اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دیوان لاهه جنایت جنگی در افغانستان را بررسی می‌کند

دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را از سر می‌گیرد، اما جنایات نظامیان آمریکایی در طی 20 سال حضور در افغانستان در اولویت این دادگاه نخواهد بود.

دیوان لاهه جنایت جنگی در افغانستان را بررسی می‌کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «دیوان کیفری بین‌المللی» اعلام کرد  تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را از سر می‌گیرد.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر ضمن استقبال از این تصمیم دادگاه لاهه از این نهاد خواسته است که تمام جنایت جنگی طرف‌های افغانستان را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

دیدبان حقوق بشر تصریح کرد این نهاد موارد بی‌‎شماری از نقض قوانین بین‌المللی توسط نظامیان آمریکایی، نیروهای افغان تحت حمایت سازمان سیا و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و معافیت آنها از پاسخگو قرار گرفتن برای این جنایات را مستند کرده است.

پاتکرشیا کاسمن، رئیس اداره آسیایی حقوق بشر در این خصوص گفت: «فرصت تاریخی برای بررسی جنایت جنگی در افغانستان به دست آمده و دادگاه لاهه باید تمام جنایت جنگی مهم همه طرف ها از جمله نظامیان آمریکایی را در این کشور بررسی کند.»

قرار است دادگاه لاهه تمام موارد نقض حقوق بشر را از سال 2003 تاکنون مورد بررسی قرار دهد.

تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در افغانستان بیش از دو سال است که متوقف شده است. این تحقیقات در مارس ۲۰۲۰، به درخواست دولت پیشین متوقف شده بود و در آن زمان حکومت اشرف غنی گفته بود که خود این حکومت درباره‌ جنایات مشکوک تحقیق می‌کند.

در اسنادی که این هفته در وب‌سایت دادگاه بین‌المللی کیفری منتشر شده، دادستان کریم خان استدلال کرده که درخواست افغانستان برای تعلیق تحقیقات باید رد شود؛ چون به گفته‌ وی، حاکمان فعلی این کشور برای پی‌گیری عدالت در دادگاه‌های داخلی تلاش نمی‌‎کنند.

وی گفته است طالبان قصدی برای انجام تحقیقات در این زمینه ندارد.

به گفته این دادستان، طالبان نه تنها تحقیق نکرده بلکه اطلاعات موجود حاکی از آن است که جرایم جدی طی حاکمیت این گروه انجام می‌شود.

وی از قضات خواسته است تا اجازه دهند تحقیقات «به سرعت از سر گرفته شود».

در سپتامبر سال گذشته، خان اعلام کرده بود که از قضات دادگاه لاهه خواست است که تحقیقات در مورد جنایات طالبان و داعش را از سر بگیرند.

وی افزوده که دادستان‎ها بررسی جنایات جنگی نیروهای آمریکا و نیروهای دولتی افغانستان را در «اولویت» می‌گیرند.

پیش از این دولت ترامپ با فشار و تهدید به تحریم مانع بررسی جنایت جنگی نظامیان آمریکایی در طول جنگ 20 ساله در افغانستان شده بود.

پایان پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول