اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای آمریکا درباره گفت‌و‌‎گوی مقامات روسیه برای استفاده از سلاح اتمی در اوکراین

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد، رهبران ارشد نظامی روسیه درباره زمان و چگونگی استفاده احتمالی از یک سلاح اتمی تاکتیکی در اوکراین گفت‌وگوهایی داشته‌اند.

ادعای آمریکا درباره گفت‌و‌‎گوی مقامات روسیه برای استفاده از سلاح اتمی در اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی ادعا کرده رهبران ارشد نظامی روسیه گفت‌وگوهایی داشتند تا زمان و چگونگی استفاده احتمالی مسکو از یک بمب اتمی تاکتیکی در اوکراین را مورد بحث قرار دهند که این مسئله باعث تشدید نگرانی در واشنگتن و پایتخت‌های متحدش شده است. 

طبق این گزارش، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بخشی از این گفت‌وگوها که به ادعای نیویورک تایمز در پس زمینه تشدید لفاظی‌های هسته‌ای و شکست‌های میدانی روسیه انجام شده، نبوده است اما این واقعیت که مقامت نظامی ارشد روسیه چنین گفت‌وگوهایی را داشته‌اند، دولت بایدن را نگران کرده است؛ زیرا به ادعای این روزنامه آمریکایی، «نشان می‌دهد ژنرال‌های روس چقدر به دلیل شکست‌هایشان ناامید شده‌اند و همچنین نشان‌دهنده این است که تهدیدهای در لفافه پوتین برای استفاده از تسلیحات اتمی ممکن است فقط کلامی نباشد». 

با این حال به اذعان این گزارش، مقامات آمریکایی گفتند هیچ شواهدی مبنی بر این که روس‌ها در حال انتقال تسلیحات اتمی یا انجام اقدامات تاکتیکی به منظور آمادگی برای حمله باشند را مشاهده نکرده‌اند. 

به نوشته نیویورک تایمز، اطلاعات درباره این گفت‌وگوها اواسط اکتبر داخل دولت آمریکا پخش شد. طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی سناریوهایی که رهبرای نظامی برای استفاده از سلاح اتمی در نظر گرفتند را توصیف نمی‌کنند اما ویلیام جی. برنز مدیر سیا پیش‌تر مدعی شده بود ناامیدی بالقوه پوتین برای کسب پیروزی در اوکراین می‌تواند روسیه را به استفاده از این نوع تسلیحات سوق دهد. 

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهارنظر درباره جزئیات این گزارش خودداری کرد و گفت: از ابتدا به طور شفاف گفتیم که اظهارات درباره استفاده احتمالی از تسلیحات اتمی عمیقاً نکران‌کننده است و آن را جدی می‌گیریم. به نظارت بر این مسئله به بهترین شکل ممکن ادامه می‌دهیم و هیچ نشانه‌ای دال بر این که روسیه در حال تدارک برای چنین استفاده‌ای است را شاهد نیستیم. 

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، «پنتاگون تخمین می‌زند که روسیه بالغ بر دو هزار تسلیحات اتمی تاکتیکی دارد که برای استفاده در میدان جنگ برای غلبه بر نیروهای متعارف طراحی شده‌اند. هیچ سلاح تاکتیکی تاکنون در جنگ استفاده نشده اما می‌تواند به هر طریقی از جمله با موشک یا گلوله توپخانه مستقر شود. سلاح‌های اتمی تاکتیکی قدرت انفجاری کمتری دارند و برای بردهای کوتاه‌تر نسبت به کلاهک‌هایی که بر روی موشک‌های قاره‌پیما نصب می‌شوند، استفاده می‌شوند».

به باور کارشناسان نظامی، استفاده از یک سلاح اتمی برای اولین بار در بیش از ۷۵ سال به طور اساسی شکل جنگ را تغییر خواهد داد؛ گرچه تخریب ناشی از آن به عوامل زیادی از جمله اندازه سلاح بستگی دارد اما حتی یک انفجار اتمی کوچک می‌تواند به مرگ هزاران نفر و غیرقابل سکونت شدن بخش‌هایی از اوکراین منجر شود. 

این اطلاعات ادعایی در حالی منتشر شده که روسیه در روزهای اخیر بارها در میانه انکار متحدان غربی کی‌یف، درباره جدی بودن استفاده احتمالی اوکراین از بمب کثیف هشدار داده است. پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تهدید مقامات اوکراینی به استفاده از بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس را واقعی و تهدید جدی توصیف کرد. بمب کثیف، نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که با استفاده از انفجار غیراتمی، محیط را به تشعشعات اتمی آلوده می‌کند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول