اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ایران بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه سلول‌های بنیادین خون بندناف

مدیر عامل بانک خون پژوهشگاه رویان گفت: ایران دارای بزرگترین ذخیره سلولهای بنیادی در خاورمیانه است.

ایران بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه سلول‌های بنیادین خون بندناف

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس - میثاق بدیعی مقدم: مرتضی ضرابی در رادیو گفت‌وگو در خصوص موفقیت‌های اخیر در زمینه بندناف که پیش تر یک زباله بیولوژیک در نظر گرفته می‌شد، گفت: این خون مملو ازسلول‌های بنیادین و خون ساز است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: بیماری‌هایی که منشا خونی دارند نظیر تالاسمی و انواع سرطان‌های خون، کم خونی مادر زادی و بیماری نقص سیستم ایمنی و... می‌باشد.
ضرابی شکل گیری بانک خون بندناف و امکان جمع آوری بندناف نوزادان را موجب دسترسی به سلول‌های بنیادین مغز استخوان و نیز خون بندناف به عنوان یک منبع ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: با ذخیره سازی سلول‌های خون بندناف ۱۸۵ هزار نمونه سلول بنیادین را به دست آوردیم و بزرگ ترین بانک این سلول‌ها در سطح خاورمیانه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: چنین ظرفیتی در هیچ کدام از کشورهای همسایه وجود ندارد و این ظرفیت ارزشمند در بیماری‌های مختلف خونی قابل استفاده است.
به گفته ضرابی تعداد قابل توجهی از نمونه‌ها برای بیماران استفاده شده است و خوشبختانه موفقیتی ۸۰ درصدی درپی داشته است و این آمار مطابق با دست یافته‌های معتبرترین مراکز جهانی است و به عنوان یک تجربه خوب برای کشورمان در زمینه بهره مندی بیماران از فواید سلول‌های بنیادین خون بندناف است.

مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان از انجام ۲۰۰ پیوند با سلول‌های بنیادین خون بندناف در کشور خبر داد و گفت: یکی از مزیت‌ها این است که سلول‌های بنیادین خون بند ناف برای هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد قابل استفاده است و به همین جهت تعداد قابل توجهی از پیوندها برای افراد غیر خویشاوند استفاده شده است.

ضرابی با اشاره به پیوندهای بین استانی که بیمار و نمونه دهنده هیچ پیوند و خویشاوندی ندارند، ادامه داد: در کوتاه ترین زمان سلول مناسب بر اساس تطابق ژنتیکی در اختیار مراکز پیوند قرار می‌گیرد؛ لذا هم خود کودک و هم افرادی با تطابق ژنتیکی می‌توانند از این سلول‌های بنیادین استفاده کنند.
وی در عین حال استفاده سلول‌های خون بندناف برای بیماری‌های غیر خونی را شدنی دانست و گفت: اگر نمونه از بانک اهدایی عمومی مورد استفاده قرار گیرد هزینه‌ای از بیمار دریافت نمی‌شود و اگر نمونه از بانک خصوصی هم باشد، معمولا خانواده‌ها رضایت می‌دهند.

مدیرعامل بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو هزینه پیوند را در کشورمان رایگان تخمین زد که در دنیا بی نظیر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول