اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

تلاش سفیران موکب بانوان فاطمی برای «اصلاح خانواده»

برخی از اعضای گروه «سفیران» موکب بانوان فاطمی کارشناسان مشاوره هستند که با استفاده از فضای معنوی حاکم بر پیاده‌روی اربعین، ارتقای انعطاف و دل‌های آماده زائران، آنان را به سمت اصلاح فضای خانوادگی و در نهایت اصلاح و کمال جامعه رهنمون می‌کنند.

تلاش سفیران موکب بانوان فاطمی برای «اصلاح خانواده»

به گزارش خبرگزاری فارس_فاطمه جمال‌زادهمشورت کردن در کارها تاثیر بالایی در حل مشکلات، یافتن راه صحیح و تقویت بینش در سطوح مختلف زندگی دارد و خداوند در قرآن کریم و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در قالب روایات متعدد مسلمانان را به انجام مشاوره در زندگی سفارش کرده‌اند. 

با توجه به اهمیت مشاوره در اسلام و تاثیر آن بر بهبود روند زندگی، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در ترکیب «سفیران» موکب بانوان فاطمی تعدادی کارشناس مشاوره نیز برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین قرار داده است تا زائران در سفر معنوی پیاده‌روی نجف به کربلا بتوانند با کمک آنان راه حلی برای گره‌های زندگی خود بیابند. 

زهرا ارجمند مشاور پیشکسوت گروه «سفیران» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: انسان ضمن انجام مشاوره از عقل، دانش و تجربه کارشناسان بهره‌مند می‌شود و منطبق با اصول مطلوب روانشناسی به راه حل دست می‌یابد. 

*تاثیر بالای مشاوره بر مخاطبان در فضاهای معنوی

وی در خصوص تاثیر مشاوره در فضاهایی که مانند پیاده‌روی اربعین معنویت بیشتری موج می‌زند عنوان می‌کند: در چنین فضاهایی که افراد متمرکز بر معنا می‌شوند، قلب‌شان برای دریافت کلام آماده‌تر، نفسشان برای اصلاح منعطف‌تر و ظرفیتشان نیز برای پیاده‌سازی اصول صحیح در زندگی بیشتر است.

کارشناس مشاوره گروه «سفیران» موکب بانوان فاطمی ادامه داد: در این شرایط که روح معنویت حاکم است اگر مخاطبان با افرادی مواجه شوند که دلسوزانه و برپایه تخصص آنان را به سمت درستی رهنمون می‌‌کنند به راحتی می‌پذیرند و اگر به توصیه‌های کارشناسان نیز جامه عمل بپوشانند مسائل‌شان به راحتی حل و فصل می‌شود. 

ارجمند تصریح کرد: کمک‌های امام حسین علیه‌السلام و خداوند متعال گاهی سبب جاری شدن مسائلی بر زبان مشاوره‌دهنده می‌شود که دقیقا پاسخ کارساز مشکلات مراجعه کننده است و اشک را بر چشمان او جاری می‌کند که اینقدر دقیق و به جا به مطلوب خود رسیده است که این‌گونه موارد را می‌توان یاری اهل‌بیت(ع)  دانست. 


*«ارتباط با همسر» و «تربیت فرزند» مهم‌ترین دغدغه زائران 

ارجمند اظهار کرد: یکی از پرتکرارترین مسائل مراجعه کنندگان به من برای مشاوره در خصوص ارتباط صحیح میان زوجین است و یکی از شاه راه‌های بهبود ارتباط زوجین احترام متقابل به ویژه در ارتباط با مردان است. آرامش زنان بیشتر با دریافت توجه و محبت عجین است و آرامش مردان بیشتر با احترام گره خورده است. زوج‌های بسیاری مشکلاتشان با رعایت همین مسئله رخت بربسته و سعادت به آنان روی آورده است. 

وی مطرح کرد: از دیگر موارد پرتکرار مراجعه‌کنندگان برای دریافت مشاوره مربوط به «تربیت فرزند» است که همراهی با فرزند، تشویق وی، احترام به شخصیتش، توجه به خواسته‌های فرزند و شنیدن حرف‌های فرزند از مهم‌ترین محورهای پیشبرد اصول صحیح تربیت فرزند است. 

کارشناس مشاوره گروه «سفیران» موکب بانوان فاطمی اذعان کرد: بی‌توجهی به نماز، وسواس، فرزند‌آوری، بیکاری فرزند، چالش‌های فکری و رفتاری جوانان، ارتباط با خانواده همسر و...  از دیگر موارد ارائه مشاوره به زائران اربعین حسینی است. 

ارجمند بیان کرد: تعداد مواردی که در طول پیاده‌روی اربعین توسط کارشناسان گروه «سفیران» مشاوره ارائه شده بی‌شمار است. در موارد متعددی نیز پاسخ به شبهات انجام شده که به لطف خدا بیشتر منجر به روشن شدن ذهن مخاطبان شد. 

*تاثیر دوسویه فرهنگ اربعین و مباحث مشاوره‌ای در ارتقای زائران

سیده فرزانه علوی از دیگر مشاوران گروه «سفیران» موکب بانوان فاطمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: سرچشمه فرهنگ عاشورا به زائران اربعین کمک می‌کند که بهتر از سیره زندگی اهل‌بیت(ع) تاثیر بپذیرند و با تقلید از آنان در مسیر درست گام بردارند. از سویی دیگر مشاوره نیز با دعوت از افراد برای بالا بردن استقامت و آستانه تحمل خود سبب نزدیکی آنان به اهل‌بیت(ع) می‌شود. 

وی با بیان اینکه در ایام اربعین جمعیت زیادی از نقاط مختلف ایران به صورت فشرده در یک نقطه خاص و مسیر مشخص متمرکز می‌شوند و اربعین بستر خوبی برای انجام فعالیت‌های سازنده فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ... است افزود: بر این اساس دنبال کردن برنامه‌های مشاوره‌ای در پیاده‌روی اربعین می‌تواند در راستای پیوند زدن هرچه بیشتر جامعه با مشاوره و نزدیک‌تر کردن مردم به کمال تاثیرگذار باشد. 

کارشناس مشاوره گروه «سفیران» موکب بانوان فاطمی گفت: از نگاه اهل‌بیت(ع) مشاوره دلیل بر عقل و نشانه انسان‌های عاقل است؛ البته مشاوره‌‌ای می‌تواند انسان را رشد دهد و او را به کمال برساند که مبتنی بر اسلام باشد. 

*تجلی حکومت مهدوی در پی اصلاح خانواده به عنوان مهم‌ترین هسته اجتماع رخ می‌دهد

علوی اضافه کرد: برنامه پیاده‌روی اربعین رزمایشی سیاسی- مذهبی است که در حال هدایت بشر به سمت حکومت جهانی مهدوی است؛ اصلاح آسیب‌های اجتماعی و بهبود بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... در جامعه لازمه تحقق جامعه مهدوی است و این مهم جز با اصلاح فضای خانواده‌ها محقق نمی‌شود. 

وی تصریح می‌کند: ابتدا باید خانواده به عنوان مهم‌ترین هسته اجتماع به اصلاح و کمال برسد تا در نهایت جامعه به کمال و اصلاح دست یاید؛ مشاوره نقشی مهم در راستای حصول این هدف ایفا می‌کند. 

کارشناسان مشاوره تنها بخشی از جمعیت «سفیران» موکب بانوان فاطمی هستند که برای ارتقا سطح دانش و بینش زائران و خادمان اربعین تلاش می‌کنند. علاوه بر این مبلغان فرهنگی، پاسخگویان به شبهات، زباندانان زبان‌های مختلف، پاسخگویان به مسائل شرعی، کارشناسان مبحث مهدویت و کارشناسان فرهنگی کودک نیز در ترکیب گروه «سفیران» موکب بانوان فاطمی قرار دارند که تحت نظر مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران طبق برنامه و زمانبندی از پیش تعیین شده، ضمن پیشروی در پیاده‌روی نجف- کربلا در ایام اربعین به فعالیت‌های تبلیغی و مشاوره‌ای می‌پردازند.

انتهای پیام/78023

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول