اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

تایوان میزبان نشست غیرعلنی مقامات ۶۰ کشور با هدف تشدید تحریم چین

یک خبرگزاری انگلیسی در خبری اختصاصی نوشت، سفیر غیر رسمی تایوان مقامات پارلمانی ۶۰ کشور را دعوت و خواستار تشدید تحریم‌های چین شده است.

تایوان میزبان نشست غیرعلنی مقامات ۶۰ کشور با هدف تشدید تحریم چین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «رویترز» در خبری اختصاصی اعلام کرد سفیر غیر رسمی تایوان در واشنگتن میزبان نشستی با قانون‌گذاران حدود ۶۰ کشور با هدف تشدید تحریم‌ها علیه چین بوده است.

به نوشته رویترز، مقامات پارلمانی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی روز سه‌شنبه در نشستی غیر علنی به میزبانی «سیائو بی‌خیم» سفیر غیر رسمی تایوان در واشنگتن شرکت کرده‌اند.

تایوان به‌عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل شناخته نشده و به همین دلیل در هیچ کشوری سفارتخانه رسمی ندارد.

حضور این قانون‌گذاران در اقامتگاه دیپلماتیک سفیر غیر رسمی تایوان، جدیدترین تلاش تایپه برای ترغیب دیگر کشورها برای تشدید تحریم‌ها علیه چین است.

سیائو در این نشست با دستاویز قرار دادن جنگ اوکراین مدعی شد این نگرانی وجود دارد که چین نیز تلاش کند با زور جزیره تایوان را تصرف کند.

رویترز نوشته، به پیش‌نویس بیانیه این نشست دست یافته که طبق آن «اتحاد بین پارلمانی در مقابل چین» قرار است تعهدنامه‌ای درباره تداوم فشار به دولت‌هایشان برای «بازدارندگی بیشتر علیه اقدامات نظامی یا دیگر اقدامات زورگویانه» جمهوری خلق چین، به امضا برسانند.

در این بیانیه آمده است:‌ «ما کمپینی را ایجاد خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که دولت‌های ما این پیام را به جمهوری خلق چین خواهند رساند که تهاجم نظامی علیه تایوان بهای گزافی برای پکن خواهد داشت».

این بیانیه می‌افزاید: «اقدامات سیاسی و اقتصادی از جمله تحریم‌های موثر، باید برای جلوگیری از تنش نظامی در نظر گرفته شود و اطمینان حاصل شود که تجارت و دیگر تبادلات با تایوان بدون وقفه ادامه یابد».

مقامات پارلمانی این کشورها در بیانیه خود که به دست رویترز رسیده افزوده‌اند چین در جایگاه تعیین روابط آن‌ها با تایوان نیست و تلاش برای افزایش سفر قانون‌گذاران به این جزیره را در دستورکار خواهند داشت.

 رویترز همچنین به نقل از منابع آگاه نوشته است، ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌هایی برای تهیه یک بسته تحریمی علیه چین است. آمریکا قصد دارد این تحریم‌ها را برای جلوگیری از حمله چین به تایوان اعمال کند. از سوی دیگر  اتحادیه اروپا نیز برای انجام همین کار تحت فشار دیپلماتیک تایوان قرار دارد. منابع مطلع  گفتند که مذاکرات در واشنگتن و لابی جداگانه تایوان با نمایندگان اتحادیه اروپا هر دو در مراحل اولیه قرار دارد. (جزئیات بیشتر)

به گزارش رویترز، در هر دو مورد، ایده اعمال تحریم‌ها فراتر از اقداماتی است که قبلاً در غرب برای محدود کردن تجارت و سرمایه‌گذاری با چین در فناوری‌های حساس مانند تراشه‌های رایانه‌ای و تجهیزات مخابراتی انجام شده است.

چین، تایوان را به موجب «اصل چین واحد» بخشی از خاک خود می‌داند  و واشنگتن را متهم به تخطی از تعهداتش مبنی بر عدم ارتقای روابط سیاسی خود با تایوان کرده، اما واشنگتن مدعی است که اختیاری  بر نهی کردن نمایندگان کنگره خود از سفر به تایوان نداشته است.

سفر  اخیر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا  به تایوان خشم شدید چین را در پی داشت و  متعاقب این سفر، پکن رزمایش‌های گسترده نظامی پیرامون تایوان از جمله ماموریت‌های روزانه جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی انجام داد. مدتی بعد از سفر پلوسی، دو هیات دیگر از نمایندگان کنگره آمریکا  سفرهای جداگانه ای به تایپه انجام دادند.

چین چندی قبل به تلافی سفر نانسی پلوسی به تایوان اعلام کرد همکاری‌های دوجانبه با آمریکا در چند حوزه شامل «مذاکرات اقلیمی» و گفت‌وگوهای بین فرماندهان ارشد نظامی را به حال تعلیق در آورد.

علاوه بر این، ارتش چین رزمایش‌های سنگین و گسترده‌ای اطراف تایوان برگزار کرده و بارها حریم پدافند هوایی این جزیره را نقض کرده است. در جدیدترین مورد وزارت دفاع تایوان شامگاه شنبه مدعی شد ۱۷ فروند هواپیمای نظامی چین از خط میانی تنگه تایوان، که معمولا به‌عنوان مرز حریم هوایی خود ادعا می‌کند، عبور کرده‌اند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول