اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  رفاه و آسیب های اجتماعی

بیمه رانندگان؛ قربانی اختلاف تأمین اجتماعی و تاکسیرانی/ نمایندگان مجلس ورود کنند

چندسالی از اختلاف بین سازمان تاکسیرانی و تأمین اجتماعی درباره بیمه رانندگان تاکسی‌ می‌گذرد اما این زخم کهنه همچنان باقی است و آنچه در این میان مانده هزینه‌های گزافی است که خانواده‌های رانندگان به دلیل عدم پوشش بیمه‌ پرداخت کرده‌اند.

بیمه رانندگان؛ قربانی اختلاف تأمین اجتماعی و تاکسیرانی/ نمایندگان مجلس ورود کنند

به گزارش خبرنگار گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس، چندسالی از اختلاف ما بین سازمان تاکسیرانی و تأمین اجتماعی درباره بیمه رانندگان تاکسی‌ می‌گذرد اما این زخم کهنه همچنان باقی است و آنچه در این میان مانده هزینه‌های گزافی است که خانواده‌های رانندگان به دلیل عدم پوشش بیمه‌ پرداخت کرده‌اند که باید مسئولان سازمان‌های تاکسیرانی و تأمین اجتماعی پاسخگوی آن باشند.

آخرین بار سال ۱۳۹۲ بود که برخی از رانندگان تاکسی، تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفتند و پس از آن دیگر لیست بیمه شدگان به روز نشد؛ این در حالی است که در این سالها برخی به ناوگان تاکسیرانی اضافه و برخی دیگر از این صنف خداحافظی کرده و عطایش را به لقایش بخشیده اند.

پویش‌های رانندگان تاکسی‌های برای بیمه

رانندگان تاکسی در پویش‌های گوناگونی در سامانه مردمی فارس من، بارها نسبت به عدم پوشش بیمه تأمین اجتماعی و توجه نکردن این سازمان به روز کردن لیست‌های ارسالی گلایه کرده‌اند، برخی از‌ آنها خواستار ورود نمایندگان مجلس به ماجرا شده اند و برخی نیز اظهار می‌کنند که «قربانی اختلاف تأمین اجتماعی و تاکسیرانی» شده‌اند، با این حال تلاش خبرنگاران فارس برای پیگیری آخرین وضعیت لیست بیمه رانندگان بی نتیجه مانده و سازمان تأمین اجتماعی همچنان به این تلاش‌ها پاسخ نداده است.

رانندگان در یکی از پویش‌های مردمی اشاره‌ای مستقیم به عدم تلاش مسئولان برای فعال شدن بیمه رانندگان تاکسی دارند و می‌نویسند: «با گذشت ۸ سال هنوز رانندگان جدید بیمه تأمین اجتماعی نیستند، چرا مسئولین وعده‌های توخالی می‌دهند، این قشر زحمتکش به سختی کسب درآمد می‌کنند، لطفاً رسیدگی فرمایید.»

همچنین این رانندگان در یکی دیگر از این پویش‌ها نوشتند: «مجلس انقلابی در کنار رسیدگی به حقوق کارمندان و دولتی‌ها که در جای خود درست است به زخم کهنه بیمه رانندگان تاکسی رسیدگی کند چرا این همه رانندگان تاکسی برای بیمه تامین اجتماعی ملجأ و پناهی ندارند واقعا این با این همه بودجه نمی‌شود رانندگان مظلوم و زحمتکش را بیمه کرد؟ دود اختلافات بیمه و تاکسیرانی چرا باید به چشم رانندگان تاکسی و خانواده‌های صبور آن‌ها برود.»

لیست رانندگان از سال ۹۲ به روز نشده است

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در مراسم سی و نهمین مجمع اتحادیه تاکسیرانی‌های شهر تهران و دومین مجمع اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل بار شهرداری‌های کشور، درباره بیمه رانندگان تاکسی اظهار کرد: موضوع بیمه رانندگان تاکسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم پیگیر هستیم. ۵۰ درصد حق بیمه رانندگان باید توسط دولت پرداخت شود اما متاسفانه از سال ۹۲ لیست مربوطه در این زمینه فریز شد و افراد جدید پذیرفته نشدند. اکنون این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کرده‌ایم و این قضیه در مرحله حذف و اضافه قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه به دهک‌بندی راننده‌ها اشاره کرد و گفت: گردش پولی ناشی از نوسازی، دهک رانندگان تاکسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا برده و در موضوع تامین اجتماعی آنها مشکل ایجاد کرده است، در حالی که این پول برای نوسازی است و در واقع تسهیلاتی محسوب می‌شود که برای نوسازی پرداخت می‌شود.

خبرنگار فارس به رغم پیگیری‌های بسیار از سازمان تأمین اجتماعی تاکنون نتوانسته پاسخ متقنی درباره چرایی به روز نشدن لیست بیمه رانندگان تاکسی دریافت کند، با این حال مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به یکی از رسانه‌ها درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن رانندگان تاکسی جدید گفت: این فرایند شروع شده و فایل‌ها در دست تبادل است. کار مرحله به مرحله پیش می‌رود، باید فهرست‌ها پالایش و افراد جدید از سوی همان مبادی ذی‌صلاح برای بیمه معرفی شوند. 

در این باره مهدی شکوری تأکید کرد: خوشبختانه قانون ساز و کار بیمه رانندگان را مشخص کرده است، دهک‌بندی‌ها باید طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ انجام شود و مهمتر از همه اینکه باید با کمک مراجع معرفی کننده اعم از تاکسیرانی، سازمان شهرداری‌ها و وزارت راه که حمل و نقل درون شهری و برون شهری را شامل می‌شود، پالایش انجام شود.

وی ادامه داد: این پالایش با این هدف انجام می‌شود که اگر افرادی من غیرحق وارد سیستم شدند، خارج کرده و معادل همین‌ میزان خروجی، از رانندگان جدید جایگزین شوند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به سوءاستفاده برخی از افراد از بیمه رانندگان تاکسی، خاطرنشان کرد: در مقاطعی از زمان، افرادی را داشته‌ایم که تاکسیران نبودند اما بیمه شده‌ بودند. همچنین تعدادی هستند که در گذشته راننده تاکسی بوده اند و اکنون در شغل دیگری مشغول شده‌اند. هدف ما این است افرادی که به شغل رانندگی اشتغال ندارند، از این بیمه خارج شوند و افراد محق بتوانند از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: این فرایند شروع شده و فایل‌ها در دست تبادل است. کار مرحله به مرحله پیش می‌رود، باید فهرست‌ها پالایش و افراد جدید از سوی همان مبادی ذی‌صلاح برای بیمه معرفی شوند. 

 مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی درباره اجرایی شدن بیمه رانندگان تاکسی خاطرنشان کرد: در این بخش آمادگی لازم برای پوشش بیمه رانندگان تاکسی را داریم و این موضوع نیز به سازمان تاکسیرانی اعلام شده است اما اختلافی بین سازمان تاکسیرانی و اتحادیه آنها وجود دارد که این موضوع ارتباطی به سازمان تأمین اجتماعی ندارد.

همچنین سال گذشته میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده بود: اختلاف بین سازمان‌ها را نباید متوجه تامین اجتماعی کرد. تاکسیرانی، اتحادیه وانت بارها، برون‌شهری و غیره ممکن است اختلاف‌هایی در عدد و رقم داشته باشند، ظرفیتی را قانون فراهم کرده و ما استفاده کرده‌ایم و اگر هم ظرفیت دیگری فراهم باشد حتما استفاده می‌کنیم.

وی افزود: هفته گذشته دستورالعملی را ابلاغ کردیم تا پالایش بیمه رانندگان تاکسی انجام شود تا افرادی که ناحق تحت پوشش قرار گرفته‌اند مشخص شود. ما گفتیم به ازای هر خروجی، افراد جدید که استحقاق داشته باشند می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسأله بیمه رانندگان ورود کنند

اختلاف بین سازمان تاکسیرانی و تأمین اجتماعی موجب شده تا بسیاری از رانندگان  واجد شرایط از هیچ گونه بیمه پایه ای برخوردار نباشند و همچنان هزینه‌های گزافی را برای درمان پرداخت کنند؛ این در حالی است که رانندگان حمل و نقل عمومی به دلایل شرایط دشوار این شغل، معمولاً دچار آسیب‌هایی خواهند شد که در طولانی مدت نیازمند به درمان هستند اما با این روند هیچ گاه نخواهند توانست به مسأله درمان و بازنشستگی خود رسیدگی کنند.

 به طور قطع سازمان تأمین اجتماعی و تأکسیرانی در قبال برخوردار نبودن رانندگان تاکسی از خدمات درمانی و بازنشستگی تأمین اجتماعی مسئولند و باید پاسخگو باشند. نیاز است نمایندگان مجلس نیز باید به این مسأله ورود کنند و خواستار پاسخ تأمین اجتماعی و دیگر سازمان‌های متولی بیمه رانندگان تاکسی درباره بیمه رانندگان تاکسی باشند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول