اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

جاسوس ساده‌ای که از آگهی‌های تبریک و تسلیت روزنامه‌ها اطلاعات می‌گرفت

روایتی از یک جاسوس که تمام اطلاعات مهم و چارت تشکیلاتی ارتش را از آگهی‌های تبریک و تسلیت روزنامه کسب می‌کرد، در کتاب «جاسوس‌بازی2» آمده است.

جاسوس ساده‌ای که از آگهی‌های تبریک و تسلیت روزنامه‌ها اطلاعات می‌گرفت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «جاسوس بازی ۲» روایت‌هایی واقعی از جاسوسی‌ افرادی است که برای رسیدن به اهداف خود از ذره‌ای اطلاعات نمی‌گذرند. این کتاب توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد و شما در ادامه یکی از داستانک‌های این اثر را که درباره جاسوسی ساده‌ای از آلمان نازی است، می‌خوانید:

در میانه سال‌های ۱۳۱۸ تا ۱۳۲۴ جنگ جهانی دوم بین آلمان و متفقین جریان داشت و میلیون‌ها انسان بی‌گناه را به کام مرگ کشاند. در آن میان جاسوس‌های دو طرف بیشترین تلاش را برای شناسایی سیستم دفاعی طرف مقابل به‌کار می‌گرفتند.

یکی از روزها نیرو‌های گشتاپو (پلیس مخفی آلمان نازی) موفق شدند یکی از جاسوس‌های دشمن را دستگیر کنند. یکی از اسنادی که جاسوس هنگام دستگیری موفق نشد آن را از بین ببرد، «چارت تشکیلاتی ارتش آلمان» بود.

دیدن این سند برای ژنرال‌های هیتلر شوکه کننده بود. همه مانده بودند یک جاسوس ساده چگونه توانسته به درجات و رتبه‌بندی و حتی اسامی فرماندهان ومسئولیتشان در ارتش آلمان پی ببرد؟ قطعاً برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی، جدا از هزینه فراوان، وقت زیادی صرف شده و چه بسا از مزدوران و جاسوسان درون ارتش آلمان نیز بهره برده است. وقتی از او درباره چگونگی دستیابی به این اطلاعات سوال شد، پاسخی کاملاً ساده ولی شوکه کننده داد:

«من همه این اطلاعات را از روزنامه‌های خودتان به دست آوردم.»

وقتی فرماندهان گشتاپو ناباورانه از او سوال کردند «چگونه؟» گفت: «من هر روز تمام برنامه‌ها و مجلاتی را که در آلمان منتشر می‌شود، تهیه می‌کردم. غالباً در صفحات آن‌ها به ویژه در صفحه اول، پیام‌های تبریک و تسلیت مختلفی منتشر می‌شد که زیر هرکدام از آن‌ها، اسامی کسی که پیام را داده بود، با ذکر درجه و رتبه نظامی درج می‌شد. به ویژه پیام‌هایی که برای تبریک ارتقاء درجه افراد نظامی منتشر می‌شد. من همه آن‌ها را یادداشت کردم و طی مدت کوتاهی بدون صرف هزینه بالا و حتی بدون ریسک و خطر کردن، با کنار هم گذاشتن اسامی افراد و مسئولیتشان توانستم رده‌بندی کل ارتش آلمان را به دست بیاورم.

«کتاب جاسوس بازی ۲»؛ روایت‌هایی واقعی از ایرانی‌هایی که به کشور خود خیانت کردند در قطع رقعی و ۲۸۰ صفحه و به قلم حمید داوودآبادی به نگارش در آمده و توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب می‌توانند از طریق سایت رسمی انتشارات شهید کاظمی و همچنین از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ این اثر را تهیه کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول