اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ما همانیم که می‌خوانیم

افتتاح کتابخانه خیرساز ، برگزاری مسابقات کتابخوانی و کارگاه‌های آموزشی، راه‌اندازی پویش نذر کتاب، ثبت نام رایگان در کتابخانه‌های عمومی و ... بخشی از فعالیت‌های هفته کتاب و کتابخوانی است.

ما همانیم که می‌خوانیم

خبرگزاری فارس-معصومه درخشان: " ما همانیم که می‌خوانیم" شعار هفته کتاب و کتابخوانی سال.جاری است. شاخص‌هایی مانند سرانه عضو، امانت، منابع و فضا از جمله شاخص‌هایی هستند که می‌تواند مبنا و معیاری برای توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی در کشور باشد.

امروزه کتابخانه‌ها صرفا مکانی برای کتاب خواندن یا امانت گرفتن کتاب نیست بلکه به عنوان یک نهاد فرهنگی یا فرهنگسرا مطرح است تا بتواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی مخاطبان باشد.

وجود بیش از دو هزار و ۷۰۰ کتابخانه نهادی و ۸۵۰ کتابخانه مشارکتی در سراسر کشور با هفت هزار و ۵۰۰ نفر کتابدار که به عموم شهروندان در جامعه خدمات کتابخانه‌ای و فرهنگی ارائه می‌کنند، نشان می دهد ظرفیت‌‌های فرهنگی حوزه کتاب و فعالیت‌های کتابخوانی زیاد و متنوع است که می‌توان به برگزاری جلسات نقد کتاب، جمع خوانی، دورهمی کتاب، مسابقات ماهانه کتابخوانی، پویش نذر و اهدای کتاب، برگزاری جلسات سواد مجازی و رسانه‌ای، معرفی کتابخوانان برتر، معرفی نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، کارگاه‌های مهارتی کتاب‌نویسی و کتابخوانی صحیح، آشنایی با کتابهای پرفروش و پر مخاطب در  دنیا و ...را نام برد.

به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتابخوانی نشست خبری مدیرکل کتابخانه مرکزی تبریز با اصحاب رسانه برگزار شد و صحبت‌هایی از جنس کتاب و کتابخوانی و توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی استان مطرح گردید.

اسد بابایی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تعداد کتابخانه‌های عمومی در استان آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۱۵ کتابخانه نهادی، ۳۰کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل با ۴۰۰ همکار کتابدار در استان آذربایجان‌شرقی فعال هستند.

وی با اشاره به سرانه عضویت کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: در آبان ماه تعداد افراد عضو کتابخانه‌های عمومی ۹۹هزار و ۱۷۰ نفر است که نسبت به سه ماهه اول سال جاری ۲۷ درصد رشد کرده است.

آمارها نشان می‌دهد، تعداد  ۵۵هزار و ۹۵۹ نفر از اعضای کتابخانه را بانوان و ۴۳هزار و ۴۱۱ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

همچنین در بخش دانش‌آموزی ۶۰هزار و ۴۳۱نفر دانش‌آموز عضو کتابخانه مرکزی تبریز هستند و می‌توان گفت ۶۰ درصد اعضای کتابخانه دانش‌آموزان هستند.

بابایی با اشاره به ثبت نام رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: همزمان با آغاز هفته کتاب روز ۲۴ آبان ماه ثبت نام در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان بوده و کتاب‌هایی که جریمه داشته‌اند شامل بخشش جریمه می‌شوند.

در شاخص امانت کتاب نیز در سه ماهه اول سال‌جاری ( ۲۵ فروردین تا ۲۵تیر) تعداد ۱۷۴هزار و ۹۱۴جلد کتاب امانت گرفته شده و در سه ماهه دوم ( ۲۵ تیر تا ۲۵ مهر) ۲۱۶هزار و ۲۳۳ جلد کتاب توسط شهروندان امانت گرفته شده است که ۲۴ درصد رشد داشته است.

پویش "نذر کتاب، نشر خوبی‌ها"  یکی از برنامه های اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی بود که بابایی در تشریح جزئیات این پویش یادآور شد: پویش " نذر کتاب ، نشر خوبی‌ها" با هدف اهدای کتاب از سوی شهروندان راه‌اندازی شده بود و شهروندان با شرکت در این پویش ۲۰هزار و ۳۷ جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهداء کردند که در سامانه ثبت شده است و باید گفت، تعداد کتب اهداء شده در سال قبل هفت هزار و ۹۶۱ جلد بود که امسال دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است.

بابایی، تعداد کتاب های موجود در کتابخانه مرکزی تبریز را سه میلیون و ۲۴۵هزار و ۴۲۲ جلد ذکر کرد و ادامه داد: یکی دیگر از طرح‌های اجرا شده طرح" الو کتاب" است که علاقه‌مندان با یک تماس تلفنی کتاب مورد نیاز خود را درخواست کرده و کتاب درب منزل تحویل داده می‌‍شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به  افتتاح کتابخانه‌‍‌های عمومی در تبریز و شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنام‌های اجرا شده در هفته کتاب افتتاح کتابخانه‌ها و افزایش سرانه کتابخانه‌های عمومی است.

یکی از کتابخانه های خیر ساز توسط پروفسور سعادتجو به نام کتابخانه" الدار و اصلان" در زمینی به مساحت ۸۰۰ متر مربع در خیابان مارالان احداث شده که همزمان با هفته کتاب افتتاح می شود.

  بهسازی کامل کتابخانه شهید فهمیده در شهرستان یامچی مرند نیز با ۸۰۰ میلیون تومان تجهیز شده و افتتاح می‌شود و سه کتابخانه سیار در تبریز و جلفا فعال هستند و یک کتابخانه سیار در شبستر تجهیز شده و به بهره‌برداری می رسد.

بابایی از تجهیز بخش کودک و نوجوان تمام کتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تعیین شده  تجهیز بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی بود که به لطف خدا افزایش ۱۰۰ درصدی تجهیز بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها صورت گرفته و برای والدین نیز دوره‌های جمع خوانی کتاب و انجمن ادبی  ترتیب داده شده است.

همچنین اینترنت پرسرعت در کتابخانه مرکزی به مخاطبان و اعضای کتابخانه ارائه می شود و سعی می‌کنیم  ۱۱۵ کتابخانه استان نیز  به اینترنت رایگان تجهیز شوند. 

بابایی با اشاره به اینکه برخی از شهرداری‌های استان نیم درصد درآمد شهرداری را به حساب کتابخانه‌های عمومی واریز نمی‌کنند، متذکر شد: با استناد به  ماده (۶) قانون نحوه تأسیس کتابخانه‌های عمومی،  شهرداری‌ها موظفند نیم درصد از درآمدهای خود را  به حساب انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه واریز کنند.

 ولی متاسفانه برخی از شهرداری‌های استان از این کار صرف نظر می‌کنند. اگر این موضوع با همین روند جلو برود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی نامه.ای که به وزارت دارایی ارسال می‌کند این مبلغ نیم درصد از حساب شهرداری‌ها کسر می شود.

 پایان پیام/ ۶۰۰۲۰/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول