اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بسیج علمی محور تولید فنآوری خلاقانه و مرزشکن است

مسؤول بسیج علمی، پژوهشی و فنآوری خراسان جنوبی پیشبرد برنامه‌‌های علمی فنآوری بر مبنای سند چشم‌انداز بسیج علمی و دستیابی به دانش‌های مرزشکن را مهمترین برنامه این سازمان عنوان کرد.

بسیج علمی محور تولید فنآوری خلاقانه و مرزشکن است

هادی ایمانی، مسؤول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در بیرجند، با تبریک هفته بسیج به اقشار مختلف به ویژه جامعه علمی استان، این سازمان را بستری برای رشد و پرورش نخبگان و عرصن مهمی برای پردازشو به ثمر رساندن داشته‌های علمی معرفی کرد.

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: در مجموعه سازمان علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی طبق نقشه جامع علمی کشور، رسالت‌هایی برای بسیج تدوین شده است که در حقیقت سند چشم انداز بسیج علمی و اعتلای آن در 7 محور ارائه و برنامه ریزی شده است.

ایمانی به محورهای بسیج علمی اشاره کرد و افزود: ایجاد تحول در علوم انسانی_اسلامی در منظومه رهبری جایگاه بسیار والایی دارد به نحوی که اولویت اصلی برای سایر علوم را در علوم انسانی_اسلامی می‌دانند.

وی افزود: اقشار دانشور از جمله دانش آموزان، دانشجویان تا اساتید دانشگاه‌ها، متخصصین، طلاب و روحانیون، جامعه پزشکی، فرهنگیان و  در مجموعه بسیج و در قرارگاه علم و فناوری نقش‌آفرینی می‌کنند.

خلق فنآوری‌های مرزشکن رمز تحول دانش‌‌محور

 ایمانی ضمن تاکید بر توجه ویژه به شعار سال و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مورد تولید دانش و جهش علمی در جامعه افزود: روند تولید دانش با جریان سازی انقلابی و مردمی تولید علم و فناوری در کشور باید با توجه به نیاز کشورمان شتاب بیشتری بگیرد و لازمه جهش علمی نیز ایجاد تحول و نوآوری در تولید دانش و خلق فناوری‌های مرز شکن است که با سیاست‌گذاری و تدوین برنامه راهبردی و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و با حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری ضمن برطرف کردن بسیاری از مشکلات و نیازهای کشورمان در بخش‌های مختلف به سوی مرجعیت علمی در دنیا حرکت کنیم.

مسؤول بسیج علمی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان مهمترین مولفه‌ برای ارتقای اقتصاد سنتی به اقتصاد دانشی می‌باشد و در صورت رسیدن به این مهم دیگر شاهد مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور نخواهیم بود.

وی یکی از مشکلات اقتصادی امروز کشور را عدم توجه مسؤولان در ۳۰ سال گذشته به توسعه و پیشرفت علم و فناوری همه جانبه در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل عدم توجه به علم و فناوری در سال‌های گذشته و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در زمینه دانش و فناوری هم اکنون شاهد اثرات سوء آن در اقتصاد و معیشت مردم هستیم و اگر تاکنون توان و ظرفیت‌های علمی و فناوری داخل را بومی سازی می کردیم دیگر شاهد برخی از مشکلات کشور نبودیم.

وی در ادامه گفت: لبه علم را می‌توان در دستیابی به علوم بدیع و نوظهور در نظر گرفت که قدرت بازدارندگی نظام تعریف می‌شود.

بسیج حامی مراکز رشد شهرستانی

به گفته ایمانی، برای توسعه شرکت های دانش بنیان، مراکز حمایتی باید از توسعه و پیشرفت این شرکت ها به صورت همه جانبه حمایت کنند و مجموعه بسیج نیز به صورت جدی از مراکز رشد شهرستانی حمایت می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: مسائلی را برای حوزه‌های مختلف و نهادهای تصمیم ساز در سطح خراسان جنوبی تعریف کردیم که در مجموعه بسیج علمی و اقشار مختلف به آن پرداخته می‌شود.

ایمانی افزود: در نقشه راه بسیج علمی خراسان جنوبی مسائلی چون تحول علوم انسانی، اقتصاد دانش بنیان، علوم بدیع و نوظهور، آموزش و توانمند سازی، جریان سازی و گفتمان سازی جهاد علمی و.. مطرح است.

وی بیان داشت: 300 نخبه در سطح استان خراسان جنوبی از اقشار مختلف و مجموعه‌های دانش‌بنیان شناسایی شدند که با مجموعه بسیجی علمی همکاری دارند.

ایمانی گفت: شناسایی ایده ها، ظرفیت ها، فرصت ها و موانع پیشرفت هر منطقه با همفکری نخبگان برای پیشرفت و توسعه علمی کشور موثر است.

وی با اشاره به فعالیت‌های کارگروه تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت این کارگروه در مجمع بسیجیان به بسیج علمی محول شده است که امسال به‌عنوان بسیج برتر در این زمینه شناخته شدیم.

وی به 2 طرح اساسی در حوزه کاتالیست‌ها و بارورسازی ابرها اشاره کرد و افزود: این 2 طرح را در استان به جد پیگیر هستیم تا ان‌شاالله از ظرفیت‌های دستگاه های اجرایی در سطح استان و کشور استفاده شود و خروجی‌های آن برای استان مثمر ثمر واقع شود.

ایمانی اضافه کرد: در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال جاری هدف گذاری کردیم و بسترهای علمی را پیاده سازی کردیم که مرکز رشد بسیج در خراسان جنوبی فعال می‌باشد.

ایده شو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها

وی با اشاره به اینکه رویداد جهادگران علم و فناوری نیز برگزار خواهد شد، گفت: برنامه ایده شو نیز در چهار شهرستان بشرویه، زیرکوه، سرایان و نهبندان برگزار می‌شود تا ظرفیت‌های علمی و فناوری این شهرستان‌ها نیز به خوبی معرفی شود.

ایمانی بیان داشت: ما ایده های ناب و خلاقانه زیادی در مناطق مرزی داریم که شاید خیلی از عزیزانی که ذر سطح استان هستند با شنیدن آنها انگشت تعجب به دهان بگیرند و قطعا ما دنبال شناسایی این ظرفیت‌ها هستیم، پشتیبانی، تسهیل گری و در حقیقت کمک به تجاری سازی این ایده ها و مجموعه ها و فعالیت ها نیز از جمله کارکردهای ما می‌باشد.

آموزش یک ضرورت انکار ناپذیر

مسؤول بسیج علمی خراسان جنوبی در پایان گفت: در حقیقت یکی از مباحث اساسی ما در پایگاه های علمی که در هر شهرستان نیز فعال می‌باشد، بحث آموزش و توانمد سازی است و مراجعان از این طریق می‌توانند ارتباط بکیرند و اگر ایده خاصی دارند و یا به محصول رسیدند می‌توانند با ما ارتباط بگیرند و ما تسهیلات و سایر موارد را خدمتشان ارائه خواهیم داد.

پایان پیام/۴۹۰۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول