اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

نصیری: ارتباط پیوسته با فضای مجازی تمرکز انسان را برهم می زند/ شب یلدا آیینی مبتنی بر روابط حضوری است

دبیرکل سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران گفت: رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی وابستگی شدیدی برای افراد به وجود آورده‌اند به طوری که انسان امروزی از فاصله داشتن با هر شکلی از رسانه می‌ترسد. از دست دادن اطلاعات و گم کردن گوشی تلفن همراه از چنین ترس‌هایی هستند.

نصیری: ارتباط پیوسته با فضای مجازی تمرکز انسان را برهم می زند/ شب یلدا آیینی مبتنی بر روابط حضوری است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، معصومه نصیری، پژوهشگر سواد رسانه‌ای در خصوص نقش رسانه‌ در آیین و رسوم شب یلدا در برنامه سلام تهران گفت: ما باید به الگو و رژیم مصرف رسانه‌ای توجه داشته باشیم؛ اکنون با فرا رسیدن شب یلدا این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که این سنت آیینی دیرینه مبتنی بر روابط عمیق و حضوری است. ذات شب یلدا به گونه‌ای است که ما باید به صورت حضوری ارتباط برقرار کنیم و نباید بگذاریم رسانه‌ها جلوی این ارتباط را بگیرند. 

*استفاده صحیح از وسایل ارتباطی بجای حذف آن‌ها

نصیری ادامه داد: از آنجایی که وسایل ارتباطی مانند گوشی تلفن همراه و رایانه برای برقراری ارتباط بین افراد هستند ما نمی‌توانیم کاملا آن‌ها را حذف کنیم و تنها باید استفاده صحیح از آن‌ها داشته باشیم.

وی افزود: افراد اگر برای برقراری ارتباط با اقوام و خویشاوندان خود می‌خواهند از وسایل ارتباطی استفاده کنند می‌توانند در شب یلدا این کار را انجام دهند چرا که هدف آن‌ها صحبت کردن با نزدیکانشان است اما اگر هدف استفاده از این وسایل وقت گذاشتن برای دنیای مجازی باشد توصیه می‌شود افراد چنین اقدامی را نداشته باشند. 

*شبکه‌های اجتماعی وابستگی شدیدی برای افراد به وجود آورده‌اند

او اظهار داشت: اکنون تمرکز بیشتر بر روی شب یلدا است اما به طور کلی انسان امروزی نباید به صورت پیاپی در فضای مجازی حضور داشته باشد. رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و وسایل ارتباطی وابستگی شدیدی برای افراد به وجود آورده‌اند به طوری که انسان امروزی از فاصله داشتن با هر شکلی از رسانه می‌ترسد. از دست دادن اطلاعات و گم کردن گوشی تلفن همراه از چنین ترس‌هایی هستند. 

نصیری گفت: داشتن این ترس‌ها عواقبی دارد که در آینده خود را نشان می‌دهند و به همین دلیل ما باید بتوانیم در طول روز یک سری از ساعت‌ها آفلاین باشیم. به طور کلی ارتباط پیوسته با فضای مجازی می‌تواند تمرکز انسان را برهم بزند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول