اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ابطال قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رئیس جمهور قزاقستان

دادگاه قانون اساسی با تکیه بر نتایج همه‌پرسی تابستان سال گذشته، قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رئیس جمهور - الباسی (پیشوای ملت) در قزاقستان را باطل کرد.

ابطال قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رئیس جمهور قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بنابر حکم دادگاه قانون اساسی قزاقستان قانون «نخستین رئیس جمهور – الباسی» در این کشور ابطال شد.

دادگاه قانون اساسی قزاقستان با اعلام این مطلب گفت که این اقدام در نتیجه همه پرسی 5 ژوئن سال 2022 که طی آن شهروندان از مستثنی شدن قانون «نخستین رئیس جمهور – الباسی» و سایر مراجع در مورد اولین رئیس جمهور حمایت کردند، صورت می‌گیرد.

در حکم دادگاه قانون اساسی آمده است: در حال حاضر قانون اساسی جمهوری قزاقستان فاقد دلایل قانونی برای حفظ قانون «اولین رئیس جمهور قزاقستان – الباسی» در قانون فعلی جمهوری است، لذا این قانون محکوم به ابطال است.

علاوه بر این، مقررات مربوط به وضعیت و اخیتارات نخستین رئیس جمهور، در مورد عضویت مادام العمر وی در شورای قانون اساسی، در مورد تغییر ناپذیر بودن وضعیت نخستین رئیس جمهور – الباسی، در مورد عدم اعمال محدودیت برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 2 بار متوالی از قانون اساسی حذف شدند.

البته ابطال این قانون مصونیت «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور سابق قزاقستان را سلب نمی‌کند. اما اعضای خانواده وی که همراهش زندگی می‌کنند و از تعقیب کیفری مصونیت داشتند بعد از ابطال این قانون مصونیت خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر این، این قانون شامل هنجارهایی در مورد تامین رئیس جمهور سابق از حساب بودجه دولتی، ارائه محافظان به وی و اعضا خانواده اش و همچنین تعدادی دیگر مزایا، بود.

نظربایف که تقریبا 30 سال قبل ریاست جمهور قزاقستان را بر عهده گرفت در تاریخ 20 مارس سال 2019 از این سمت کنار رفت.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول