اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

اجرای 14 طرح اوقافی باسرمایه گذاری میلیاردی در یزد/موقوفات قرآنی یزد خیلی کم است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد با بیان این که سند دارد کردن موقوفات و سرمایه گذاری جدید دو رویکرد جدی این اداره کل در استان است گفت: اداره کل اوقاف یزد امسال ۱۴ طرح با سرمایه گذاری ۱۲۱ میلیارد تومان در دستور کار دارد.

اجرای 14 طرح اوقافی  باسرمایه گذاری میلیاردی در یزد/موقوفات قرآنی یزد خیلی کم است

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، حجت السلام حسین زارع‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به منظور گرامیداشت دهه وقف برگزار شده است، اظهار کرد:‌ هر ساله از دوم تا ۱۱ مهرماه به عنوان دهه بزرگداشت وقف نامگذاری شده است.

وی افزود:‌ در استان یزد ۱۴ هزار و ۴۷۳ موقوفه با ۴۵ هزار و ۴۳۴ رقبه ثبت شده که رتبه استان در حوزه رقبات وقفی را در تراز دهم کشور قرار داده است.

مدیرکل اوقاف استان یزد با بیان این‌که ۸۷ درصد موقوفات استان یزد توسط اداره کل اوقاف و ۱۳ درصد توسط متولی مدیریت می‌شود، گفت:‌ ۷۴ درصد موقوفات استان یزد با ۲۲ هزار رقبه در حوزه کشاورزی است.

زارع زاده در ادامه تصریح کرد‌: از تعداد کل رقبات وقفی استان یزد سه هزار و ۴۳۷ مورد مسکونی، سه هزار مورد تجاری و ۹۷۱ مورد جزو رقبه‌های سایر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که به طور میانگین هر سال ۶۵۰ جلد سند مالکیت برای موقوفات استان یزد صادر می‌شود، گفت: بنا داریم امسال ۱۷۰۰ جلد سند مالکیت برای موقوفات استان یزد اخذ شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد جمع آوری اسناد وقفی از منازل شخصی و خانواده‌ها را یکی از دغدغه‌های جدی این اداره کل دانست و بیان کرد: بیش از ۱۵ درصد پرونده‌های قضایی استان یزد برای اثبات وقفی بودن ملک است.

حجت الاسلام زارع زاده با بیان این‌که ما معتقدیم در استان یزد به همین اندازه که موقوفه ثبتی داریم، موقوفات ثبت نشده وجود دارد، افزود:‌ موقوفات ثبت نشده در معرض ملکی شدن است و هرچه سریعتر باید تعیین و تکلیف شوند.

وی بیان کرد: واگذاری مدیریت موقوفات به مردم در قالب طرح امین موقوفه از جمله اقدامات انجام شده و در دستور کار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان یزد است که به مشارکت اقشار مختلف نیاز دارد.

مدیرکل اوقاف یزد با بیان این که طی یک سال گذشته ۶۱۶ سند اجاره جدید تنظیم و چهار هزار و ۳۲۹ سند اجاره موقوفات در استان یزد تجدید شده است، گفت:‌ کسانی که به هر دلیل روی زمین وقفی ساخت و ساز غیرقانونی کردند می‌توانند با پرداخت ۳۵ درصد ارزش ریالی بنا مالک عیان(ساختمان ساخته شده) شوند.

زارع زاده با بیان این که سرمایه گذاری و سند دار کردن موقوفات دو اولویت جدی اداره کل اوقاف در استان یزد است، تصریح کرد:‌ امسال ۱۴ طرح با سرمایه گذاری ۱۲۱ میلیارد تومان در دستور کار داریم.

وی در پایان موقوفات قرآنی در استان یزد را ضعیف و خیلی کم دانست و بیان کرد:‌ در حوزه فرهنگی و اجتماعی هر ۹ روز یک وقف جدید داریم و تاکنون طی پنچ سال گذشته بالغ بر چهار نفر از نیازمندان از این حوزه وقفی بهره مند شدند.

انتهای پیام/الف

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول