اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

از بغض‌های پیاپی برای دیدار حرم عشق تا چله نشینی در فراغ سیدالشهدا(ع)/ برپایی 80 موکب جاماندگان حسینی در گلستان

کم کم به اربعین حسینی نزدیک می‌شویم و حال و هوای مردم این خطه سرسبز گلستان کربلایی شده است خیلی ها ساکشان را بستند و اربعین امسال را در جوار مطهر حضرت سیدالشهدا(ع) رفتند و برخی که به هر دلیلی نتوانستند خودشان را به جمع زائران کربلا برسانند امشب آمدند که در موکب‌های جاماندگان حسینی برای اربابشان امام حسین(ع) اشک بریزند و از راه دور به آقا و مولایمان سلام کنند.

از بغض‌های پیاپی برای دیدار حرم عشق تا چله نشینی در فراغ سیدالشهدا(ع)/ برپایی 80 موکب جاماندگان حسینی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اربعین حسینی یکی از بزرگترین حرکات بشری در طول تاریخ است و علاوه بر اینکه از لحاظ معنوی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است از لحاظ جهانی نیز اتحاد تشیع را به رخ جهانیان می‌کشد.

جهانی شدن آرمان‌های امام حسین(ع) از برکاتی است که به واسطه اربعین حسینی در تمام رسانه‌های جهان منعکس می‌شود و حتی رسانه‌هایی که مخالف اسلام و تشیع هستند نیز مجبور می‌شوند عظمت این حرکت را نشان دهند.

اربعین که می‌رسد دلمان پر می‌کشد به سمت حرم امام حسین(ع) و حضرت ابالفضل‌العباس(ع)، خیلی‌ها که راهی کربلا شدند تا ارادت‌شان را به سیدالشهداء(ع) ابراز کنند اما عده‌ای که نتوانستند و شرایط رفتن به این سفر معنوی برایشان فراهم نشد امشب آمدند در این موکب‌ها حضور یافتند تا با یک سلام از راه دور، قلبشان را به امام حسین(ع) پیوند بزنند.

خیابان شهید رجایی در مسیر کانون طه، محل موکب‌هایی است که هر کدام رنگ و بوی ارادت به سیدالشهداء(ع) می‌دهند هنگامی که از بین یکایک موکب‌ها عبور می‌کنی صدای نوای مثلا تو قبول کردی، کوله بارم من بستم، مثلا من الان توی، راه کرب و بلا هستم، مثلا رسیدم دارم، زیارت نامه می‌خونم، مثلا رو به ایون، حرمت زیر بارونم، بغض هر زائری را می‌ترکاند و اشک بر پهنای صورتش نمایان می‌شود. 
 


امشب همه شهرهای گلستان در عشق امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) بی‌قرارند هرکس توانست خودش را به زیارت اهل بیت(ع) رساند و جاماندگان حرم مطهر آل‌الله به عشق حضرت سیدالشهدا(ع) به سمت این موکب‌ها روانه شدند و ارادت خودشان را به امام حسین(ع) نشان دادند.

به چشمان مشتاقان اهل بیت(ع) که در موکب بزرگ جاماندگان اربعین حسینی آمدند نظاره می‌کنیم اشک بر پهنای صورت‌شان نشسته است و بغض در گلو خفته این مشتاقان حسینی با شنیدن صدای مداحی که از بلندگوها پخش می‌شود کافی است تا بترکد و سیل اشک از چشمان‌شان روان شود.

آری اینجا کربلای دیگری است زائرین حسینی اینبار با پای دل حرم سیدالشهدا(ع) را زیارت می‌کنند به سراغ هر کدام از عاشقان دلباخته امام حسین(ع) که می‌رویم با بغض جمله مشترکی می‌گویند «ما جاماندگان اربعین حسینی هستیم».

دیگری می‌گفت امام حسین (ع) ما را نطلبید که زائرش شویم اینجا آمدیم تا کمی دلمان آرام گیرد.

دوستش که در کنارش ایستاده بود گفت امام حسین(ع) حتما ما را دعوت کرده که به این مکان دعوت شدیم من مطمئن هستم در این مکان هم می‌شود عطر عاشورای حسینی را استشمام کرد و کافی است پرنده قلبت را به سمت بارگاه ملکوتی حضرت سیدالشهداء(ع) و ابالفضل العباس پرواز دهی.

کلام این بانوی گلستانی مرا به یاد سخنان آیت الله جوادی آملی انداخت ایشان می فرمایند «نگویید جا مانده‌ایم کسی که قلب و روحش رفته است جامانده نیست، جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین، به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد، اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست و شرایطش نیست خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید شاکر باشید و نگویید جامانده‌ایم».
 


نمی‌دانم چرا قسمتم نشد

مهناز محمدی یکی از افرادی است که برای خالی کردن بغض‌هایش به موکب بزرگ جاماندگان اربعینی در گرگان پناه آورده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: همه دوستان و اقوام که زنگ می‌زنم می‌گویند یا کربلا هستند و یا در مسیر نجف تا کربلا، من هم گذرنامه‌ام را گرفته بودم تا اربعین کنار ارباب بی‌کفنم سیدالشهداء(ع) باشم، نمی‌دانم چرا قسمتم نشد، امسال خیلی دلم هوای کربلا داشت نمی‌دانید با چه ذوقی گذرنامه‌ام را گرفتم تا در پیاده روی بزرگ نجف تا کربلا شرکت کنم، وقتی گوشی موبایلم را نگاه می‌کنم و روی پروفایل اقوام و دوست و آشنا نوشته شده عازم کربلایم حلالم کنید و یا استوری خودشان را با بین الحرمین می‌گذارند بند بند دلم پاره می‌شود و با خودم می‌گویم من هم الان باید در بین سیل خروشان عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) بودم و گریه امانش نمی‌دهد و در حالی که با گوشه چادرش اشک‌هایش را پاک می‌کند می‌گوید شاید قسمتم زیارت امام حسین(ع) نبود و به راهش ادامه می‌دهد و کم کم در بین جمعیت محو می‌شود.

اگر خالصانه امام حسین(ع) را صدا بزنی اینجا هم کربلا است 

شاه حسینی یکی دیگر از دلدادگان حسینی است که در موکب بزرگ جاماندگان اربعین حسینی آمده است تا ارادت خود را به سیدالشهداء(ع) ابراز کند، وقتی حرف اربعین و پیاده روی نجف تا کربلا را پیش می‌کشم با خنده‌ای پر از درد می‌گوید امسال قسمتم نشد ویزای خودم و همسرم آماده بود اما وقتی می‌خواستیم به سمت مرز حرکت کنیم از رسانه‌ها و تلوزیون شنیدیم که مرزها بسته شدند و از مردم درخواست می‌کردند که اگر هنوز برای اربعین به سمت مرز حرکت نکردند فعلا از حرکت به سمت مرزها منصرف شوند؛ با خودم گفتم شاید الان قسمت نیست حرکت کنیم، من به عشق امام حسین(ع) ساکم را بسته بودم و هنوز هم ساکم را باز نکردم آخر دلم نیامد که ساکم را باز کنم اینجا آمدم که با دیدن این موکب‌ها، مسیر نجف تا کربلا را مجسم کنم اگر خالصانه امام حسین(ع) را صدا بزنی اینجا هم کربلا است فرقی ندارد دلت را با حسین(ع) بسپار کربلایی می‌شوی.
 


استقبال مردم از موکب جاماندگان اربعین حسینی

محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در مراسم موکب های جاماندگان اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان تصریح کرد: فلسفه نامگذاری این خیابان به نام اربعین حسینی حضور باشکوه مردم در این موکب‌ها است، مردم با حضورشان نشان دادند اگر نتوانستند در پیاده‌روی عظیم نجف تا کربلا شرکت کنند اما دلهایشان را روانه حرم مطهر ارباب‌مان حضرت سیدالشهداء(ع) کردند و همراه با زائران حسینی با پای دل در مسیر نورانی نجف تا کربلا گام برمی‌دارند.

وی استقبال مردم را از موکب جاماندگان اربعین حسینی را بسیار باشکوه خواند و افزود: شور و هیجان عاشقان مردم همراه با شعور در مسیر اباعبدالله الحسین(ع) بود، مردم با حضورشان نشان دادند همچنان پای کار این انقلاب و سیدالشهداء(ع) هستند که بسیار ارزشمند است.

ترسیم فضای پیاده‌روی نجف تا کربلا

سیدمحمدرضا سیدالنگی سرپرست شهرداری گرگان با بیان اینکه این مکان برای افرادی که نتوانستند به کربلای معلی سفر کنند مهیا شده است، ابراز کرد: با ایجاد موکب‌های جاماندگان اربعین حسینی فضای پیاده‌روی نجف تا کربلا را برای افرادی که نتوانستند در این پیاده‌روی عظیم شرکت کنند ترسیم کردیم.

وی خاطرنشان کرد: برپایی این موکب‌ها به تصویر کشیدن کربلا برای افرادی است که نتوانستند در پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کنند در حقیقت اینجا کربلای ما است.
 


چشیدن چند دقیقه‌ای طعم شیرین اربعین

حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: دلدادگی میلیون‌ها ایرانی که دوست دارند فضای اربعین را لمس و درک کنند ستودنی است.

وی ابراز کرد: موکب‌های جاماندگان اربعین حسینی با همت دستگاه‌های دولتی برای افرادی که نتوانستند به هر دلیلی به کربلای معلی سفر کنند ایجاد شد تا برای چند دقیقه‌ای طعم شیرین اربعین را بچشند و خودشان را در کربلا ببینند.

خیابانی به نام دلدادگان حسینی

سید حسام بنی فاطمه رئیس حوزه هنری گلستان در حاشیه بازدید از موکب‌های جاماندگان اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اکنون این خیابان به نام خیابان دلدادگان حسینی است. 

وی افزود: بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی فرمودند نگویید جاماندگان اربعین حسینی بلکه آنها دلدادگان اربعین حسینی و امام حسین(ع) هستند که نتوانستند خودشان را به نجف و کربلا برسانند.

رئیس حوزه هنری گلستان با بیان اینکه هرجا که دلتان گرفت کافی است رو به حرم امام حسین(ع) کنید و به ایشان سلام دهید، ادامه داد: قطعا حضرت سیدالشهداء(ع) به سلام شما لبیک خواهند گفت.

بنی فاطمه تصریح کرد: مردم ولایت مدار گرگان با حضور خود در موکب جاماندگان اربعین حسینی عشق و ارادت شان را به حضرت سیدالشهداء(ع) نشان دادند.

به گزارش فارس، رخداد عظیم فرهنگی پیاده روی اربعین حسینی از امروز 20 شهریورماه تا 26 شهریور ماه جاری در قالب 80 موکب در خیابان راه آهن شهرستان گرگان میزبان عاشقان و مشتاقان حسینی است و این موکب هر روز از ساعت 16 تا 23 شب دایر خواهد بود.
 


==============
گزارش از سمیرا رجبی
==============

انتهای پیام/83019/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول