اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

5 پرسش مهم مخاطبان در سواد رسانه‌ای چیست؟/ راهکارهایی برای درک اهداف رسانه‌‌ها

معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: برای درک بهتر پیام‌ها باید آن‌ها را در کنار یکدیگر گذاشت و بررسی کرد تا اهداف آن‌ها را فهمید. برای مثال اخبار این روزها می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد چرا که بسیاری از جوانان وجود دارند که در گفته‌های خود به تاثیرات فضای مجازی بر تفکراتشان اشاره کرده‌اند.

5 پرسش  مهم مخاطبان در سواد رسانه‌ای چیست؟/ راهکارهایی برای درک اهداف رسانه‌‌ها

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، لیلا وصالی، معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران در رابطه با اهداف انتشار پیام‌های رسانه‌ها و ضرورت سواد رسانه‌ای در برنامه سلام تهران گفت: در سواد رسانه‌ای توصیه می‌شود که افراد پنج پرسش را از خود بپرسند و به شش پرسش فکر کنند؛ پنج پرسش درباره فرستادنده پیام، چرایی ارسال آن، مخاطب آن، نوع تاثیرگذاری آن و ابزار‌ها و تکنیک‌های ارسال آن است. هر پیامی اهدافی را دنبال می‌کند و سعی دارد بر تعدادی از مخاطبان تاثیر بگذارد، اگر این پیام موفق شود مخاطبان هدف خود را تحت تاثیر قرار دهد به اهداف خود رسیده است.

وصالی ادامه داد: ابزار هر پیام نیز شامل مواردی چون لنزهای مختلف دوربین و مدل فیلم‌برداری، شیوه نورپردازی، زاویه دوربین و موارد مشابه است که تاثیرهای مختلفی بر ذهن مخاطب دارد. برای مثال برای بد نشان دادن یک انسان از زاویه‌های مختلف استفاده می‌شود تا منظور مورد نظر به مخاطب انتقال داده شود. 

 معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران افزود: برای مثال این روزها بسیار پیش می‌آید که ویدئوی افراد برش می‌خورد تا تنها یک قسمت از گفته‌های افراد منتشر ‌شود و تاثیر منفی بر ذهن دیگران بگذارد؛ افراد در این شرایط می‌توانند به نسخه‌های کامل ویدئو مراجعه کنند تا از اصلانیت گفته‌های فرد در ویدئو مطلع شوند و دیدگاه کامل او را بفهمند. 

او اظهار داشت: نکته مهم دیگر آن است که هدف اثرگذاری یک پیام را مورد بررسی قرار دهیم؛ برای درک بهتر پیام‌ها باید آن‌ها را در کنار یکدیگر گذاشت و بررسی کرد تا اهداف آن‌ها را فهمید. برای مثال اخبار این روزها می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد چرا که بسیاری از جوانان وجود دارند که در گفته‌های خود به تاثیرات فضای مجازی بر تفکراتشان اشاره کرده‌اند. این نشان می‌دهد متاسفانه جامعه ما از سواد رسانه‌ای ضعیفی برخوردار است. 

لیلا وصالی گفت: ما نباید پیام‌های فضای مجازی را به سادگی بپذیریم و باید همواره بخواهیم تا از صحت آن مطلع شویم. ما باید به مرجع اصلی ارسال پیام‌ها دقت کنیم و همچنین به برداشت دیگران از پیام دقت کنیم. افراد مختلف برداشت‌های متفاوتی از پیام‌های یکسان دارند و به همین دلیل ما باید تمامی این موارد را در نظر بگیریم. یکی دیگر از نکات مهم سواد رسانه‌ای بررسی منافع و روابط اقتصادی آن است تا بدانیم انتشار این پیام‌های برای چه کسانی منفعت دارد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول