اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان اعلام کرد: اقدام متقابل و موثر ایران در پی قطعنامه آژانس

وزیر امور خارجه گفت ایران در عین آنکه به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود، در پاسخ به اقدام غیرسازنده آژانس اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.

امیرعبداللهیان اعلام کرد: اقدام متقابل و موثر ایران در پی قطعنامه آژانس

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) در تهران میزبان «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان بود و پس از آن دو وزیر خارجه دو دور مذاکره داشتند.

وزرای خارجه ایران و عمان پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافتند و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به همتای عمانی در تهران گفت: روابط دو کشور ایران و عمان امروز نمونه ممتازی از روابط همسایگی مبتنی بر دوستی و برادری و فراتر از آن صداقت در عرصه دیپلماسی است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین اظهار داشت: روابط دوجانبه را مورد گفت‌وگو قرار دادیم و آخرین توافقات آقای رئیسی و سلطان عمان را در آخرین دیدار روسا مورد بررسی قرار دادیم. بسیار خرسندیم که توافقات و نیت و اراده رهبران دو کشور به سرعت در ابعاد مختلف از جمله در نمودار همکاری‌های اقتصادی و تجاری رشدی فزاینده را نشان می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: از تلاش‌های سازنده سلطنت عمان در کمک به رفع تحریم‌های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم. تلاش‌های عمان برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق را ارج می‌نهیم.

* نیروهای خارجی نظامی امروز خود به یک تهدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شده‌اند

وی افزود: معتقدیم کشورهای منطقه توانایی حفظ صلح و امنیت در منطقه را دارند. ما حضور نیروهای خارجی نظامی در منطقه را تهدید صلح و ثبات منطقه می‌دانیم و باور داریم که نیروهای خارجی نظامی امروز خود به یک تهدید در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تبدیل شده‌اند، تهدیدی برای امنیت انرژی در منطقه.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هم اکنون تعداد زیادی از شناورهای بدون سرنشین متعلق به کشورهای خارجی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان در حال تردد هستند و مشکلات امنیتی منطقه را مضاعف کرده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین تأکید کرد: در روزها و هفته‌های گذشته دشمنان جمهوری اسلامی ایران با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران و با دخالت‌های مکرر تلاش کردند که وضعیت و محیط داخلی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و این اقدامات تا جایی پیش رفت که حملات تروریستی در شیراز و ایذه باعث شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنان عزیز ما شد.

وزیر خارجه عنوان کرد: ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده‌های این عزیزان، این حوادث را قویا محکوم کرده و آن را در راستای تداوم فشار حداکثری آمریکا و سه کشور اروپایی علیه مردم ایران می‌دانیم.

* شرایط اسفبار مردم یمن

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به اوضاع یمن اشاره کرد و گفت:‌ مردم یمن شرایط اسفباری را همچنان پشت سر می‌گذارند. معتقدیم توقف جنگ و آتش بس و رفع محاصره انسانی دو روی یک سکه هستند. در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که آتش بس موقت در یمن تمدید نشد و امیدواریم نسبت به استمرار آتش بس و رفع کامل محاصره انسانی در یمن هر چه سریع‌تر اقدام شود.

به گفته امیرعبداللهیان مقاومت مردم یمن در سال‌های گذشته در مقابل اشغال خارجی ستودنی است.

* سوءاستفاده سیاسی از آژانس

وزیر خارجه همچنین به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد بیان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در حالی که دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به یک باره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تدوام سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوء استفاده سیاسی کردند.

وی تصریح کرد: اقدام متقابل و موثر را انجام خواهیم داد در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهیم بود.

پایان پیام/ ت 73

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول