اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

انتشار دوباره کتاب «تلفیق شعر و موسیقی»

کتاب «شعر و موسیقی» با همان عنوان اصلی مقالات، «تلفیق شعر و موسیقی»، با حروف‌نگاری مجدد، ویرایش ادبی و رفع جاافتادگی‌ها در چاپ قبلی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

انتشار دوباره کتاب «تلفیق شعر و موسیقی»

به گزارش خبرگزاری فارس، کتاب «شعر و موسیقی» با همان عنوان اصلی مقالات، «تلفیق شعر و موسیقی»، با حروف‌نگاری مجدد، ویرایش ادبی و رفع جاافتادگی‌ها در چاپ قبلی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

در مرحلۀ پایانی، طی مقابلۀ نسخۀ پیشین کتاب با مقالات مندرج در مجلۀ موسیقی، مواردی که از یک جمله تا یک پاراگراف در ابتدا یا پایان مقاله یا زیرنویس‌های متن‌ها حذف شده بود مجدداً به متن افزوده شدند.

کتاب «تلفیق شعر و موسیقی»، اثر دکتر مهدی فروغ، توسط نشر خُنیاگر منتشر شد. این کتاب که شامل مقالات دکتر مهدی فروغ است، پس از انقلاب در سال ۱۳۶۲ در کتابی به نام «شعر و موسیقی» توسط نشر سیاوش به انتشار رسیده بود. حالا این کتاب به صورت کامل با اصلاحاتی مجدداً منتشر شده است.

شهاب منا در مقدمه این کتاب نوشته است:

در عهد نوجوانی، در اوایل دهۀ هفتاد خورشیدی، در شرایطی که ادبیات مکتوب موسیقایی در ایران شدیداً فقیر بود و بسیاری کتب ارزشمند موسیقایی نگاشته‌ شده پیش از انقلاب اسلامی نیز دیگر تجدید چاپ نشده بودند، چون تشنه‌ای گرفتار آمده در برهوت، اغلب روزها در استراحت یک ساعتۀ ظهر دبیرستان، شتابان، در پی یافتن کتب موسیقایی پیشینیان، کتابفروشی‌های دست‌دوم‌فروش میدان انقلاب را می‌کاویدم و چون کشف اشیای باستانی، در میان خیل کتب مربوط یا نامربوط، گاه کتبی از پیشینیان موسیقیدان می‌یافتم! در یکی از این جستارها به کتاب «موسیقی و شعر» از دکتر مهدی فروغ برخوردم، اثری که نخستین کتاب چاپ‌شده در باب تلفیق شعر و موسیقی در ایران محسوب می‌شود و سال‌ها بعد همچنان تجدید‌چاپ‌شده‌اش را هم در کتابفروشی‌های هنری نیافتم.

در گذر ایام، با دسترسی و مطالعۀ شماره‌های مجلۀ موسیقی در دهۀ سی دریافتم کتاب شعر و موسیقی مجموعۀ ۲۱ مقالۀ دکتر مهدی فروغ با عنوان «تلفیق شعر و موسیقی» است که تقریباً به‌طور پیاپی طی شماره‌های ۱۷ تا ۴۱ دورۀ سوم مجلۀ موسیقی، از دی ۱۳۳۶ تا اسفند ۱۳۳۸، به چاپ رسیده و در کتاب موصوف با تغییراتی (ازجمله حذف جملاتی در ابتدا و انتهای برخی شماره‌ها)، بی اشاره به مأخذ آنها گردآوری شده و با همان حروف‌نگاری مجلۀ موسیقی توسط نشر سیاوش طی دو نوبت در اوایل دهۀ شصت خورشیدی منتشر شده است.

در ویرایش ادبی نسخۀ حاضر، علاوه بر رفع اشکالات تایپی متعدد در واژگان فارسی و لاتین، رفع اشکالات نگارشی_دستوری، تغییر در چینش واژگان و ترتیب و توالی اجزای جمله جهت روان‌ترشدن خوانش آن، به‌روزرسانی رسم‌الخط نگارش، اصلاح نشانه‌گذاری (سجاوندی) و انتقال معادل‌های لاتین واژگان و اصطلاحات از متن به پاورقی مدّنظر ویراستار بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول