اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

روایت به‌خط شدن شهدا برای ساخت «چند قطره آبان»/ بازیگرانی که زندگی خود را بازی کردند

در آستانه چهلمین سالگرد بال گشایی ۳۷۰ شهید عملیات محرم ،حکایت حال وهوای مردم شهر اصفهان را از زبان صحنه گردان «چند قطره آبان» تنها فیلم ساخته شده از مردم اصفهان در تشییع شهدا ۲۵ آبان سال۶۱ را می‌خوانیم.

روایت به‌خط شدن شهدا برای ساخت «چند قطره آبان»/ بازیگرانی که زندگی خود را بازی کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تاریخ به روایت چند قطره، قطره‌هایی از جنس عطش، عطشی که نگاه شهید مظلوم را له می‌زند و سال۶۱ شمسی با ۶۱ قمری،محرم و آبان، شهادت و شجاعت و با یکدیگر هم‌گام می‌شوند.

تاریخ را چه شده که تشنگی را در آب روایت می‌کند و قتلگاه که سرزمینی داغ وسوزان بود جای خود را به جان سپاری در موج سپرده است!

اینحا کوچه پس کوچه‌های لسان الارض حکایت از فدایی شدن دارند، شبانه درب خانه به روی سفیر نمی ببندد که هیچ، خانه را تقدیم سفیران می‌کنند؛ روایت زنان این شهر،حکایت مفتون و مست سیم  و زر نیست بلکه بانوان شان حیا را به تصویر می‌کشند، همه جا را محضر خدا می‌دانند و لنز دوربین را ماذنه شام؛ تاریخ به این شهر اذن کربلایی شدن داد و آبان را مَحرم مُحرم .

در آستانه چهلمین سالگرد بال گشایی ۳۷۰ شهید عملیات محرم ،حکایت حال وهوای مردم شهر اصفهان را از زبان جواد اسماعیلی،‌ صحنه گردان «چند قطره آبان» تنها فیلم ساخته شده از مردم اصفهان در تشییع شهدا ۲۵ آبان سال۶۱ را می‌خوانیم.

 

فارس: شروع «چند قطره آبان» چطور و چگونه رقم خورد؟

اسماعیلی: ما یک مجموعه تولید فیلم هستیم که در ابتدا یک کار مستند پانزده دقیقه‌ای به ما سفارش شد؛ وقتی وارد کار شدم اطلاعاتم از روز ۲۵ آبان در این حد بود که می‌دانستم چند شهید در این روز تشییع شدند اما وقتی وارد مرحله تحقیقات شدیم فهمیدیم که چقدر اتفاقات عجیب و دراماتیک افتاده و در طول سال‌های انقلاب یک فیلم هم درباره این روز ساخته نشده است.

متوجه شدیم با ساخت مستند اتفاق خاصی نمی‌افتد و تنها رفع تکلیف است، به همین دلیل به مجموعه سفارش دهنده پیشنهاد ساخت کار داستانی را دادیم که به علت کمبود بودجه با مخالفت مواجه شد ولی نگاه ما نگاه سازمانی نبود بلکه نسبت به این کار دغدغه پیدا کرده بودیم و خودمان وارد کار شدیم و با نهایت سختی اپیزود اول را ساختیم.

فارس: توضیحی در خصوص  جزئیات فیلم بفرمایید.

**از ۲۵ آبان ۱۳۶۱ تا ۱۴۰۰

اسماعیلی: کلیت داستان این فیلم در سه اپیزود ساخته شد، در بخش اول با شهدایی که در این روز تشییع شدند آشنا می‌شویم، در قسمت دوم درباره ۴۸ ساعتی است که خبر شهدا رسیده ولی جایی برای خاکسپاری وجود ندارد و قسمت سوم به زمان حال برمی‌گردد و در مورد چند بچه مسجدی است که می‌خواهند یادواره شهدای این عملیات را در مسجدشان برگزار کنند.

داستان این روز از اینجا شروع می‌شود که لشکر ۱۴ امام حسین (ع) که در این عملیات حدود دو هزار و ۵۰۰ نیروی عملیاتی دارد، هزار و ۲۰۰ نفرشان شهید شده و از این تعداد ۷۵۰ نفر در یک ساعت شهید می‌شوند و از این ۷۵۰ نفر، ۳۷۰ شهید در یک روز مراسم تشییع می‌شوند.

با توجه به دلایلی از جمله مسائل امنیتی دهه شصت که در فیلم هم به آن اشاره شده است، و همچنین فضای شهر و اینکه چگونه به مردم اطلاع داده شود، و فراهم نبودن امکاناتی مثل محل خاکسپاری، تابوت، تلقین‌خوان و... این برنامه یک کار مردمی به تمام معنا بود؛ به طوری که بعد از این مراسم ۳۰۰ کامیون کمک‌های مردمی و بیش از هزار نیروی رزمنده به جبهه ها اعزام شدند. حال سوال این است که با توجه به این اتفاق بزرگ چرا تا به حال برای آن فیلمی ساخته نشده است؟

فارس: انتخاب بازیگران فیلم چطور رقم خورد؟

اسماعیلی: متاسفانه جریان انقلابی در حوزه هنر کم‌کاری داشته و به همین دلیل ما در فیلم چند قطره آبان بیش از دو ماه وقت صرف کردیم تا افراد متعهد و معتقد ولو کم سابقه را برای نقش آفرینی در این فیلم انتخاب کنیم؛ برای مثال نقش زن چادری را به بازیگر محجبه دادیم و این‌گونه نبوده که شخص نسبت به نقشش تعهدی نداشته باشد؛ حتی برای بازیگر اصلی مدت‌ها وقت صرف شد و قصد گذر از نقش را داشتیم تا اینکه خود شهدا عنایت کردند و در این راستا بزرگ‌ترین کاری که در گروه هنری آسمان در حال انجام است تربیت نیروی متخصص و متعهد است.

حتی بعضی از بازیگران ما برادر شهید بودند، مثل آقای صبوری و آقای شکیبایی یا آقای گنجی که خود رزمنده دفاع مقدس بود همچنین تعدادی از اعضای ستاد شهدای فیلم، همان اعضای ستاد شهدا در دهه ۶۰ بودند.

**وقتی شهید همت و خرازی برای ساخت فیلم به خط می‌شوند

فارس: آیا در طول ساخت فیلم عنایت شهدا شامل حالتان شد؟

اسماعیلی: در این فیلم از گروه موزیک لشکر ۱۴ امام حسین (ع) درخواست همکاری شد اما آن‌ها در فضای فیلم‌سازی کار نکرده بودند و به دلیل معطلی گروه اختلافاتی پیش آمد و کار یک روز پیش نرفت، اما شب بعد خود مسئول گروه سمت من آمد و گفت حتی برای جاروکشی هم حاضر هستم، دلیلش را که پرسیدم گفت شب گذشته خواب عملیات محرم را دیدم که شهیدان خرازی و همت و باقی شهدا مشغول بودند اما وقتی به من رسیدند نگاه غضب‌آلودی کردند و گفتند باید این کار را انجام بدهی، و من از صبح بخاطر اختلافات شب گذشته پشیمان شدم و اگر عنایت شهدا نبود شاید کار ما لنگ می‌ماند.

**اگر قرار است کار برای شهدا ساخته شود باید به سبک شهدا عمل کرد

فارس: با توجه به توضیحاتی که دادید و اتفاقاتی که افتاد به نظر شما چند قطره آبان ۱ به چه اندازه موفق بوده است؟

اسماعیلی: به نقل از حاج حسین همدانی در کتاب مهتاب خین در عملیات بیت‌المقدس از اروند گذشته بودیم و ساعت ۱، ساعت شروع عملیات بود ولی امکاناتی نداشتیم، حالا اگر ایشان دستور عقب‌نشینی می‌داد، کار غیرعاقلانه‌ای بود؟

اگر قرار است کار برای شهدا ساخته شود باید به سبک شهدا عمل کرده و با وجود گره‌های زیاد با این دید به کار نگاه کنیم.

فارس: مخاطبان در مورد فیلم شما اغلب به سادگی آن اذعان داشتند و به همین دلیل نتوانسته با آن ارتباط‌گیری کنند؛ نظر شما در این باره چیست؟

اسماعیلی: ارتباط‌گیری مرحله بعد از دیدن شدن است اما این فیلم اصلا دیده نشد و با وجود نقدهایی که خودم به فیلم دارم، مخاطب عامی که این فیلم را دیده آن را پسندیده است.

آنچه در جبهه انقلاب ساخته می‌شود دیده نمی‌شود که مشکل اصلی این فیلم همین دیده نشدن است؛ همچنین فراهم کردن امکانات برای این دسته از فیلم‌ها کار دشواری است و توان و بضاعت ما را کاهش می‌دهد؛ برای مثال پلان اعزام مجدد هم ساخته شده بود ولی به دلیل کافی نبودن امکانات و کم بودن تعداد اتوبوس‌ها، این قسمت حذف شد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول