اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

ایران در پیک هشتم کرونا/ ماسک زدن و واکسن یادآور را فراموش نکنید

پس از دوران رخوت و سکون کرونا در ایران و جهان، چند روز است این ویروس جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر جولان خود را آغاز کرده است.

ایران در پیک هشتم کرونا/ ماسک زدن و واکسن یادآور را فراموش نکنید

گروه سلامت خبرگزاری فارس:‌حالا پس از دوران رخوت و سکون کرونا در ایران و جهان، چند روزی است که این ویروس جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر جولان خود را آغاز کرده است.

پس از گذر از پیک  ششم و هفتم کرونا در کشور و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار کشته‌های روز کرونا برای چند روز، برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مواجهه با موج جدید کرونا و پیک هشتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود.

اکنون کرونا و زیر سویه جدید آن در کشورهای مختلف به ویژه در شرق آسیا همچون چین و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی قد علم کرده و  حریف می‌طلبد!

کرونا چیست؟

کرونا که‌ به آن کووید 19 هم می‌گویند نوعی بیماری ویروسی و تنفسی است که با سرعت نسبتاً بالایی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نام Covid برگرفته از مخفف نام‌های دیگری است. اول این کلمه با Co که مخفف کرونا است شروع می‌شود. دو حرف VI بعد از کو مخفف ویروس و D انتهای کلمه مخفف بیماری است.

شیوع پیک هشتم در ایران و جهان؛ سویه جدید XBB

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگوی اخیر خود ذکر کرد: موارد ابتلا به کرونا در 110 کشور جهان درحال اوج گیری است و موارد ابتلای جهانی 20 درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند.

در هفته اخیر در کشور فرانسه آمار مبتلایان افزایش 54 درصدی داشته و مقامات، آغاز موج هفتم کرونا در این کشور را اعلام کرده‌اند. از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که باعث ایجاد سویه‌های جدید و شگفتی متخصصان شده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو موفق‌ترین کشورها در کنترل بیماری کرونا است، گفت: علت آن نیز در درجه اول همکاری مردم و حمایت آنها، واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته جانفشانی کادر سلامت است؛ به طوری که نزدیک به سه ماه است که آمار فوتی‌های کرونا در کشور زیر ۱۰ نفر و در برخی روزها نیز صفر است؛ این درحالیست که در دنیا و برخی کشورها مثل ژاپن، آمریکا، آلمان، ایتالیا وضعیت خوب نیست و بر همین اساس هم ما مقداری نگران هستیم.

وی به تشکیل جلسه ستاد ملی کرونا در روز گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، تاکید بیشتری به واکسیناسیون بویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

ذخیره 50 میلیونی واکسن 

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر واکسن به اندازه کافی داریم و ۵۰ میلیون ذخیره واکسن در کشور است. نکته مهم دیگر پوشش ماسک است بویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و ... حتما از ماسک استفاده شود.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز روز گذشته به وزیر راه گفتم که هواپیماها مدتی است ماسک نمی‌دهند و این موضوع را باید الزامی کنند؛ چراکه در هواپیما ویروس در حال گردش است و هوا بیرون نمی‌رود و در داخل کابین می‌چرخد. به همین دلیل هم ماسک زدن لازم است.

وزیر بهداشت گفت: رعایت بیشتر پروتکل‌ها در اجتماعات دانشجویی و دانش آموزی نیز به وزاری مربوطه تذکر داده شد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در حال رصد بیماری است و بر همین اساس هم هفته پیش دو سویه جدید در کشور شناسایی شد. این ویروسها ویژگی‌شان آن است که به سرعت می‌توانند منتشر شوند و همه‌گیری ایجاد کنند و ما در وزارت بهداشت در حالت آماده‌باش هستیم.

کنترل مرزهای کشور

وزیر بهداشت افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا بر کنترل مرزها تاکید شد. بر همین اساس مرزها رصد می‌شوند و در کشورهای پرخطر دقت بیشتری در مورد ورود مسافرینشان به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی سی آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد حتما قرنطینه می‌شود. در مجموع در آماده باشیم.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص دادند؛ بنابراین تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ1 و XBB وBA2 افزایش یافته است. 

پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است و ما از همه بیمارستان ‌ها و کادر درمان  خواسته‌ایم که آماده باش باشند، چرا که طی  ۴ تا ۶ هفته آینده  پیک به اوج خود می‌رسد

 

 وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA5 را در اروپا را رصد می‌کنیم می‌بینیم که با شیوع سویه BQ1 سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان به سرعت درگیر شدند. 
 
فرشیدی با تاکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شود. 
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد: با توجه به اینکه از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دز سوم و چهارم کرونا را تزریق کرده‌اند ظرف یک الی یک و نیم آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد. 
 
فرشیدی تاکید کرد: از امروز پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است و ما از همه بیمارستان ‌ها و کادر درمان  خواسته‌ایم که آماده باش باشند، چرا که طی  ۴ تا ۶ هفته آینده  پیک به اوج خود می‌رسد. 
 
وی خاطر نشان کرد: علائم سویه‌های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان بستری در سویه‌های جدید کرونا به همان مقداری است که در سویه امیکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد درصد بستری نیز افزایش می‌یابد. 


حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: آخرین وضعیت کرونا در دنیا و ایران نشان داد که در هفته های گذشته، میزان ابتلا و مرگ و میر بر اثر زیرسویه های اُمیکرون در اکثر کشورهای دنیا، بدون تغییر بوده اما در روزهای اخیر و از دیروز در ایران و برخی از کشورها، شاهد افزایش موارد ابتلا، بستری در بیمارستان و مرگ و میر هستیم.

وی اظهار داشت: افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در یکی دو هفته اخیر در چند کشور به ویژه چین، ژاپن، آلمان، اسپانیا، هلند و اندونزی مشاهده شده است. 

 
برخی کشورها گزارش کرونا ارائه نمی‌کنند
 
وی افزود: برخی کشورها علیرغم افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا، متاسفانه گزارشی از این افزایش موارد و همچنین نوع سویه های غالب، ارائه نمی کنند اگرچه در کشورهای دیگر مشخص شده که آن کشورهایی که گزارش نمی‌کنند، میزان ابتلا و مرگ و میر افزایشی داشته‌اند. در چین، ژاپن و اندونزی در بین کشورهای آسیایی و همچنین آمریکا، میزان مرگ و میر، بستری در بیمارستانها در چند هفته اخیر، به طور چشمگیری افزایش یافته است.
 
از چند هفته پیش زیرسویه های جدید اُمیکرون وارد ایران شده است
 
 جماعتی ادامه داد: در آمریکا طبق اطلاعات ارائه شده، مرگ و میر حدود دو هزار نفری در طول یک هفته ثبت شده که این آمار نسبت به هفته های قبل از آن، افزایشی است. در کشور ما نسبت به سایر کشورها، وضعیت کرونا نسبتا بهتر است البته به نظر می رسد از چند هفته پیش، زیرسویه های جدید اُمیکرون به ایران وارد شده که برخی از این زیرسویه ها از جمله XBB1.5 می تواند مهم باشد چراکه رو به افزایش بوده است. 
 
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه در ایران هنوز زیرسویه BA.5 غالب است،گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها، حدود 88 درصد زیرسویه های غالب در ایران مربوط به BA.5 بوده اگرچه زیرسویه BA.2.75 نیز در ایران مشاهده شده و حدود 4.4 درصد از زیرسویه های شناسایی شده را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر BA.4 که در برخی کشورها غالب است در کشور ما حدود 1.5 درصد بوده است. 

در هفته‌های آینده، شاهد روند افزایش یابنده کرونا و مرگ و میر این بیماری در ایران خواهیم بود 

 

 

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از زیرسویه هایی که در حال افزایش است و نگرانی هایی را ایجاد کرده، CH.1.1 است و شاید روند افزایشی آن در برخی کشورها موجب نگرانی سایر کشورها شود. در کشورهای اطراف چین نیز زیرسویه غالب، BQ.1.1 بوده که در حال افزایش است و شاید زیرسویه غالب در چین نیز همین باشد. 
 
جماعتی از عدم واکسیناسیون افراد پرخطر و سالمندان و فعالیت گروه‌های ضد واکسن به عنوان عواملی برای افزایش موارد مرگ و میر در چین یاد کرد و گفت: این عوامل باعث شده که میزان واکسیناسیون در نوبت های یادآور، رشد چندانی نداشته باشند البته زیرسویه های جدید، مرگ و میر بالایی ندارند اما این عوامل، زمینه ساز مرگ و میر بالا در چین شده است. 

پیش بینی موج هشتم تا روزهای پایانی سال

 دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های پراکنده از افزایش بستری در برخی بیمارستانهای کشور و بخش‌های مراقبت‌های ویژه، به نظر می‌رسد که در هفته‌های آینده، شاهد روند افزایش یابنده کرونا و مرگ و میر این بیماری در ایران باشیم. 
 
وی گفت: بنظر می رسد که وارد موج هشتم کرونا شده‌ایم اما شاید طی یکی دو هفته آینده، از نظر افزایش موارد مرگ و میر و بستری بیماران شاهد رشد چشمگیری باشیم و بنظر می‌رسد موج هشتم تا روزهای پایانی سال ادامه داشته باشد و پس از آن، روند کاهشی را داشته باشیم.

توصیه‌های کمیته علمی برای موج هشتم کرونا
 
وی با اشاره به توصیه‌های کمیته علمی برای موج هشتم کرونا، یادآور شد: مردم در مجامع و فضاهای سربسته حتما از ماسک استفاده کنند و شیوه نامه های بهداشتی به ویژه تهویه مناسب، رعایت فاصله فیزیکی و شستشو و ضدعفونی کردن دست ها، دوباره باید مورد توجه قرار گیرد. در مورد استفاده از ماسک در فضاهای باز، تاکید زیادی نداریم اما استفاده از آن در وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو، اتوبوس، هواپیما، فروشگاه های بزرگ، سالن ها، مدارس و دانشگاه ها، مورد تاکید و توصیه است. 
 
جماعتی با بیان اینکه تزریق یک نوبت یادآور واکسن کرونا برای افراد پرخطر و سالمندان، حتما باید انجام شود، گفت: افرادی که علائم مختصر و خفیف بیماری را دارند که در زیرسویه های جدید ممکن است علائم گوارشی بیشتر مشاهده شود، توصیه بر این است که حداقل 5 روز در منزل، قرنطینه شود و در صورت از بین رفتن علائم بالینی، به محل کار خود مراجعه کنند. در مورد علائم شدیدتر، قرنطینه به مدت یک هفته تا ده روز توصیه می شود و در صورتی که نیاز به بستری شدن فرد در بیمارستان باشد، بر اساس تجویز و نظر پزشک متخصص، این کار انجام می شود. 
 
بازنگری دستورالعمل کشوری کرونا
 
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از بازنگری دستورالعمل کشوری پیشگیرانه و درمان کرونا در موج هشتم خبر داد و افزود: بازنگری و به روز رسانی اطلاعات دستورالعمل در کارگروه درمانی کمیته علمی کرونا، در دستور کار قرار گرفته اما بر اساس گزارش ها، همان اقدامات درمانی که برای زیرسویه اُمیکرون انجام می شد، در شرایط کنونی نیز قابل انجام است. اگر بیماری نیاز به بستری داشته باشد، توصیه بر بستری و اقدامات درمانی از جمله تجویز استرویید و رمدسیویر است. 
 
وی تاکید کرد: در اکثر دستورالعمل های کرونا هنوز هم اعتقاد بر اثربخشی داروی رمدسیویر برای برخی بیماران با توجه به شرایط بیماری شان، وجود دارد حتی در مقالات جدید، داروی خوراکی رمدسیویر نیز در چند روز اول ابتلا به بیماری برای بیماران متوسط تا شدید، می تواند موثر باشد و موجب کاهش درگیری و مرگ و میر شود.
 
لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای مسافران ورودی به کشور
 
جماعتی بر ضرورت رصد مسافران برخی کشورهای پرخطر به ویژه در فرودگاه‌های بین‌المللی، تاکید کرد و گفت: مسافران کشورهایی که ابتلا به زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در آنها بیشتر است، حتما اگر علائمی داشته باشند باید جداسازی و حداقل 5 روز در منزل، قرنطینه شوند و بر اساس سیستم پیگیری در صورت بهبود حال عمومی، به جامعه برگردند.

دبیر کمیته علمی کرونا افزود:‌در مواردی که مسافری نیاز به بررسی بیشتر دارد، بهتر است که تست سریع برای آنها انجام شود در غیر این صورت، بر اساس علائم بالینی، می‌توان عمل کرد گرچه این اقدامات ممکن است نتواند اثربخشی چندانی داشته باشد چراکه زیرسویه های جدید اُمیکرون از چند هفته پیش به کشور وارد شده و در حال چرخش است.

 وی یادآور شد: به همراه داشتن تست پی سی آر منفی از سوی مسافران خارجی، مهم و مورد توصیه است البته اگر این کار انجام نشده باشد، در مورد کشورهای پرخطر و با میزان بالای ابتلا به زیرسویه های جدید اُمیکرون، نیاز است که تست سریع کرونا برای آنها انجام شود و افراد دارای علائم، حداقل 5 روز در منزل، قرنطینه شوند.

رکسانا منصور قناعی، استاد بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره اینکه سویه جدید کرونا چه ویژگی دارد، بیان داشت:این زیر سویه‌ها واریانت‌هایی از ba4و ba5  امیکرون هستند.

وی ادامه داد:‌اینها به آنتی بادی مقداری مقاوم هستند و علائم آن شامل گلودرد، علائم ریوی، سردرد بوده و در بیماران دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر وجود دارد.

زیر سویه جدید سرایت بسیار بالایی دارد

این استاد عفونی کودکان با بیان اینکه هنوز در کودکان زیاد نشده است، یادآور شد:‌سرایت بالایی در این زیر سویه‌ها وجود دارد و امکان انتقال بالاست.

مردم حتما ماسک بزنند

منصور قناعی با تاکید بر اینکه مردم باید حتما ماسک بزنند، خاطر نشان کرد:‌مردم باید از دست دادن، روبوسی کردن  خودداری کرده و بهداشت فردی را رعایت کنند.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی کرونا در جلسه ستاد ملی کرونا،گفت: با توجه به گسترش بیماری در کشورهای منطقه، شرق آسیا و کشورهای اروپایی، احتمال افزایش موارد بیماری کرونا در هفته‌های آینده در کشورمان وجود دارد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در اماکن بسته و پر ازدحام به ویژه در مدارس و دانشگاه‌ها بسیار مهم است.

تزریق واکسن

سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین عنوان کرد: تزریق واکسیناسیون مجدد برای افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن گذشته باشد، توصیه می‌شود.

آمادگی برای خدمت رسانی

وی از آمادگی مراکز درمانی و تیم‌های واکنش سریع برای شرایط احتمالی گسترش بیماری و تامین داروهای مورد نیاز خبر داد و تصریح کرد: در این راستا، مراقبت‌های مرزی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی تشدید شده و کمیته ویژه‌ای برای تأمین نیروهای انسانی مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی با حضور دستگاه‌های مختلف، تشکیل شده است.

پایان پیام/ ت 20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول