن زمان از این مکان به عنوان جان پناه جهت جلوگیری و در امان بودن از حملات احتمالی اقوام وحشی که به کشور وارد می‌شده اند، استفاده می‌کردند. 

وی ادامه داد: همچنین با توجه به کوهستانی بودن این منطقه و بارش زیاد برف در زمستان ، مردم در آن زمان برای فرار از سرما به این منطقه پناه می‌برند.

سهرابی در خصوص جزئیات ظاهری این شهر باستانی نیز بیان داشت: این بنا به شکل یک تونل زیر زمینی است که بین چندین روستا در منطقه بام و صفی آباد و در زیر زمین به هم وصل شده اند و به صورت اتاق های کوچ بوده که مردم در آنجا زندگی می‌کردند.

وی در انتها در خصوص جزئیات این بنا نیز گفت: اطلاعات بیشتر از شهر زیرزمینی جهان بان اسفراین نیازمند کاوش‌های گسترده باستان شناسی است.

انتهای پیام/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول