اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در مازندران/کاهش ۸۵درصدی حریق در میانکاله

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند دنبال می‌شود، گفت: در این زمینه استان مازندران به ۹ منطقه تقسیم شده که از کمپوست گرفته تا زباله‌سوز و استفاده از روش‌های نوین در ساماندهی زباله مورد توجه قرار گرفت.

اجرای طرح جامع مدیریت پسماند در مازندران/کاهش ۸۵درصدی حریق در میانکاله

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با حضور در دفتر خبرگزاری فارس در مازندران ضمن قدردانی از دغدغه‌های زیست‌محیطی این رسانه در ارتباط با چالش‌های زیست محیطی استان کرد: واقعا فرصت‌های محیط زیستی استان زیاد است و باید با شناخت توانمندی‌ها از این مسائل بتوانیم بهره ببریم.

کاویان با اشاره به اقدامات خوبی که از گذشته در حوزه محیط زیست استان رخ داده است،گفت: شاید در گذشته تلاش مدیران در حوزه حفاظت بود ولی طی یکی دو دهه اخیر مدیران با برنامه‌های کلان و حفاظتی مواجه هستند که وظیفه ما تقدیر از تلاش‌های مدیران است.

*مجموعه محیط زیست با نگاه علمی دیده شود

وی با تاکید بر اینکه مجموعه محیط زیست استان باید با نگاه علمی دیده شود، خاطرنشان کرد: مازندران مهم‌ترین استان به‌دلیل برخوداری از مواهب زیستی و طبیعی است که همین موضوع موجب بروز چالش‌های زیادی بوده و باید به مجموعه محیط زیست کمک شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه فضای همکاری بسیار خوبی در اداره کل داریم، گفت: آمادگی نقدهای سازنده را داریم و دوست داریم فضای تفاهمی باشد و برای رسیدن به اهداف تلاش کنیم، در کنار اینکه رفاقت در مجموعه اداری حاکم باشد فضای رقابتی برای پیشبرد اهداف سازمان را شاهد باشیم و همه باید تلاش‌مان در جهت حفاظت باشد.

کاویان در ارتباط با آلودگی شناگاه‌های مازندران، گفت: در این زمینه ابتدا پایش‌ها بر روی شناگاه‌ها باید انجام شود؛ چرا که که اگر اطلاعات درستی نداشته باشیم هر گونه اظهارنظرها درست نخواهد بود و  دست مایه تصمیمات نادرست می‌تواند باشد.

*حدود ۳۵درصد شناگاه‌ها در محدوده آلودگی

وی با اعلام اینکه ۳۰ تا ۳۵ درصد شناگاه‌های مازندران در محدوده آلودگی متوسط به بالا هستند، اظهار کرد: بار آلاینده‌ها در رودخانه‌های منتهی به دریا بیشتر است، که دلیل آن سرریز شدن فاضلاب‌ها به سمت دریا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به پایش مستمر و همچنین تلاش‌ در بحث پیگیری مشکل در این بخش، تصریح کرد:  از حوزه آب و فاضلاب استان در بحث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری پیگیری‌های لازم به عمل آمد اما پاسخی که می‌شنویم کمبود اعتبار است.

کاویان ادامه داد: وظیفه ما پیگیری است به‌طوری‌که طی دو روز گذشته جلسه مربوط به تصفیه‌خانه فاضلاب بابل انجام شد و کماکان نیز ادامه دارد.

* تعارفات را کنار بگذاریم

وی با بیان اینکه پیگیری گشت و پایش‌ها در حوزه شناگاه‌ها در حال انجام است، اظهار کرد: اعتقاد داریم اگر به موقع نظارت کنیم و  تعارفات را کنار بگذاریم (نگاه ما توسعه استان و رفاه مردم باشد) می‌توان به نتایج خوبی برسیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی که در پیگیری و اختصاص اعتبارات مطالبه‌ای از نمایندگان مجلس داشتید، تصریح کرد: در بحث اعتبارات مطالبه خاصی نداشتیم به این خاطر که طی این مدت کوتاه از انتصاب شرایط آن به وجود نیامد ولی ارتباطات خوبی با نمایندگان شهرهای مازندران داریم.

*جلوی احداث سد فینسک گرفته شد

کاویان با اشاره به اینکه  تمرکز پیگیری‌ها با نمایندگان در پروژه سد فینسک بوده که منجر به مصوبات خوبی شده است، گفت: با پیگیری‌ها توانستیم مصوبه بگیریم و با این پروژه مخالفت کنیم و فعلا نیز جلوی ادامه کار گرفته شده و پروژه متوقف شده و مقرر شد تا مطالعات بازنگری در اختیار استان قرار گیرد که زمان خوبی برای ورود کارشناسان است.

وی با تاکید بر اینکه قبول دارم نقد کارشناسی باید مبنای تصمیم‌گیری کارشناسان باشد، خاطرنشان کرد: در مورد سد فینسک معیارهای یونسکو برای انتقال پروژه‌های انتقال آب بین حوزه‌ای مشخص است اصلا نباید به مسائل دیگر نگاه کنیم هیچ کدام معیار کیفی نیست بلکه همه آنها معیارهای کمی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه نیازهای آبی استان برای توسعه استان گردشگری مازندران آب حرف نخست را می‌زند که در معیار نخست یونسکو این پروژه رد می‌شود، اضافه کرد:  معیار بعدی این است که آیا استان مقصد از منابع آبی درست استفاده می‌کند درحالی‌که  استان سمنان جز استان ریشه‌دار مدیریت آب بوده که باید به روش‌های قبلی برگردد که به‌عنوان نمونه روش‌های نوین آبیاری محصولات آب بر را می‌توان حذف کرد.

وی یادآور شد: نقد کارشناسی مهم است ولی فضای گفتمان‌سازی به آن صورت که باید شکل نگرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ارتباط با ساماندهی زباله، اظهار کرد: در بحث زباله عقب‌ماندگی تاریخی داریم آن هم در جای مهمی، مثل زباله منافع اقتصادی سنگینی نهفته است.

*اجرای طرح جامع مدیریت پسماند

کاویان با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت پسماند دنبال می‌شود، گفت: در این زمینه استان مازندران به ۹ منطقه تقسیم شده که از  کمپوست گرفته تا زباله‌سوز و  استفاده از روش‌های نوین در ساماندهی زباله مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گام‌های خوبی در راستای مدیریت پسماند در استان برداشته شده است، اضافه کرد: این مهم به همه شهرها نرسیده که همراهی مجموعه استان بسیار مهم است.

*ضرورت مدیریت اجتماعی پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اقدامات خوبی در حال انجام است ولی اینها نسخه‌های درمانی است، تصریح کرد: در کنار این مسائل مدیریت اجتماعی پسماند خیلی مهم است و نباید اجازه دهیم زباله تبدیل به معضل شود.

 

*وضعیت نامطلوب محل دفن زباله

کاویان با اعلام اینکه تمام مناطق دفن زباله در وضعیت مناسبی نیست، گفت: از ساحل تا ارتفاعات بالادست جای مناسبی نداریم که معتقدیم در این فضا در بحث آموزش باید کار شود.

*دوما؛ روش شکار مورد تایید سازمان

وی در بحث مدیریت صید و شکار پرندگان در مناطق «ازباران و سرخرود»، گفت: در فرمانداری فریدونکنار جلسات فوق‌العاده با هدف مدیریت صید و شکار برگزار شد و برای نخستین‌بار با مجموعه مدیریت شهرستان جلسه‌ای در دامگاه داشتیم و در کنار دامگاه‌داران نشستیم و مسائل و مشکلات را با نگاه متفاوت نسبت به گذشته دنبال کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: نگاه ما این بوده مدیریت بر صید و شکار با مشارکت مردم داشتیم و بررسی سنوات گذشته نشان داده باید با آنها گفت‌وگو کنیم، چرا که دامگاه‌داران اراضی کشاورزی خودشان را به‌عنوان تالاب برای پرندگان فراهم می‌کنند اگر آنها اقدام به آبگیری نکنند ما پرنده‌ای نخواهیم داشت.

کاویان اضافه کرد: با مطالعات انجام شده در جهت حفاظت و بهره‌برداری روش‌های قابل قبول محیط زیست از جمله روش دوما به عنوان روش مجاز صید پذیرفته شود تا روش‌های غیرمجاز شامل کرست، شب دام و سایر حذف شود و اعلام کردیم گام به گام جلو می‌رویم.

*نظارت جدی بر بازار فریدونکنار 

وی با اشاره به  اقدامات متفاوت‌ با سال‌های گذشته، گفت: در ارتباط با مشکل بازار فریدونکنار باید بگوییم بازار در کنترل محیط‌زیست نیست ولی طی هماهنگی با فرماندار و شهردار خواستیم مدیریت جدی روی بازار صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: فرماندار قول مساعد داده پایش تصویری در دستور کار قرار گیرد و به گفته خود دامگاه‌داران امسال خیلی زود ورود پیدا کردیم.

*کار بزرگ در بهشت پرندگان

کاویان با اعلام اینکه کار بزرگی در حوزه میانکاله انجام شده و در سفر رئیس جمهور اعتبار خوبی مصوب شده است، اظهار کرد: موضوع مهمی اعتبارات خوبی دریافت کردیم و خرید تجهیزات پایگاه اطفای حریق با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان تقریبا تکمیل شده است.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌های سریالی و لزوم احداث پایگاه اطفای حریق در این منطقه، اظهار کرد: پایگاه محقری در منطقه وجود دارد که در شان مجموعه بین‌المللی نیست به همین دلیل با سفر رئیس‌جمهور و اختصاص اعتبار فضا احداث و کاملا تجهیز شد که علاوه بر پوشش منطقه  حتی می‌تواند مناطق اطراف را پوشش دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: اولین بار اطفای حریق با بالگرد انجام شد که تجربه خوبی بود.

*کاهش ۸۵ درصدی حریق در بهشت پرندگان

کاویان به اشاره به کاهش ۸۵ درصدی میزان و وسعت آتش‌سوزی در منطقه میانکاله، گفت: امسال حدود ۷ مورد حریق با سطح زیر ۶۰ هکتار در میانکاله رخ داد درحالی‌که در سال گذشته این میزان ۴۰۰ هکتار بود که اتفاق خوبی بود و  زحمات خستگی‌ناپذیر مجموعه  ارزشمند بوده است.

* ادامه روند درمانی خرس مصدوم آمل در سمسکنده

وی در ارتباط به مصدوم شدن خرس در آمل، بیان کرد: این خرس به کلینیک سمسکنده که ماحصل حضور پلنگ سرگردان در اردیبهشت‌ماه در قائم‌شهر بوده، منتقل شده و درحال ادامه روند درمانی است و کلینیک دیگری هم در شهرستان چالوس طی روزهای آینده افتتاح خواهیم کرد.

* شمار محیط بانان با مناطق تحت حفاظت تناسبی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه در بحث نیروهای حفاظتی با محدودیت‌هایی به لحاظ تعداد نیرو مواجه هستیم، اظهار کرد: ارتباط نیرو با مناطق تحت حفاظت و نحوه استفاده از طبیعت و تعارضات موجود ضرورت تقویت وضع موجود را بیشتر می‌کند.

کاویان با تقدیر از زحمات محیط‌بانان گفت: محیط‌بانان با وجود همه سختی‌ها و کمبود امکانات تلاش مضاعفی می‌کنند تا بتوانند از تنوع زیستی در این زمینه‌ها حمایت کنند.

وی در ابتدا ورود به دفتر خبرگزاری فارس در مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم جابر معافی سرپرست فقید خبرگزاری فارس در مازندران اظهار کرد: فعالیت‌های محیط زیست باید از طریق رسانه‌های مردمی پیگیری شود.

 انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول