اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

امضای سند پایان درگیری‌های مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان

روسای کمیته‌های دولتی امنیت ملی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد پایان دادن به درگیری‌های مرزی پروتکلی به امضا رساندند.

امضای سند پایان درگیری‌های مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سید مومن یتیموف» و «قمچی بیک تاشی‌اف» روسای کمیته‌های دولتی امنیت ملی تاجیکستان و قرقیزستان در مورد پایان دادن به درگیری‌های مرزی پروتکلی به امضا رساندند. 
طبق اطلاعیه بخش مطبوعاتی نیروهای مرزبانی کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان، دیدار هیات‌های دو کشور روز گذشته در محل ایست بازرسی مرزی «قزل بیل» قرقیزستان برگزار شد که ضمن آن دو طرف بر ضرورت ادامه مذاکرات و حل و فصل مسائل موجود از راه‌های دیپلماتیک تاکید کردند. 
ابراز امیدواری شد توافقات مندرج در پروتکل امضاشده تحقق یافته و در مرز دو کشور صلح و حسن تفاهم برقرار خواهد شد. 
همچنین بر لزوم بازگرداندن تجهیزات نظامی به محل استقرار دائمی و فراهم کردن شرایط جهت تعامل و رفت و آمد میان ساکنان مناطق مرزی دو طرف تاکید شد.
بنابر گزارش‌های رسانه‌های قرقیزی، رئیس کمیته امنیت ملی این کشور اعلام کرده است که بر اساس پروتکل امضاشده، در برخی مناطق مرزی که عمدتا درگیری‌ها رخ می‌دهند، هم جانب قرقیزستان و هم جانب تاجیکستان اقدام به حذف 4 پاسگاه مرزی (پاسگاه‌‌های «تمدیق»، «بولاق‌باشی»، «کته توز» و «داچا» از جانب قرقیزستان و پاسگاه‌های «بیدک»، «کیخ»، «قراچقوم» و «شرشین» از جانب تاجیکستان) خواهند کرد. 
شایان ذکر است که طی درگیری‌های مرزی 14-17 سپتامبر بین تاجیکستان و قرقیزستان بیش از 100 نفر از دو طرف کشته و تعداد به مراتب بیشتری زخمی شدند.
پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول