اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ضرورت ساماندهی افزایش سگ‌های ولگرد و چایخانه‌ها در اصفهان

مدیر گروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و افزایش چایخانه‌ها از معضلات پیش رو در بهداشت محیط است و باید با همکاری شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط در هر دو مورد اقدامات عاجلی انجام شود.

ضرورت ساماندهی افزایش سگ‌های ولگرد و چایخانه‌ها در اصفهان

سید مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه واحد بهداشت محیط در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از مهم‌ترین و پرکارترین واحدهای بهداشتی و نظارتی محسوب می‌شود، اظهار داشت: وظیفه اصلی این واحد مراقبت، نظارت بر غذا، آب آشامیدنی و اماکن عمومی است و با تمام توان و امکانات و قوانین موجود، مراقبت کامل از سلامت مردم استان را عهده‌دار است.

وی با بیان اینکه معیار سنجش بهداشت محیط مراکز بر اساس چک لیست وزارت بهداشت است، افزود: اعمال رفتار سلیقه‌ای در نظارت بر بهداشت محیط امکان‌پذیر نیست و الزام بر رعایت اصول بهداشت محیط در مراکز صنفی در راستای مراقبت از سلامتی شهروندان است.

میرجهانیان گفت: در حال حاضر ۵۵ هزار و ۷۴۱ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۰ هزار و ۳۶۱ مورد اماکن عمومی، ۸۹۰ مورد اماکن بین راهی و هزار و ۵۵۱ سامانه آبرسانی در استان اصفهان فعالیت دارند که نظارت و بازرسی بر همه این مراکز بر عهده کارشناسان بهداشت محیط است.

 

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشت استان اصفهان به اشاره به آمار بازرسی‌ها در نیمه اول امسال بیان کرد: بالغ بر۱۲۳ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۱ هزار بازرسی از اماکن عمومی ، ۲ هزار و ۳۰۰ بازرسی از اماکن بین راهی و ۲ هزار بازرسی از سامانه آبرسانی انجام شده که ۹۹.۳ درصد مطلوبیت کلرسنجی آب شهری و ۹۸.۲  درصد کلرسنجی آب روستایی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۵ هزار نمونه‌برداری میکروبی از آب شرب انجام گرفته که ۹۹.۹۹ درصد مطلوبیت میکروبی آب شرب شهری و ۹۹.۸۲ درصد روستایی گزارش شده است، همچنین ۴۳ مورد نظارت بر سیستم‌های فاضلاب و دفع فاضلاب انجام گرفته است.

میرجهانیان تصریح کرد: در شش ماهه اول امسال بالغ بر ۳ هزار و ۸۳۵ مورد شکایات مردمی در سیستم رسیدگی به شکایات (۱۹۰) ثبت شده است که ۹۹.۶ درصد شکایات مردمی مربوط به مراکز تهیه و توزیع غذا است.

 

در نیمه اول امسال هیچ روز پاکی در اصفهان نداشته‌ایم

میرجهانیان با بیان اینکه بیشترین چالش‌های پیش روی بهداشت محیط بهداشت آب، سلامت هوا، آلودگی زیست محیطی و دفن صحیح فاضلاب و پساب ناشی از تصفیه فاضلاب است، اضافه کرد: از نظر سلامت هوای شهر اصفهان باید بدانیم که در نیمه اول امسال مانند نیمه اول سال گذشته هیچ روز پاکی در اصفهان نداشته‌ایم.

مدیر گروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشت استان اصفهان گفت: در حوزه آلودگی زیست محیطی بالاترین آمار شکایات مردم از وضعیت زباله‌های شهری گزارش شده است که گاهی در معابر عمومی شاهد سرریز شدن شیرابه‌های زباله‌ها هستیم و این یک خطر جدی برای بهداشت محیط است، البته پیگیری‌ها در این خصوص حتی منجر به تشکیل پرونده قضایی برای بعضی از شهرداری‌ها شده است.

وی نظارت بر مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها را نیز یکی از وظایف دیگر این گروه عنوان کرد و افزود: تعداد ۱۴۳ مورد بازدید در شش ماهه اول امسال  بخشی از عملکرد این واحد است.

میرجهانیان ادامه داد: بررسی وضعیت بهداشت محیط مراکز درمانی و بیمارستان‌ها زیر ذره‌بین است و در راستای تأمین  سلامتی بیماران بررسی‌ها موشکافانه انجام می‌گیرد.

 

وجود ۴۵۰ صنعت آلوده‌کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشت استان اصفهان عنوان کرد: وجود ۴۵۰ صنعت آلوده‌کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان از دیگر چالش‌های پیش روی بهداشت محیط است که در این راستا گزارش‌ها و تذکرهای لازم تهیه و ارائه شده است.

وی با اشاره به واردات سم‌های کشاورزی غیر استاندارد که به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد استان می‌شود، بیان کرد: میزان مواد سمی خطرناک و فلزات سنگین ۸ محصول مهم کشاورزی از جمله سیب، پرتقال، پیاز و سیب زمینی توسط جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت ارزیابی و مورد سنجش قرار می‌گیرد.

میرجهانیان گفت: ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و افزایش چایخانه‌ها از دیگر معضلات پیش رو در بهداشت محیط است و باید با همکاری شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های ذیربط در هر دو مورد اقدامات عاجلی انجام شود.

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با کاهش منابع آب شاهد استفاده از ذخایر زیرزمینی برای تأمین آب شرب خانواده‌ها هستیم که به همین منظور ۷۶ حلقه چاه برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و این مسأله بار مسؤولیت و حجم کار بهداشت محیط را دو چندان کرده با این حال به دلیل اولویت ویژه موضوع آب، سنجش سلامت آب از برنامه‌های اصلی و دائمی بهداشت محیط است و همه روزه این کار انجام می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول