اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

پژوهشگر نظام حکمرانی: با انفعال، بر ظلم به نظام نیفزاییم/ سلطهٔ دشمن و بازوان‌شان در فضای مجازی باید پایان یابد

پژوهشگر نظام حکمرانی، فرهنگ و سیاست گفت: با انفعال نبایست بر ظلم به نظام بیافزاییم و هرچه جدی‌تر و فوری‌تر و عمیق‌تر می‌بایست به کاپیتولاسیون و سلطهٔ دشمن و پیاده‌نظامش در فضای مجازی و واقعی و میدانی پایان داد.

پژوهشگر نظام حکمرانی: با انفعال، بر ظلم به نظام نیفزاییم/ سلطهٔ دشمن و بازوان‌شان در فضای مجازی باید پایان یابد

علی نجاتی‌ مهر پژوهشگر سیاست و نظام حکمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در خصوص اتفاقات اخیر اظهار کرد: جنگ همه‌جانبه و تمام‌عیار جاری، از جانب جبههٔ استکبار که در پهنهٔ جهان و چه‌بسا طول تاریخ بی‌نظیر است و بسیار عاملیت هم دارد از علل اساسی محسوب می‌شود. جنگی که از طریق فضای مجازیِ اشغال‌شده و تحت‌سلطه، مجروحان و قربانیان آن همه‌جایی و همه‌زمانی و همه‌فردی شده است.

وی با اشاره به سرچشمه‌های دیگر این حوادث گفت: سرچشمه‌ای از این ماجراهای فتنه‌گون و امثال آن را باید در لایهٔ معرفتی، شناختی و گرایشی افراد جست‌وجو کرد که نهادهایی نظیر مدارس و آموزش و پرورش و آموزش عالی و دانشگاه‌ها و کمبود نیروهای متعهد و توانمند در آن‌ها و وضعیت عمومی رسانه، در این نقص‌ها و انحرافات نقش بسزایی دارند.

پژوهشگر سیاست و نظام حکمرانی با شاره به اینکه ماجرا از روایت‌سازی‌های کذب و بی‌اساس و فتنه‌انگیزی شبکه‌ای در فضای مجازی به مرحلهٔ کنش اغتشاش‌آمیز و تخریب‌گری و عملیات کوچه‌خیابانی رسیده است، بیان کرد: در این هجمهٔ ترکیبی و شبکه‌ای و عملیات‌های پی‌درپی آن، علیه سنگر به سنگر و خاکریز به خاکریز اصول و مصالح و منافع کشور اقدام می‌شود و خاک مجازی ما که تحت سلطه دارند نیز بسیار تعیین‌کننده است که در این زمینه همواره استفادهٔ سنگینی از آن کرده‌اند.

نجاتی مهر ادامه داد: از طریق تحریف و عملیات روانی آلوده در فضای مجازی و مطبوعات داخلی، فشار اجتماعی و جو عمومی در داخل و در صورت امکان بین‌الملل ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این هجمه سنگین هیچگاه نباید باعث انفعال تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران شود، افزود: پیرو فشارسازی‌ها و غائله‌آفرینی‌ها ممکن است تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران یا منفعل و مردد شوند که باعث تشجیع جبههٔ مهاجم و متجاوز است یا به تسلیم و عقب‌نشینی دست بزنند که جبههٔ خودی از جهات مختلف تضعیف می‌شود و سپس نوبت سنگرها و خاکریزهای بعدی می‌رسد؛ هر دوی این حالت‌ها باعث تقویت امید و انگیزهٔ دشمن و تشدید اراده در او و تشکیل و تقویت چرخه‌ای از عقب‌نشینی استحاله‌کننده در ما می‌شود.

 

پژوهشگر سیاست و نظام حکمرانی بیان کرد: در این چرخه، این فضای مجازی اشغال‌شده و تحت سلطهٔ مطلقهٔ دشمنان، اسلحه‌ای راهبردی محسوب می‌شود که در نگاه کلان و رویه‌ای، در همهٔ عرصه‌ها و موضوعات، مولد و مقوم آفت‌هایی در اجتماع، مواضع، سیاست‌ها، تصمیمات، اقدامات، تقنین، اجرا و قضا است و مخرب همهٔ فضائل و الزامات و نیازها است.

نجاتی مهر در ادامه افزود: مرحلهٔ بهره‌بردن واقعی از منافع ابزارهای گوناگون در خاک مجازی یا واقعی تازه از زمانی شروع می‌شود که امنیت و استقلال تأمین بشود؛ تا قبل از آن مرحله، صحبت از بهره‌مند شدن از مواهب ظرفیت‌های مختلف یک شوخی یا فریب است و قبل از آن مرحله در واقع متحمل خسارت‌ها و هزینه‌ها می‌شویم تا متنعم از فرصت‌ها و منافع ابزارها و عرصه‌های گوناگون.

وی با اشاره به اینکه حالت درست، برخورد مقتدرانه و آزادسازی خاک و حیات کشور از تصرف دشمن در همهٔ عرصه‌ها است، ادامه داد: بهترین برخورد این است که مقتدرانه و مدبرانه - مطابق اصول دینی و فقهی، منویات و منظومهٔ امامین انقلاب اسلامی، قانون اساسی، سیاست‌های کلی و اسناد و مصوبات بالادستی- بر مواضع اصولی پایفشاری و استقامت کنیم و توأمان به پیشروی و پیشرفت و هجمه‌زدایی و مسدود کردن زمینه‌های ایجاد فشار و فتنه بپردازیم. برخی عرصه‌ها نرم و اندیشه‌ای، برخی عرصه‌ها سخت و نیمه‌سخت و نظامی و امنیتی و برخی عرصه‌ها ترکیبی هستند.

نجاتی مهر درباره اعمال حداقلی و رفع‌تکلیف‌گونه قانون و تصمیمات برای برخی حوزه‌ها گفت: در دولت مصادیق مختلفی درباره اعمال تصمیماتی به صورت حداقلی داشتیم که بیشتر برای رفع تکلیف و نمایش بود، برای مثال می‌توان به مسدودسازی تلگرام که دور زدن تصمیم و اقدام را به راحتی در دسترس و ممکن باقی گذاشت؛ یا طرح فریب‌آمیز و بی‌حاصلی با عنوان فیلترینگ هوشمند اینستاگرام که خسارت محض بود و عملا برای این صهیونیست‌افزار زمان برای نفوذ عمیق و جذب جمعیت فراوانی از کشور خریده شد، اشاره کرد.

وی ضمن اشاره به برخی عواقب این سبک اجرای تصمیمات و مصوبات افزود: بعد از مشخص شدن بی‌حاصلی آن طرح ایذایی فیلترینگ هوشمند اینستاگرام همین جمعیتی که آنجا سرازیر کردند، مستمسکی برای توجیه عدم برخود با این صهیونیست‌افزار و مقابله با هر عزمی برای اعمال قانون و حاکمیت ملی و آزادسازی خاک مجازی‌مان شد.

پژوهشگر سیاست و نظام حکمرانی ادامه داد: مثلا اقتضای مواجهه با غائله‌هایی که این روزها برای اجرا در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی کرده‌اند رویکرد ترکیبی است؛ از طرفی باید اکثریت آن جمع‌های محدود که متخاصم و مغرض نیستند را با روش‌های تبیینی و با دخیل کردن ابتکار حداکثری آگاه و هوشیار کرد و از طرف دیگر عناصر متخاصم و مغرض را به شکل کامل شناسایی و پیگرد نمود.

نجاتی مهر افزود: یکی دیگر از ضرورت‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اجرا این است که در همهٔ مراحل باید برای موضع و تصمیم لازم، اقتدار، استقامت، درایت و صراحت داشت و توجه کرد که باید کارها را کامل، محکم و بی‌عیب و بدون مصلحت‌تراشی‌های کاذب و بدون امکان دور زدن انجام داد، و دانست که برترین کارها دشوارترین و بادوام‌ترین آن‌هاست. عدم اقتدار و استحکام و عدم تلاش حداکثری برای کامل و بی‌عیب بودن در تصمیمات و اقدامات باعث می‌شود که اولا به امور بی‌ثمر و نمایشی نزدیک شویم ثانیا با فرضِ صحت کلیت تصمیم و اقدام ما، هزینه‌ها و فشارهای ناشی از تصمیم و اقدام صحیح را متحمل شویم ولی از مواهبشان اصلا یا چندان بهره‌مند نشویم.

 

وی با بیان اینکه استقامت بر حق و تأمین منافع و حاکمیت ملی هزینه‌هایی هم می‌تواند داشته باشد گفت: باید به این نکتهٔ اساسی و تحول‌آفرین توجه داشت که هزینه‌های عمل به حق و استقامت بر آن و هزینه‌های تصمیمات و اقدامات لازم اولا از نظر انواع و شدت بسیار کم‌تر از هزینه‌های سازش و عقب‌نشینی است ثانیا بر خلاف آن، ادامه‌دار و بی‌انتها نیست.

پژوهشگر سیاست و نظام حکمرانی ادامه داد: زنجیرهٔ هزینه‌های روند سازش و عقب‌نشینی، مستمرا ادامه خواهد داشت تا آنجایی که از جمهوری اسلامی و هویت ما سیرت‌زدایی شود و ایران دیگر ایران نباشد. البته در مواقعی که مصلحتی عظیم و حقیقی وجود داشته باشد متولی موضوع تصمیماتی می‌تواند بگیرد ولی عده‌ای دایرهٔ این موارد استثنائی را به واسطهٔ ضعف فکری یا شخصیتی و حالت مرعوب و منفعل خود، آنچنان افزایش می‌دهند که عموم موضوعات در آن می‌افتد.

نجاتی مهر بیان کرد: حرکت‌هایی در برخی موارد بحمدالله شروع شده که امید و انتظار این است که همه جوانب مذکور به طور دقیق و کامل در آن دیده شود. مثلا در پیگرد چهره‌های مشهور فتنه‌افروز و سلبریتی صرفا به تعدادی از مجرمین اکتفا نشود و در مجازات هم جدی و درست عمل شود. یا در تدوین طرح برای موضوع سلبریتی و چهره‌های پرمخاطب توجه بشود که اولا همهٔ حوزه‌ها را پوشش داد اعم از رسانه‌ای و فرهنگی، اقتصادی و مالیاتی و ... ثانیا هر حوزه را هم بلندنظرانه و جامع و متقن تنظیم کرد.

وی تاکید کرد: می‌بایست به نیاز‌ها و خلاءهای کشور نیز ورود کرد مثلا تدوین یا تکمیل و اصلاح قوانین به شکل جامع و متقن و با توجه کامل به شرایط جنگی مذکور، برای حوزهٔ رسانه و فضای مجازی و نقش‌آفرینی افراد حقیقی و حقوقی در آن، حوزهٔ هویت و انسجام ملی و خط و زبان فارسی، موضوع وزارت اطلاعات و جامعهٔ اطلاعاتی کشور، بازبینی در رابطه با معاهدات و نهادهای به‌اصطلاح بین‌المللی و ... از نیاز و خلاءهای لازم توجه است.

نجاتی مهر در انتها خاطر نشان کرد: با انفعال نبایست بر ظلم به نظام بیافزاییم و هرچه جدی‌تر و فوری‌تر و عمیق‌تر می‌بایست به کاپیتولاسیون و سلطهٔ دشمن و پیاده‌نظامش در فضای مجازی و واقعی و میدانی پایان داد. در این جنگ ترکیبی و تمام‌عیار در همهٔ حوزه‌های راهبرد، سیاست، مواضع، تقنین، اجرا و قضا می‌بایست مقتدر و متقن و تهاجمی به پیش رفت آن هم  با تأمین، تدبیر، آرایش و هوشیاری در سطح شرایط جنگی.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول