اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

آژانس اتمی: نیروگاه زاپروژیا در آستانه فاجعه بود

مدیرکل آژانس اتمی با هشدار درباره آسیب‌هایی که به ساختمان ذخیره‌سازی پسماندهای رادیواکتیو در نیروگاه اتمی زاپروژیا رسیده، گفت اوکراین این بار از فاجعه گریخت.

آژانس اتمی: نیروگاه زاپروژیا در آستانه فاجعه بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از گلوله‌باران محوطه و مناطق نزدیک به نیروگاه اتمی زاپروژیا در جنوب اوکراین، آژانس بین‌المللی انرژی درباره احتمال وقوع فاجعه در این منطقه هشدار داد.

آژانس اتمی روز دوشنبه با بیان اینکه تعدادی از گلوله‌های توپخانه نزدیک رآکتورهای این نیروگاه اتمی برخورد کرده و به ساختمان ذخیره‌سازی پسماندهای رادیواکتیو آسیب رساندند، گفت زاپروژیا و کل اوکراین از یک فاجعه گریختند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان آژانس اتمی روز دوشنبه طی بازدید از این نیروگاه، گفتند که آسیب گسترده‌ای را مشاهده کردند اما خطری سامانه‌های حیاتی این تأسیسات اتمی را تهدید نمی‌کند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی نیز در بیانیه‌ای گفت: «هر کسی که به این نیروگاه شلیک کرد، ریسک بزرگی را انجام داده و با جان تعداد زیادی از مردم قمار کرد. بازرسان ما تایید کدرند که علی‌رغم وخیم بودن گلوله‌باران، تجهیزات اصلی سالم مانده‌اند و نگرانی امنیتی یا اتمی فوری وجود ندارد».

طبق این گزارش، گروسی همچنین افزود: «بخت با ما یار بود که حادثه اتمی جدی بالقوه‌ای رخ نداد. دفعه بعد شاید این قدر خوش‌شناس نباشیم. این بار درباره چند متر [فاصله برخورد گلوله‌ها با رآکتور] صحبت می‌کنیم، نه چند کیلومتر».

دولت‌های روسیه و اوکراین روز دوشنبه یکدیگر را به دلیل وقوع ده‌ها انفجار در محوطه نیروگاه اتمی زاپروژیا متهم کرده و درباره احتمال وقوع فاجعه در این منطقه هشدار دادند.

نیروگاه اتمی زاپروژیا که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپا محسوب می‌شود و فاصله چندانی با خط مقدم درگیری‌ها در اوکراین ندارد، ۶۰۰۰ مگاوات ظرفیت دارد و حدود یک چهارم برق مورد نیاز اوکراین را تامین می‌کند.

پایان پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول