اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند/ هیچ دانش‌آموزی اخراج نشده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به رغم همه برنامه‌ریزی‌هایی که برای بازگشایی مدارس صورت گرفت، برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند و از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان و همچنین کنجکاوی دانش‌آموزان می‌خواستند، سوء استفاده کرده و مدرسه را با چالش مواجه کنند.

برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند/ هیچ دانش‌آموزی اخراج نشده است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز پروژه مهر در سراسر کشور، اظهار کرد: برنامه‌های متعدد و مختلفی را در سال ۱۴۰۱ داشتیم و تعدادی از برنامه‌ها را در پایان سال ۱۴۰۰ آغاز کردیم؛ مهم‌ترین فعالیتی که با آن مواجه بودیم، موضوع بازگشایی مدارس بود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین برنامه‌ وزارت آموزش و پرورش و به عبارتی اَبَربرنامه آن، پروژه مهر بوده است، گفت: در پروژه مهر سازماندهی و برنامه‌ریزی برای یک سال تحصیلی سال تحصیلی حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و ۹۰۰ هزار فرهنگی را از ماه‌ها قبل آغاز کردیم. 

* آموزش غیرحضوری در بهترین شرایط حدود ۵۰ درصد اهداف آموزشی را محقق می‌کند

کاظمی با اشاره به حضوری شدن آموزش بعد از ۲۵ ماه آموزش غیرحضوری و ترکیبی، گفت:  آموزش حضوری به عنوان یک ضرورت است و پژوهش‌های داخلی و خارجی ثابت کرده است که هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست؛ به عنوان مثال در پژوهشی که به سفارش مایکروسافت به صورت گسترده انجام شده است، اذعان شد که آموزش غیرحضوری در بهترین شرایط حدود ۵۰ درصد اهداف آموزشی را محقق می‌کند؛ البته والدین و دانش‌آموزان نیز آموزش حضوری را مطالبه کرده بودند. 

وی با بیان اینکه سال تحصیلی با حضور نمادین رئیس‌جمهور در دوم مهر آغاز شد و همه دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند، افزود: جشن غنچه‌ها را ۳۰ شهریور و جشن شکوفه‌ها را ۳۱ شهریور برگزار کردیم و سال تحصیلی را با نشاط آغاز کردیم؛ چرا که معتقدیم باید زمینه علم‌آموزی و فرصت علم و پژوهش را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم؛ چرا که علم و پژوهش زمینه ایجاد اقتدار در یک کشور خواهد شد و اگر دنبال تحقق ایران قوی هستیم باید به علم و پژوهش توجه شود.

* برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: به رغم همه برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفت، برخی به دنبال بر هم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند و از اقتضای سن و هیجانات نوجوانان و همچنین کنجکاوی دانش‌آموزان می‌خواستند استفاده کنند، مدرسه را با چالش مواجه کنند و برخی از اغتشاشاتی که در گوشه‌هایی شکل گرفته بود را به مدرسه بکشانند؛ الحمدالله این موضوع با درایت مدیران و هوشمندی دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان محقق نشد.

وی با بیان اینکه موضوع بحث امنیت در هر کشوری جزو خط قرمزهاست و توجه به آن مورد تأکید همه کشورهاست، افزود: باید زمینه آموزش را برای همه دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان فراهم آوریم و اگر یک جایی تعدادی اندک در بین این 16 میلیون دانش آموز بخواهند حرکتی انجام دهند باید برای همان دانش‌آموزان فرصت آموزش با آگاهی‌بخشی را فراهم آوریم.

کاظمی اضافه کرد: نوجوانان و جوانان ما پیرو مکتب امام حسین(ع) و با نگاه به انتظار بزرگ می‌شوند و این را در خیل حضور نوجوانان و جوانان در پیاده‌روی اربعین و شهادت امام رضا(ع) می‌بینیم.

وی ادامه داد: استکبار از طریق جنگ رسانه‌ای سعی در بزرگنمایی ساختار شکنی‌ برخی افراد در کشور، دارد و البته اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، اخبار دروغ را نشان داد؛ ما در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهم‌ترین بحث آن از طریق آموزش و پرورش و مدارس محقق می‌شود و باید تلاش کنیم با توجه به بحث علم و پژوهش، زمینه اقتدار یک کشور است را فراهم آوریم.      

* تاکنون دانش‌آموزی را تحت عنوان اخراجی نداشتیم

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که با برخی دانش‌آموزان در اتفاقات اخیر برخورد تنبیهی شده و اخراج شده‌اند، گفت: همه این دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت‌نام کردند، دانش‌آموزان ما هستند و نسبت به همه آنها مأموریت و وظیفه داریم تا برای آموزش آنها تلاش کنیم؛ اگر برای یک نفر از این دانش‌آموزان هم مشکلی پیش آید، موظف می‌دانیم نسبت به این موضوع اقدام کنیم و برای آموزش آن دانش‌آموز تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه همه دانش‌آموزان ما، شهروند کشور و دانش‌آموزان نظام آموزش رسمی هستند؛ مثل فرزندان خودمان برای آموزش همه آنها تلاشمان را می‌کنیم، افزود: تا کنون نسبت به این موضوع و در این راستا دانش‌آموزی اخراج نشده است. چیزی تحت عنوان اخراج دانش‌آموزان نداریم و اگر دانش‌آموزان تحت تأثیر قرار بگیرند و حرکتی انجام دهند فقط می‌توانیم آگاهی بخشی انجام دهیم و با گفت‌وگو، دانش‌آموزان را تحت مشاوره قرار دهیم.

کاظمی تصریح کرد: تاکنون دانش‌آموزی را تحت عنوان اخراجی نداشتیم و همچنین چیزی تحت عنوان اخراج موقت هم نداریم. گفت‌وگو با دانش‌آموز و اطلاع به اولیای آنها در این راستا برای آگاهی بخشی انجام می‌شود. حتی اگر تعدادی از دانش‌آموزان قبل از بازگشایی مدارس برایشان اتفاقی افتاده باشد و دچار مشکلاتی شده باشند، آموزش و پرورش موظف می‌داند که برای آنها هم تلاش کند. 

* ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲۲ هزار و ۷۱۳ مدرسه

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱، پیش‌بینی حضور حدود 16 میلیون دانش‌آموز را داشتیم که از دوم مهر ۱۵ میلیون و ۶۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۲۲ هزار و ۷۱۳ مدرسه، تحصیل را آغاز کردند.

وی به برنامه‌های آموزش و پرورش قبل از شروع سال تحصیلی اشاره کرد و ادامه داد: در دوران کرونا که آموزش به صورت غیرحضوری و ترکیبی ارائه می‌شد، برخی دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری شده و ضعف در یادگیری داشتند که به منظور جبران یادگیری آنها، دوره‌ای را برای 4 عنوان درسی برگزار کردیم؛ دو گروه از دانش‌آموزان مشمول این طرح بودند که شامل دانش‌آموزانی که نصاب قبولی را در خرداد ماه کسب نکرده بودند و همچنین دانش‌آموزانی که نصاب قبولی را کسب کرده بودند ولی یادگیری آنها کامل نشده بود. 

* افزایش  حدود ۸ هزار دانش‌آموز در پایه دهم رشته ریاضی فیزیک

کاظمی با بیان اینکه اگر به دنبال کیفیت بخشی در دوره دوم متوسطه هستیم باید بحث توسعه متوازن را جدی‌تر دنبال کنیم، اظهار کرد: در همین راستا با عنایت به اینکه در طول 8 سال گذشته، تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک کاهش پیدا کرده است و با توجه به نیاز کشور و اینکه علوم پایه در هر کشور سرمایه است، ضرورت دارد توجه به رشته ریاضی فیزیک را داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک، ادامه داد: حدود ۸ هزار دانش‌آموز در پایه دهم به تعداد دانش‌آموزان ریاضی فیزیک اضافه شده است و بعد از چند سال جمعیت دانش‌آموزان پایه دهم دوباره مجدد ۶ رقمی شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموع تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک در سال ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ تعداد ۲۸۱ هزار و ۷۲۲ نفر هستند، اضافه کرد: در سال گذشته تعداد دانش‌آموزان ریاضی فیزیک ۲۷۳ هزار دانش‌آموز بود؛ همچنین تعداد دانش‌آموزان پایه دهم به بیش از ۱۰۱ هزار نفر رسیده است. 

وی افزود: در دو دوره متوسطه اول و دوم جمعا در سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ تعداد دانش‌آموزان ۶ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر است که ۴۹.۹ درصد دانش آموزان دختر و مابقی پسر هستند؛ از این تعداد ۳ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۸۸۲ نفر در دوره متوسطه اول تحصیل می‌کنند.

* ایجاد رشته «محیط‌بانی» برای اولین بار در کشور

کاظمی با بیان اینکه توسعه رشته‌ها متناسب با نیاز بازار کار، کیفیت‌بخشی و آمایش سرزمین مدنظر است، گفت: تأکید بر هنرستان‌های وابسته و جوار را داریم که با مشارکت دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف، حدود 40 هنرستان وابسته و جوار کارخانه ایجاد کردیم که 18 هنرستان وابسته به جهاد کشاورزی و 22 هنرستان جوار در بخش‌های مختلف در زمینه صنعت، معدن و خدمات ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه رشته «محیط‌بانی» برای اولین بار در کشور در 2 استان ایجاد کردیم، افزود: برخی از رشته‌ها از جمله «بهیاری» را متناسب با نیاز حوزه سلامت با مشارکت وزارت بهداشت در برخی از استان‌ها توسعه دادیم و زمینه برای توسعه با کیفیت آموزش‌ها را فراهم کردیم یا رشته «خدمات پس از فروش» با مشارکت شرکت‌های خودروساز ایجاد شد. این موضوع در استان‌ها به فراخور آمایش سرزمینی و نیاز آن منطقه، محقق شد.

*به دنبال ایجاد باشگاه کارآفرینان نوجوان هستیم 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از برنامه‌هایی که در راستای ارتقای کیفیت آموزش در نقش دانش‌آموزی اجرا کردیم، جشنواره نوجوان خوارزمی است، گفت: مرحله نهایی این دوره از جشنواره در تابستان در استان اصفهان برگزار شد و از 523 دانش‌آموز برتر متوسطه اول تقدیر صورت گرفت.

وی ادامه داد: این دانش‌آموزان را به عنوان نخبه در بخش آموزش می‌بینیم و باید توجه ویژه داشته باشیم. یک تفاوت عمده‌ای که در برنامه‌ریزی‌ها انجام شد، این است که دانش‌آموزان را بعد از برگزاری جشنواره تنها نگذاریم و از آنها با مشارکت معاونت علمی ریاست‌جمهوری و تشکیل گروه‌های یادگیری حمایت کنیم.  

کاظمی افزود: در راستای توجه به بحث علمی و پژوهشی هم جشنواره علمی و پژوهشی دانش‌آموزان را برگزار کردیم و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰، یک میلیون و ۶۹۱ هزار و ۴۱۲ دانش‌آموز در مرحله منطقه‌ای و استانی این جشنواره شرکت کردند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۵۰.۷ درصد افزایش داشت. در مرحله کشوری این جشنواره ۸ هزار و ۴۲ دانش‌آموز راه پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در همین راستا به منظور تقویت روحیه پژوهش در دانش‌آموزان ۲۰ پژوهشسرا در سال تحصیلی ۱۴۰۱ـ۱۴۰۰ ایجاد و راه‌اندازی کردیم و تعداد پژوهشسراها به ۶۹۱ پژوهشسرا در سراسر کشور رسید، اضافه کرد: به منظور تقویت مهارت نرم دانش‌آموزان به دنبال ایجاد باشگاه کارآفرینان نوجوان هستیم که در این راستا دوره آموزشی را برای معلمان دوره متوسطه با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی برگزار کردیم. ان‌شاءالله بتوانیم در سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱، این باشگاه را در برخی مدارس به صورت آزمایشی اجرا کنیم و با برگزاری این ‌دوره‌ها بتوانیم مهارت نرم دانش‌آموزان را تقویت کنیم. 

*برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس و جشنواره ایده‌ها و تجارب برتر مدیران

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس اشاره کرد و گفت: این جشنواره با مشارکت ۳۰ درصد از معلمان و دبیران دوره متوسطه نظری اجرا شد و حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته، تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره افزایش پیدا کرد؛ فکر می‌کنیم با اجرای رتبه‌بندی معلمان که رویکرد اصلی آن ارتقای کیفیت آموزش است، این جشنواره هم رونق بیشتر بگیرد چرا که رویکرد اصلی آن توجه به توانمندی و ارتقای شایستگی معلمان است.

وی ادامه داد: جشنواره ایده‌ها و تجارب برتر مدیران و معاونان مدرسه متوسطه اول را اجرا کردیم که ۷۵۸۶ مدیر در این جشنواره شرکت کردند که ۴۰ نفر از مدیران به عنوان برتر در استان خراسان رضوی تقدیر شدند. همچنین جشنواره‌ای را با عنوان نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری برگزار کردیم که ۱۲ هزار و ۳۰۰ معلم در این جشنوار شرکت کردند که ۲۳۵ نفر برگزیده شدند.

کاظمی افزود: در راستای اجرای عدالت و توسعه آموزشی، طرح پویش جهادی را برگزار کردیم که با مشارکت دبیرستان ماندگار البرز، آموزش دانش‌آموزان پایه دوازدهم را در اردیبهشت امسال با نگاه به امتحانات نهایی برگزار کردیم و در سال ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ این طرح را توسعه دادیم و زمینه آموزش دانش‌آموزان پایه دهم و دوازدهم فراهم را کردیم که این طرح برای 1156 مدرسه شبانه‌روزی و مدارس مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهرها در حال برزگراری است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار دوره توانمندسازی مدیران جدیدالانتصاب با حضور 200 مدیر دوره متوسطه برگزار کردیم، اضافه کرد: توجه به مهارت‌آموزی در دوره متوسطه اول و دوم به عنوان رویکردمان است و در سال 1402ـ1401 دنبال می‌کنیم و در همین راستا تجهیز کارگاه‌های کار و فناوری مورد تأکید است و در این مدت حدود 60 میلیارد تومان تاکنون اعتبار برای تجهیز مدارس در نظر گرفته شد. 

* ارائه مهارت برنامه‌نویسی و کدنویسی را در دوره متوسطه اول 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به موضوع توجه به بحث هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: مهارت برنامه‌نویسی و کدنویسی را در دوره متوسطه اول اجرا می‌کنیم و زمینه تحقق هوش مصنوعی را در کشور فراهم آوریم؛ مهارت برنامه نویسی و کدنویسی در سن 30 سال به بالا نیست و توجه به این موضوع در سنین پایین مورد توجه است.

وی اضافه کرد: برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هنرستان‌ها تا قبل از شروع سال تحصیلی 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و تا پایان سال با مشارکت سازمان نوسازی مدارس کشور در صورت تأمین و تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه، 700 میلیارد تومان دیگر برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفتیم.

* اجرای طرح شهید باقری در هنرستان‌های کشاورزی

کاظمی با بیان اینکه توجه به بحث دانش‌بنیان‌ها را با اولویت هنرستان‌ها و مدارس با اولویت هنرستان کشاورزی در نظر داریم، اظهار کرد: در این راستا طرحی را تحت عنوان شهید باقری در سال 1402ـ1401 اجرا می‌کنیم تا زمینه دانش‌بنیان کردن هنرستان‌های کشاورزی را فراهم کنیم.

وی به طرح دیپلماسی مهارتی اشاره کرد و افزود: این طرح از این منظر که آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای در دنیا وجه مشترک و اشتراکات بسیار زیاد دارد، اجرا می‌شود؛ با توجه به اینکه دیپلماسی دولت این است که ارتباط با همه کشورها داشته باشد، موضوع دیپلماسی مهارت و آموزش‌های مهارتی با کشورهای همسایه را مدنظر داریم که دبیرخانه این طرح را در استان گلستان قرار دادیم.

* آموزش هنر و تجهیز کتابخانه‌های مدارس شبانه‌روزی  

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای توجه به عدالت آموزشی با مشارکت وزارت ارشاد در دوره متوسطه اول موضوع آموزش هنر را برای دانش‌آموزان مدارس کم برخوردار با اولویت مدارس شبانه‌روزی اجرا می‌کنیم، گفت: دوره‌های مختلفی را در همین راستا برای معلمان برگزار کردیم.  

وی با اشاره به اینکه موضوع کتابخوانی مورد توجه است، اظهار کرد: در این راستا در مناطق کم ‌برخوردار و توجه به مدارس شبانه‌روزی، تجهیز کتابخانه‌های مدارس شبانه‌روزی را با اولویت مدارس متوسطه اول و بعد متوسطه دوم اجرا می‌کنیم.

* ترک تحصیل در دختران به نسبت پسران کمتر است

کاظمی درباره ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: تا ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه نهم در پایه دهم قطعی نشود، نمی‌توان آمار را اعلام کنیم؛ جمعیت دانش‌آموزی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما همیشه نرخ ارتقا و گذر از دوره متوسطه اول به متوسطه دوم در دختران بیشتر است. معنایش این است که ترک تحصیل در دختران به نسبت پسران کمتر است.

وی افزود: در مجموع ۷۹ هزار دانش‌آموز فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سه پایه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین در مجموع یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۲۸ نفر در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم تحصیل می‌کنند که که ۳۸۷ هزار و ۸۹۵ نفر در پایه دهم درس می‌خوانند. نسبت به پایه دهم سال گذشته افزایش تعداد دانش‌آموز داریم که حدود 7 هزار نفر در پایه دهم دانش‌آموزان فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش افزایش داشته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز ثبت‌نام پایه دهم تمام نشده است و 93 درصد ثبت‌نام کردند و حدود 7 درصد دانش‌آموزان باقی ماندند، گفت: در حال حاضر بیشترین تعداد دانش‌آموزان به ترتیب در رشته علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و معارف است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول