اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی/ ارتباط نرخ سود با بورس قطع است

دلایل متفاوتی برای افت در شاخص‌های بورس می‌توان ذکر کرد. اما با توجه به اینکه تقریبا ارتباط نرخ بهره بین بانکی با نرخ سود تسهیلات و سپرده قطع است؛ اثرگذاری مستقیم یا واضحی بر شاخص بورس نمی‌‌تواند داشته باشد.

کاهش نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی/ ارتباط نرخ سود با بورس قطع است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از وظایفی که بر عهده بانک مرکزی قرار دارد، کنترل تورم از طریق جلوگیری از رشد پایه پولی است. یکی از ابزارهای مهار رشد پایه پولی نیز به موضوع نرخ بهره بین بانکی ارتباط پیدا می‌کند. اجرای سیاست‌های انقباضی مانند افزایش نرخ بهره بین بانکی واکنش بازارهای مالی را به همراه دارد.

نرخ بهره بین بانکی از ابتدای سال 1401 تاکنون با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است. همین مساله سبب شده است، تحلیلگران بازارهای مالی این تغییرات را عامل نوسان در بازارهایی مانند بورس بدانند.

برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند، نرخ بهره در شرایط فعلی تاثیر آن چنانی بر بازار سرمایه ندارد و نمی‌‌تواند عامل قابل ملاحظه‌‌ای برای قرمزپوشی بورس باشد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در این زمینه می‌گویند، نرخ بهره بین بانکی تاثیری روی نرخ بهره سپرده ندارد و همین مساله نیز باعث ورود پول به سپرده نخواهد شد. بنابراین سهامداران نباید نگران تغییرات نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات باشند.

* تغییرات نرخ بهره بین بانکی در سال 1401

نرخ بهره بین بانکی در سال 1401 نوسان زیادی داشته و در بیشترین مقدار خود در پایان تیرماه به 21.31 درصد رسیده است، اما این نرخ در آخرین اعلام بانک مرکزی که به تاریخ 13 مهرماه برمی‌گردد با کاهش دو صدم درصدی به 20.88 درصد رسیده است.

این کاهش برای دومین هفته متوالی است که در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است. در هفته منتهی به ششم مهرماه نیز با کاهش 4 صدم درصدی به 20.90 درصد رسیده بود.

* تعامل بانک مرکزی و سازمان بورس

تعامل و همگرایی بانک مرکزی و سازمان بورس در دولت سیزدهم نقطه عطفی است که باعث می‌شود، بازارها در یک راستا حرکت کنند و شاهد جزیره‌ای عمل کردن در نظام مالی و پولی نباشیم. برگزاری جلسات متعدد در زمینه تعامل این دو سازمان می‌تواند کمک قابل توجهی به مساله رشد بورس و کنترل تورم در جامعه داشته باشد.

در واقع شفاف سازی بانک مرکزی در مورد کریدور نرخ سود بین بانکی در آخرین جلسه با سازمان بورس، باعث رفع ابهام از بازار شده است. در همین زمینه می توان به صحبت‌های وزیر اقتصاد درباره نرخ بهره بین بانکی در سقف 20 درصد نیز اشاره کرد.

* تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر بورس

به نظر بسیاری از کارشناسان،‌ افزایش یا کاهش نرخ بهره بین بانکی اثری به مراتب کمتر از سایر عوامل موثر بر بورس دارد؛ اما شاید بتوان گفت، مهم‌ترین موضوعی که با ثبات در نرخ بهره در جامعه ایجاد می‌شود، حس اعتماد و نگاهی حمایتی است تا ذینفع بازار به این درک برسد که یک حامی از بازار وجود دارد.

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه گفت: وضعیتی که در شاخص بورس شاهد هستیم، ریزش یا افت شدید تلقی نمی‌‌شود و دلیلی نمی ‌بینم که نوسانات بازار سرمایه را به نرخ بهره بازار بین بانکی نسبت دهم.

وی ادامه داد: در یکسال گذشته حتی روزهایی که بازار مثبت بوده است، هم نرخ بهره بین بانکی حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد بوده و در حال حاضر ۲۰ تا ۲۱ درصد شده است، بنابراین این افزایش یک درصدی قابل ملاحظه نیست.

این اقتصاددان تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه بانک مرکزی جلوی سرایت و انتقال افزایش نرخ بهره بین بانکی به نظام بانکی را گرفته است؛ یعنی به بانک‌ها اجازه داده نشده است که به این دلیل، نرخ بهره سپرده یا تسهیلات را تغییر دهند؛ بنابراین نمی‌توان این مورد را از دلایل افت بورس دانست.

ندری در ادامه تصریح کرد: بانک مرکزی در شرایط کنونی از یک قاعده پولی تبعیت می‌کند، یعنی با توجه به شرایط تورمی که در اقتصاد است، تصمیم گرفته پایه پولی از حدی بالاتر نرود. وقتی هم بانک مرکزی در حال کنترل رشد پایه پولی است، طبیعتا کنترل و مهار تزریق پایه پولی به بازار بین بانکی منجر به افزایش نرخ بهره در این بازار می‌شود. اگر بخواهیم نرخ بهره بین بانکی افزایش نیابد بانک مرکزی باید منابع جدیدی به بازار بین بانکی تزریق کند و اجازه دهد رشد پایه پولی افزایش پیدا کند.

* رابطه بورس با نرخ بهره بین بانکی قطع است

برای افت در شاخص های بورس دلایل متفاوتی می‌توان ذکر کرد، اما با توجه به اینکه تقریبا ارتباط نرخ بهره بین بانکی با نرخ بهره تسهیلات و سپرده قطع است؛ اثرگذاری مستقیم یا واضحی بر شاخص بورس نمی‌‌تواند داشته باشد.

به نظر اکثر کارشناسان بازار سرمایه،‌ دلیل اساسی و بنیادین افت شاخص بورس بدبین بودن عموم مردم نسبت به بازار سهام است. چرا که مردم این بازار را به عنوان یک جایگزین جدی به عنوان بهره دارایی نمی‌شناسند. به عبارت دیگر،‌ مهم‌ترین دلیل افت شاخص بورس عدم استقبال سرمایه‌گذاران است. ورود سرمایه‌ها به بازار سهام تحت تاثیر ریسک‌هایی که در کشور وجود دارد، قرار داشته و همین مساله نیز سبب افت در شاخص‌های بورس شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول