اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

روایت خانواده‌ای که با ۱۰۰ هزار تومان صاحب طلای سرخ شدند+ فیلم

یک خانواده کشاورز گیلانی در منطقه دیلمان گیلان توانستند کار کشت و برداشت زعفران را با ۱۰۰ هزار تومان آغاز کردند و با همت و پشتکار خود توانستند درآمدی پایداری از این طلای سرخ برای خود کسب کنند.

روایت خانواده‌ای که با ۱۰۰ هزار تومان صاحب طلای سرخ  شدند+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سیاهکل، خاطره احمدی نژاد؛ زعفران در سال‌های اخیر در  شهریور ماه در مناطق  کوهستانی و نسبتاً خشک‌تر گیلان کشت و در آبان ماه برداشت می‌شود که زعفران کاران این مناطق  امسال نسبت به سال‌های قبل گل‌دهی بیشتری را شاهد بودند. 

زعفران یک گیاه استراتژیک است که معمولاً در استان خراسان رشد می‌کند، ولی این گیاه قیمتی در برخی از مناطق گیلان به خصوص منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل تولید می شود.

تولید سالیانه زعفران در گیلان را به طور میانگین ۶۷ کیلوگرم است که سطح زیر کشت زعفران در دیلمان به  ۲۰ هکتار رسیده است و در هرهکتار تولید زعفران، برای ۲۰۰ نفر شغل ایجاد می‌شود. 

 

گفت‌وگویی داشتم با زوج کشاورز فعال اهل دیلمان گیلان که نزدیک به چهار سال است اقدام به کشت و برداشت گل‌های لطیف زعفران می‌کنند. 

آقای نوری و همسرش سال‌هاست مشغول کشاورزی و پرورش محصولات مختلفی هستند بطوری که خانواده و فرزندانشان را نیز از خرید بسیاری از اقلام مصرفی بی‌نیاز کرده‌اند. 

غلامحسن نوری کشاورز فعال گیلانی از تبدیل شدن زعفران به‌عنوان یک منبع درآمد سودآور برای خانواده‌اش یاد کرده و می‌گوید که قریب چهار سال است زعفران را به محصولات دیگری محلی خودشان اضافه کردند و این طلای سرخ  به منبع درآمد مهمی در زندگی آن‌ها تبدیل شده است.

نکته جالب اینکه خانواده نوری اقدام به ترویج کاشت زعفران همسایگان خود ‌می‌کنند و به افرادی که زمینی در مناطق نسبتاً خشک‌تر و کوهستانی دارند توصیه می‌کنند، حتماً به تهیه پیاز زعفران و کشت این طلای سرخ روی آورند تا در کمترین زمان ممکن به درآمد زایی برسند. 

منوچهر پارسافر مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان نیز معتقد است طبق بررسی‌ها و آنالیز صورت گرفته مشخص شده که زعفران دیلمان از لحاظ کیفی چیزی از زعفران خراسان کم ندارد و گاهی در مواردی هم مشاهده شده که ارزش کیفی آن از زعفران استانهای زعفران خیز بهتر هم است.

نوری در ادامه به سرمایه کمی که در زمان آغاز کشت زعفران در اختیار داشتند اشاره کرده و گفته کشت زعفران را با ۱۰۰ هزار تومان آغاز و اقدام به خریدپیاز زعفران از خراسان کرده است.

این کشاورز درباره سختی کار کشاورزی می‌گوید که «من و همسرم با همکاری دختران و دامادان به‌صورت خانوادگی  به کار کشاورزی مشغول هستیم به همین دلیل سختی کار کشاورزی را چندان حس نمی‌کنیم و از آنجایی که کشت زعفران  به آبیاری و مراقبت چندانی نیاز ندارد زحمت زیادی برایمان نداشته است.»

نوری کشاورزان را نیازمند به تسهیلات و کمک های دولت دانست و از دولت درخواست اعطای تسهیلات به کشاورزان برای توسعه بیشتر طلای سرخ در گیلان می‌کند تا کشاورزان بیش از این مجبور به رهاسازی و فروش اراضی کشاورزی شان نشوند.

کلثوم مرتضوی همسر آقای نوری نیز از خاطره نخستین کشت زعفران در روستایشان سخن گفته که در ابتدا بصورت آزمایشی پیاز زعفران را از خراسان تهیه و کشت کردند و انتظار گل‌دهی و به ثمر نشستن آن در خاک کوهستانی گیلان را هم نداشتند اما هرسال که گذشت با رشد و گل دهی بیشتری روبرو شدند و همین عامل باعث شد تا به‌صورت جدی‌تر به کشت این طلای سرخ بپردازند. 

این بانوی کشاورز گیلانی به سازگاری محصول زعفران با سایر محصولات کشاورزیشان ازجمله فندق اشاره کرد و گفت که اغلب اقلام مورد نیازشان را خودشان برداشت می‌کنند و فقط برای تهیه برخی محصولات گوشتی و پروتئینی دیگر به بازار می‌روند. 

جالب اینکه خانواده نوری به‌صورت خانوادگی مراحل کاشت‌، برداشت و فروش محصول زعفرانشان را مدیریت می‌کنند و معتقدند از آنجایی که بخش مهم کشت زعفران مسئله فروش آن است، مسؤولیت بازاریابی و فروش زعفران را برعهده دختر کوچکشان گذاشته‌اند که اتفاقاً توانسته در این سال‌ها به خوبی توانست از عهده آن برآید. 

کم هزینه‌تر بودن کشت زعفران نسبت به سایر محصولات ازجمله گندم و جو در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت یکی دیگر از عواملی بود که این خانواده به سمت کشت زعفران رفتند.

با این وجود این بانوی کشاورز به اهمیت حمایت دولت از متقاضیان فعال حوزه زعفران در گیلان اشاره کرد و معتقد است که در سال‌های گذشته پیاز زعفران بصورت رایگان بین کشاورزان توزیع و تسهیلاتی نیز به آنان اعطا می‌شد اما امروز باید پیاز زعفران را با هزینه شخصی خریداری کرد به همین دلیل از دولت تقاضای حمایت‌ کرده تا در آینده فرزندانشان میز در همین اراضی مشغول به کار و کشاورزی شوند و برای اشتغال و درآمدزایی بیشتر کشاورزی را رها نکنند. 

داماد دیگر عضو خانواده نوری است که در کشت زعفران کمک حال خانواده است و به دلیل درآمد خوبی حاصل از کشت  و فروش زعفران تصمیم گرفته در کنار شغل اصلی خود به کشت زعفران روی آورد.

 هادی پور نیز یکی دیگر از اهالی دیلمان و روستای ملامحله در کنار شغل دولتی  چند سالی است که زعفران می کارد و از درآمدش رضایت دارد. 

هادی پور با اشاره به اهمیت حمایت دولت از کشاورزان می‌گوید که «کشاورزان برای ادامه فعالیت به‌ویژه در کشت زعفران نیاز زیادی به حمایت دولت و تسهیلات دارند که در غیر این صورت در چند سال آینده، هزینه های کشاورزان از درآمدشان  بیشتر می شود.»

به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط کوهستانی مساعد برای زعفران باید اراضی زیرکشت محصور شده و فنس‌کشی و دیوار کشی مقاوم داشته باشند تا حیوانات مختلف با ورود به اراضی کشاورزی حاصل دست‌رنج آنان را نابود نکند که در این زمینه نیز باید دولت حمایت تسهیلاتی کند.

 

منوچهر پارسافر مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان تولید سالیانه زعفران در گیلان را به طور میانگین ۶۷ کیلوگرم عنوان کرده و نوید آن را داده تا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌های آتی این میزان سطح زیرکشت افزایش قابل توجهی پیدا کند.

زعفران علاوه بر دیلمان و سیاهکل در شهرستان‌های رودسر، رودبار، املش، رشت، رضوانشهر، صومعه‌سرا و فومن نیز  برداشت می‌شود و امید است که با فراهم کردن شرایط خوب و مدیریت صحیح بتوان شاهد افزایش تولید کمی و کیفی زعفران باشیم و هرروز بر متقاضیان جدید برای تولید زعفران در استان افزوده شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول