اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و تاجیکستان/ مقبره الشعرای تبریز آرامگاه 400 شاعر نامی ایران

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تحکیم پیوندهای فرهنگی میان دو کشور ایران و تاجیکستان ضروری است.

لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایران و تاجیکستان/ مقبره الشعرای تبریز آرامگاه 400 شاعر نامی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعد از ظهر امروز طی آیینی که در کنار مقبره کمال الدین خجندی در تبریز و با حضور جمعی از هنرمندان و شعرای کشور تاجیکستان و ایران برگزار شد، اظهار داشت: ریشه های عمیق فرهنگی و اشتراکات زبانی، دینی، آداب و رسوم میان مردم ایران و تاجیکستان نشان از ضرورت تحکیم و گسترش ارتباطات بین این دولت و ملت دوست و برادر دارد.

وی با تأکید بر لزوم تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی میان دو کشور خاطرنشان کرد: پیوند میان دو کشور ریشه در ارزش ها و باورهای عمیق ملت ها دارد، از این رو نیازمند توجه جدی به گسترش تعاملات با بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و هنری هستیم.

محمدی با اشاره به مقبره کمال الدین خجندی؛ شاعر بلندآوازه تاجیکی در تبریز گفت: تبریز به عنوان مهد فرهنگ و هنر ایران زمین؛ با مردمانی نجیب، هنردوست و سخت‌کوش، همواره الهام‌بخش ادیبان، هنرمندان، فرهنگ‌پژوهان و فرهیختگان شرق و غرب بوده است، و وجود مقبره الشعرا که مدفن بیش از 400 شاعر و عارف پرآوازه می باشد، دلیلی بر این مدعاست.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شعر معروف کمال الدین خجندی درخصوص تبریز یادآور شد: وی با این شعر «تبریز مرا راحت جان خواهد بود – پیوسته مرا ورد زبان خواهد بود» منش والای مردم تاجیکستان در مهر و عشق‌ورزی به تبریز را نشان داده و با روحیه حقیقت‌جویانه‌اش به پیوندهای اجتماعی و فرهنگی ملت ها کمک کرده است.

وی ادامه داد: چندی پیش هفته فرهنگی تبریز در خجند برگزار شد و نکوداشت مرحوم استاد عزیز دولت آبادی و تعاملات میان دو شهر تاریخی تبریز و خجند بیانگر پیوندهای عمیق و اشتراکات قوی در ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بین دولت ها بود و امروز ما نیازمند توسعه این پیوندها در عرصه های تجاری، علمی و فناوری با نگاه به آینده هستیم.

گفتنی است، آیین افتتاح هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران با حضور وزرای فرهنگ ایران و تاجیکستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی و هنری داخلی و خارجی در تهران برگزار شد و در ادامه همزمان با تهران و شیراز در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهر در تبریز نیز در حال برگزاری است.

بازدید از مکان‌های فرهنگی و تاریخی، حضور در مقبره کمال خجندی، بازدید از هنرستان‌ موسیقی، اجرای برنامه توسط گروه‌های هنری از جمله گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و ... از جمله برنامه‌های این رویداد فرهنگی در تبریز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول