اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد بازار سهام پس از هفته ها ریزش/بورس برای صعود نیاز به نقدینگی دارد

میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته دوم آبان با افزایش 6 درصدی همراه شد و به دو هزار و 566 میلیارد تومان رسید.

رشد بازار سهام پس از هفته ها ریزش/بورس برای صعود نیاز به نقدینگی دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته دوم آبان ماه روندی صعودی به خود گرفت و شاخص کل بورس در تمام روزهای معاملاتی هفته رشد یافت. اما شاخص کل هموزن در دو روز ابتدایی هفته روند نزولی داشت و خلاف جهت شاخص کل حرک کرد. به عبارت دیگر، بازدهی شاخص کل یکی از بالاترین اعداد سال ۱۴۰۱ را ثبت کرد و شاخص کل هم‌وزن هم پس از ۸ هفته توانست بازدهی هفتگی مثبت را از خود به جا بگذارد.

با این وجود کاملاً مشخص است که بازار سهام در هفته دوم آبان، بیش از آنکه خود جوش صعودی شده باشد، به واسطه حمایت‌ های قابل توجه سازمان بورس روند صعودی در پیش گرفته است.

البته این رشد نتوانست جریان خروج پول از بورس را متوقف کند و این هفته نیز روند خروج سرمایه حقیقی ها از بورس ادامه داشت. بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که بورس بخواهد به رشد خود در هفته های آینده ادامه دهد، نیاز به ورود نقدینگی دارد.

در هفته گذشته سازمان بورس از بسته 10 بندی برای حمایت از بورس رونمایی کرد که به نظر بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه می تواند به عنوان محرک رشد بورس عمل کند. البته افزایش قیمت دلار نیز یکی دیگر از عواملی است که می تواند بورس را با رشد همراه کند.

* منابع صندوق توسعه ملی وارد بورس شد

در این هفته، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده، منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است.

عشقی ادامه داد: سازمان بورس حمایت‌های خود را محدود به بسته ۱۰ بندی نمی‌کند و در این طرح سعی شد تا مسائل جزئی همچون عدم تطبیق زمان معاملات بورس و فرابورس، ورود عرضه اولیه‌ها به بازار و... که باعث حساسیت سهامداران شده بود، برطرف بشود.

وی مساله مربوط به بودجه ۱۴۰۲ را اقدامی مهم از سوی سازمان بورس در راستای بهبود وضعیت بازار و بازگشت اعتماد دانست و تاکید کرد: از یک ماه گذشته و تا قبل از آماده شدن لایحه بودجه، رایزنی‌ها را با دولت و نیز سازمان برنامه و بودجه برای کنار رفتن ابهام بازار سرمایه در دستور کار قرار دادیم.

رئیس سازمان بورس افزود: در این زمینه کمیته‌ای با حضور صاحب‌نظران و ارکان بازار تشکیل شد تا موارد لازم در بودجه گنجانده شود و مورد بررسی قرار گیرد، پس از آن اطلاعات به دست آمده را در اختیار دولت و سازمان برنامه و بودجه قرار می‌دهیم تا دیگر مانند سال گذشته پس از ابلاغ بودجه به دنبال اصلاح لایحه بودجه نباشیم.

* نسبت قیمت به سود در بورس به کمترین میزان رسیده است

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: نگاهی به روند معاملات هفته گذشته نشان می ‌دهد که هر چند بسته 10 بندی حمایت‌ی توانست به عنوان یک جرقه عمل کند، اما بورس برای فرار از ریزش های ماه های گذشته نیاز به نقدینگی و بازگشت خریداران دارد.

وی ادامه داد: با روند اصلاحی که بورس طی چند ماه گذشته و به ویژه از مهر ماه در پیش گرفته بود، عملاً نسبت قیمت به سود در بازار سهام به کم ‌ترین میزان خود از سال ۱۳۹۴ رسیده بود و بسیاری از نمادها در قیمت ‌های ارزشمندی قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: وضعیت بورس نشانگر بسیاری از پارامترهای اقتصادی کشور است و وظیفه سازمان بورس، رشد شاخص نیست؛ بلکه حفظ و صیانت از حقوق سهامداران وظیفه اساسی و خطیر سازمان بورس است.

* بیشترین رشد شاخص کل از فروردین 1401

روز شنبه، پس از مدت‌ها شاخص کل هفته را با افزایش ۳ هزار و ۵6۰ واحدی آغاز کرد. شاخص کل در معاملات روز یکشنبه نیز صعودی بود افزایش ۹هزار و ۸۳۷ واحدی داشت. روز دوشنبه را می ‌توان نقطه عطف بورس در هفته دوم آبان دانست. در جریان معاملات روز دوشنبه شاخص کل، ۱۵ هزار و 369 واحد رشد کرد. روز سه شنبه شاخص کل بورس با رشدی ۱۰هزار و ۶۲3 واحدی توانست تا میانه کانال یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحدی بالا بیاید. روز چهارشنبه شاخص کل با ۳هزار و ۸۴ واحد افزایش یافت تا هفته رویایی بورس کامل شود.

بازدهی هفتگی شاخص کل به ۳.۴ درصد رسید که بالاترین میزان از هفته پایانی فروردین محسوب می ‌شود. شاخص کل در هفته دوم آبان ماه 42 هزار و 473 واحد رشد کرد تا در سطح یک میلیون و 283 هزار و 540 واحدی قرار گیرد.

* روند نوسانی شاخص کل هموزن بازار سرمایه

شاخص کل هموزن در روز شنبه منفی بود و ۳هزار و ۲2۰ واحد کاهش یافت. روز یکشنبه نیز شاخص کل هموزن همچنان در محدود قرمز قرار داشت و افت حدود هزار و 899 واحدی را ثبت کرد. این شاخص در روز دوشنبه با چهارهزار و 575 واحد افزایش، بهترین عملکرد دو ماه گذشته خود را ثبت کردند. شاخص کل هموزن در روز سه شنبه نیز افزایشی چهارهزار و ۲۴4 واحدی را به همراه داشت. شاخص هم وزن روز چهارشنبه نیز توانست 690 واحد رشد را ثبت کند.

شاخص کل هموزن نیز پس از ۸ هفته توانست بازدهی مثبت را ثبت کند و ۱.۲1 درصد افزایش یافت. شاخص کل هموزن در هفته دوم آبان ماه با رشد چهار هزار و 390 واحدی توانست به سطح 365 هزار و 750 واحدی بازگردد.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته دوم آبان ماه با کاهش 8 درصدی به 39 هزار و 960 میلیارد تومان رسید. در این هفته روز دوشنبه بیشترین ارزش معاملات در بازار سرمایه رقم خورد و روز سه شنبه نیز کمترین معاملات در بورس انجام شده است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته دوم آبان با افزایش 6 درصدی همراه شد و به دو هزار و 566 میلیارد تومان رسید.

به نظر بسیاری از کارشناسان ارزش معاملات همچنان کمتر از حد انتظار است و برای تداوم رشد بورس باید ارزش معاملات خرد به بالای 5 هزار میلیارد تومان برسد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول