اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

بحران گردو غبار تالاب صالحیه نزدیک است

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: در آینده‌ای بسیار نزدیک وضعیت تالاب صالحیه و کانون‌های گرد‌و‌غبار آن، تهدیدی جدی برای استان البرز، پایتخت و کرج محسوب می‌شود که در صورت عدم پیشگیری به بحران تبدیل خواهد شد.

بحران گردو غبار تالاب صالحیه نزدیک است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، در حاشیه بازدید از کانون‌های محلی گرد و غبار و زه کش احداث شده در بستر تالاب صالحیه که به منظور تامین اعتبارات لازم برای مالچ پاشی و اصلاح زه کشی انجام شد، گفت: یکی از کانون‌های غبار خیز مهم کشور از دیدگاه ما منطقه صالحیه و الله آباد است و طبق مطالعاتی که قبلا انجام شده و در حال تدقیق است، در این منطقه حدود ۱۲۵ هزار هکتار مناطق با پتاسیل غبار ریزی داریم که حدود ۳۵ هزار هکتار آن شدید است.

 وی با اشاره به وضع موجود که آبی این دشت سیلابی و تالاب را مشروب نمی کند؛ برلزوم تمرکز بر مدیریت سرزمینی منطقه تاکید کرد و افزود: بهره برداری‌ها از منطقه به ویژه چرای دام و علی الخصوص چرای شتر باید در این منطقه محدود شود. یکی از عمده ترین دلایل اصلی تشدید غبارریزی در این منطقه وجود تعداد زیادی شتر سرگردان بدون مجوز است.

این مقام مسؤول گفت: باید مدیریت محیط زیست استان گارگروه استانی را سریع تر شکل بدهند تا از این طریق، موضوع را به سطوح ملی منتقل کنیم و دستگاه‌های متولی به ویژه وزارت جهادکشاورزی، بخش عشایری، دام و بخش سازمان مراتع و آبخیزداری کشور را پاسخگو کنیم. هر یک از دستگاه‌ها وظایفی دارند که در ستاد‌ملی ‌سیاست‌گذاری و مدیریت پدیده گردو‌غبار تبیین شده که با طرح این موضوع در سطح ملی، می‌توانیم برنامه مدونی با مسوولیت‌های مشخص دستگاه‌ها داشته‌باشیم.

وی با اشاره به وضعیت تالاب صالحیه، همجواری البرز و تهران، یادآور شد: آنچه مشاهده می‌شود در آینده‌ای بسیار نزدیک این موضوع تهدیدی جدی برای استان البرز، پایتخت و کرج محسوب می‌شود و اگر پیشگیری نکنیم به وضعیت بحرانی‌تر دچار خواهیم‌شد که مدیریت آن مشکل‌تر خواهد بود؛ چرا که منابع زیستی و اقتصادی که این تالاب روی آن تاثیرگذار است، غباری که در این منطقه تولید می‌شود، جمعیت بسیار فراوان و منابع اقتصادی کشور که در دو استان متمرکز شده را به شدت آسیب می‌زند و صنایع حساس ما را درگیر می‌کند.

طهماسبی بیرگانی گفت: باید موضوع احیای تالاب صالحیه و این کانون گردو‌غبار استانی را به سطح ملی برسانیم و در ستاد ملی تصمیمات خاصی گرفته شود و دستگاه های استانی به پیگیری مصوبات ستاد ملی و مدیریت عرصه، مکلف‌شوند. 

وی در خصوص حقابه تالاب صالحیه، بیان کرد: در این مورد یک حرکتی برای استفاده از پساب پس از تسویه انجام‌شد که در سطوح ملی و وزارت نیرو پیگیری‌شده اما هنوز عملیاتی نشده‌است.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: به هرحال با یک عرصه گسترده مواجهیم وکل عرصه غبارخیز و پتانسیل‌دارِ تولید گرد وغبار تا ۱۲۵ هزار هکتار در استان البرز پیش بینی می شود؛ اما کل محدوده‌ای که حدس می‌زنیم به مدیریت جدی و فوری نیاز دارد، ۳۵ هزار هکتار است.‌ در این خصوص برنامه‌عمل ۱۰ ساله‌ای تدوین‌کردیم که وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده و به استان هم فرستادیم که اگر ملاک عمل قرار گیرد، حداقل این دوره با پای کار آمدن همه دستگاه‌ها احیای آن قابل انجام است.

 وی وضعیت تالاب را قابل برگشت توصیف‌کرد و افزود: این وضعیت طی سالها به وجود آمده و غیر قابل برگشت نیست؛ تالاب صالحیه قابلیت برگشت‌پذیری و احیا را دارد و این منوط به همت و پای کار آمدن همه دستگاه‌ها و عمل به وظایف است.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول