اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش روسیه به قطع پخش ۶ شبکه تلویزیونی توسط دولت مولداوی

مقامات مولداوی فعالیت ۶ شبکه تلویزیونی روسی در این کشور را با ادعای انتشار اطلاعات غلط درباره جنگ اوکراین متوقف کردند.

واکنش روسیه به قطع پخش ۶ شبکه تلویزیونی توسط دولت مولداوی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  مقامات مولداوی اعلام کردند، مجوز پخش برنامه شش شبکه تلویزیونی در این کشور را به اتهام پخش اطلاعات غلط و پوشش نادرست جنگ روسیه در اوکراین و «تلاش برای دستکاری آرای عمومی» معلق کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «کمیسیون وضعیت‌های استثنائی» مولداوی که بعد از حمله روسیه به اوکراین تاسیس شده، اواخر روز جمعه تصمیم برای لغو مجوز های این شش شبکه تلویزیونی را اعلام کرد.

این کمیسیون بیان کرد، تصمیم برای تعلیق فعالیت این شبکه‌ها بعد از بررسی «شورای صوتی تصویری مولداوی» و نتیجه‌گیری این شورا درباره «فقدان وجود اطلاعات درست در پوشش رخدادهای ملی و همچنین جنگ در اوکراین» توسط این شبکه‌ها اتخاذ شده است.

این نهاد دولت مولداوی همچنان اظهار کرد، هدف ازاین تعلیق فعالیت‌ها «جلوگیری از ریسک انتشار اطلاعات غلط یا تلاش برای دستکاری در آرای عمومی» است.

چهار تا از این شش شبکه تعلیق شده به طور منظم به بازپخش برنامه‌های چند شبکه تلویزیونی روسیه که روز جمعه در جریان موج جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه توسط شورای اروپا ممنوع شدند، می‌پرداختند.

شورای اتحادیه اروپا مدعی شد، این شبکه‌های روسی ممنوع شده، تحت «کنترل مستقیم یا غیرمستقیم رهبران فدراسیون روسیه و مورد استفاده این کشور برای انتشار مداوم و منسجم اطلاعات غلط و اقدامات پروپاگاندایی مربوط به جنگ بوده‌اند.»

خبرگزاری «رویترز» نوشت این شبکه‌ها که برخی از آنها به زبان مولداویایی و برخی نیز به زبان روسی برنامه پخش می‌کردند، ارتباطی نزدیک با «ایلان شور»، تاجر و سیاستمدار مولداویایی طرفدار روسیه که در سال ۲۰۱۹ بعد از انتخاب شدن «مایا ساندو» مورد حمایت غرب به ریاست جمهوری مولدوای، از این کشور فرار کرد داشته‌اند.

روسیه امروز شنبه تصمیم مقامات مولداوی برای متوقف کردن فعالیت این شبکه‌ها را محکوم کرد.

شور که هم اکنون در رژیم صهیونیستی در تبعید به سر‌ می‌برد از اعتراضات چند وقت پیش در پایتخت مولداوی برای مطالبه استعفای دولت ساندو حمایت کرده‌ است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما این ممنوعیت را یک اقدام بی‌سابقه در راستای اعمال سانسور سیاسی و نقض اصل تکثرگرایی رسانه‌ای و نقض فاحش حق آزادی دسترسی به اطلاعات که رهبران سیاسی این جمهوری مرتبا مدعی پایبندی خود به آن هستند، در نظر می‌گیریم.»

زاخارووا خاطر نشان کرد: «ما همچنین تحت الشعاع تبعات بی‌سابقه اجرای این اقدام برای بخش روس زبان جمعیت مولداوی، آن را زیرپا گذاشتن بدبینانه حقوق اقلیتهای ملی می‌دانیم.»

این ممنوعیت از روز دوشنبه به اجرا در خواهد آمد و قرار است در طی وضعیت اضطراری که مولداوی بعد از اعزام سربازان روسیه در فوریه گذشته به اوکراین اعلام کرد، اجرا شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول