اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

فروش قابل توجه «لوپتو» و «بخارست» در آخر هفته/ مدیر سینما آزادی: دعوت به تعطیلی زندگی فاشیسم است

مدیر پردیس سینما آزادی گفت: اینکه یک جماعت با دیکتاتوری دعوت به تعطیلی شئونات حیات مدنی می‌کنند تا به یک مقصد سیاسی نامعلوم حرکت کنند، فاشیسم است و خطر جدی برای حیات مدنی ما دارد.

فروش قابل توجه «لوپتو» و «بخارست» در آخر هفته/ مدیر سینما آزادی: دعوت به تعطیلی زندگی فاشیسم است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، سجاد نوروزی، مدیر پردیس سینما آزادی در برنامه «سینماچی» رادیو جوان درباره اکران فیلم‌های «بخارست» و «لوپتو» روی پرده سینما گفت: این فیلم‌‌ها فروش آخر هفته قابل توجهی داشتند. یعنی در روز پنج‌شنبه و جمعه «لوپتو» در کل کشور نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان و «بخارست» تقریباً یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشتند که در این شرایط فروش ویژه‌ای بود.

نوروزی درباره تحریک مردم به عدم استقبال از سینماها توضیح داد: بدون اینکه بخواهم حرف غیر رئالیستی بزنم می‌گویم که وضعیت امروز سینما افت مخاطب دارد. اینکه چرا افت مخاطب دارد به چند دلیل بر می‌گردد. یک دلیلش این است که حال بخشی از مردم خوب نیست. وقایع رخ داده مردم را آزرده کرده است. ولی حرف ما این است که مگر در دوره جنگ جهانی دوم که نزدیک به ۷۵ میلیون نفر آدم کشته شد، هنر تعطیل شد؟

مدیر پردیس سینما آزادی ادامه داد: خیر، هنر تعطیل نشد و هنرمندان حیات اجتماعی خودشان را داشتند. ممکن است بخشی از این حرفایی که گفته می‌شود، نگاه آسیب‌شناسانه داشته باشد که من این نگاه را می‌پذیرم. ولی بخش دیگر آن دعوت به تعطیلی و تحریم است. دعوت به تعطیلی زندگی و تمام شئونات حیات مدنی است. این موضوع در دنیا یک اسم دارد و آن فاشیسم است. اینکه یک جماعت با دیکتاتوری دعوت به تعطیلی شئونات حیات مدنی می‌کنند تا به یک مقصد سیاسی نامعلوم حرکت کنند، فاشیسم است و خطر جدی برای حیات مدنی ما دارد.

*چرا فقط باید هنر تعطیل شود؟

وی با بیان اینکه این فرد باوجود اینکه داد و ستدهای اجتماعی و معاشرتش را دارد، ولی به مردم نهی می‌کند که به اینجا نروید، افزود: این رفتارها غیر از ویران‌طلبی و تعطیلی کل شئونات حیات مدنی و  زندگی‌مان هیچ ارزش خاصی ندارد. مگر الان مانتو فروش، پالتو‌ فروش و ... مغازه‌اش را تعطیل کرده است؟ چرا فقط باید هنر تعطیل شود؟ هنر باید تعطیل شود تا ما از معنای زندگی دور شویم. وقتی از معنای زندگی دور شدی، با یک جماعت توده بی‌شکل مواجه هستی که می‌توانی سرشان کلاه بگذاری.

نوروزی با بیان اینکه یک جریانی می‌خواهد استبداد منوری را برای ما ترسیم کند، تصریح کرد: این خیلی خطرناک است. چون روکش روشنفکری دارد. حال باید پرسید که ته این موضوع تغییر روشن است؟ باید گفت که خیر، تخریب و ویرانی به وجود می‌آید. خیلی صریح می‌گویم که‌ اگر آقایان و خانم‌ها می‌خواهند در این مملکت کار کنند، بایستند و مانند شهروند مسئول نقدها و اعتراضاتشان را بیان کنند و به پویایی حیات مدنی کشور کمک کنند.

متحجرها بدنه سینما را گروگان گرفتند

مدیر پردیس سینما آزادی ادامه داد: اما اگر می‌خواهند بخش ویرانی‌طلبی را به عهده بگیرند، به‌نظرم با مردم صادق باشند و خودشان هم کار نکنند. الان بدنه سینما، بدنه معیشت سینما و بدنه هنر گروگان یک عده متحجر شده است.

وی خطاب به متحجر‌های عرصه فرهنگ و هنر و با ابراز ناراحتی از عملکرد این افراد گفت: کدامیک از این‌ افراد حداقل در این دو دهه اخیر برای مردم هزینه دادند؟ چه هزینه‌ای برای مردم دادید؟ برای مردم چکاری کردید؟ باعث چه رشد هنری در کشور شدید! چه کارنامه هنری قابل اعتنایی دارید. چکار کردید که انقدر طلب‌کارید. غیر این بوده که همیشه قراردادهایتان به راه بوده، همیشه در نهادهای حاکمیتی برایتان فرش قرمز پهن می‌کردند، همیشه هر رقمی که در قرارداد چه دولتی و چه خصوصی گفتید، گرفتید. بهترین زندگی‌ها را هم داشتید.

نوروزی در پاسخ به این سوال که نهایت این کار به چه چیزی ختم می‌شود، افزود: به نظرم اتفاقی که در ترکیه افتاد، اینجا هم با یکسری هزینه‌ها اتفاق می‌‌افتد. تعدادی هنرمندان خود‌‌ به خود از جانب مردم طرد می‌شوند. من معتقدم که حاکمیت نباید در این قضیه دخالت کند.

در ادامه کوروش زارعی، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون درباره حال و احوال تئاتر در این‌روزها گفت: بازبینی‌های بخش صحنه‌ای و خیابانی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از امروز (پنج‌شنبه ۱۷ آذر) آغاز شد و گروه بازبین به استان‌های کشور سفر کردند که به صورت حضوری آثار را در استان‌ها مورد بازبینی قرار دهند. همچنین، آثار بخش مسابقه را انتخاب کنند.

زارعی با بیان اینکه آثار گروه‌های خارجی در بخش مسابقه بین‌الملل در مرحله بازبینی قرار دارد، افزود: ساعاتی پیش، اختتامیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در مشهد برگزار شد، برگزیدگان انتخاب و به تئاتر فجر معرفی شدند.

*شعار دموکراتیک و آزادی بیان با تحمیل عقاید!

این کارگردان سینما در واکنش به رفتار توهین‌آمیزی که اخیراً به گلاب آدینه شده بود، توضیح داد: ما شعار دموکراتیک می‌دهیم و می‌گوییم طرفدار دموکراسی و آزادی بیان هستیم. می‌گوییم روشنفکر و اندیشمند هستیم. اما در واقعیت آنچه را که وانمود می‌کنیم، نیستیم. چرا اصرار داریم کاری که دیگران نمی‌خواهند به آن‌ها تحمیل کنیم. اینکه کسی نظر شما را برای عدم اجرای نمایش نپذیرد و اجرا داشته باشد، باید به او توهین کنید! فحش و تهدید کنید و سالن اجرای خانم گلاب آدینه را پیشکسوت و بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون بهم بزنید.

وی درباره استقبال مردم از اجراهای تئاتر توضیح داد: تهدید کرده بودند که جشنواره‌های استانی را برگزار نکنند. ۳۶ جشنواره استانی باشکوه برگزار شد. در هر استانی که می‌رویم می‌گویند که جا برای نشستن تماشاگر نبود و هرشب حدود ۱۵۰ نفر پشت درب‌های ما می‌ماندند. مردم تئاترهای در حال اجرا را می‌بینند و کاری به کسی ندارند. آن هنرمندی هم که عاشق تئاتر است، پای کارش ایستاده و آن را انجام می‌دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول