اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی غرب» انتشارات راتلج توسط دانشیار دانشگاه تهران ترجمه شد

سیر تحول اندیشه سیاسی در تمدن غربی، در ترجمه کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی غرب» که به تازگی توسط هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران روانه بازار نشر شده است، ترسیم شد.

کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی غرب» انتشارات راتلج توسط دانشیار دانشگاه تهران ترجمه شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از  روابط عمومی دانشگاه تهران، ترجمه کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی غرب» در سه جلد که سومین جلد آن به تازگی توسط جهانگیر معینی علمداری ارائه شده است، در دسترس محققان و علاقمندان به مطالعه درباره اندیشه سیاسی غرب قرار گرفت. اصل انگلیسی این کتاب به قلم  جان مکللند، استاد علوم سیاسی دانشگاه ناتینگهام در سال ۱۹۹۸ میلادی از سوی انتشارات راتلج در یک جلد منتشر شده است.

به گفته  معینی علمداری، جلد نخست این کتاب، تاریخ اندیشه سیاسی یونان باستان تا اواسط سده هجدهم میلادی را دربردارد. جلد دوم، اندیشه‌های عصر روشنگری و رونق لیبرالیسم از جمله اندیشه مونتسکیو، روشنگری آمریکایی، فایده‌باوری، و داروینیسم اجتماعی را مورد بحث قرار می‌دهد. در جلد دوم، نویسنده همچنین به اندیشمندان سیاسی آمریکایی، گرین و هربرت اسپنسر که در آثار مشابه فارسی کمتر مورد توجه بوده‌اند، پرداخته است.

جلد سوم کتاب با عنوان «واکنش به لیبرالیسم» به اندیشه منتقدان لیبرالیسم اختصاص دارد که شامل افرادی چون لنین، هیتلر، برنشتاین، موراسی و اوکشات می‌شود. علاوه بر این، بخش‌هایی از این مجلد به مباحث روانشناسان اجتماعی همچون زیگموند فروید و گوستاو لوبون اختصاص یافته است.

دانشیار دانشگاه تهران، درباره امتیازات این کتاب می‌گوید: «سادگی بیان و تسلط مؤلف به موضوع و جامعیت در پرداختن به متن‌های برجسته و تأثیرگذار اندیشه غربی، از ویژگی‌های این کتاب است. مؤلف همچنین در شرح اندیشه‌های سیاسی در غرب، ناظری بی‌طرف نبوده و گاهی به نقد افکار پیشینیان پرداخته است.»

معینی علمداری، درباره اهمیت مطالعه تاریخ اندیشه سیاسی می‌افزاید: «علی‌رغم نظر برخی که مطالعه اندیشه متفکران سیاسی را به دلیل فاصله تاریخی و مکانی، نالازم می‌دانند، بسیاری از مسائل اندیشه سیاسی همیشگی و مبتلابه همه جوامع بشری است. ضمن اینکه تأمل در افکار اندیشمندان گذشته می‌تواند تمرینی برای ژرف‌اندیشی درباره مسائل جوامع امروزین نیز باشد.»

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، پیش از این کتاب «روش‌شناسی نظریه‌های جدید در سیاست» را در سلسله انتشارات دانشگاه تهران منتشر کرده است.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول