اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی از قرنطینه سؤالات تا جریمه تقلب/ هیچ سؤالی لو نرفته است

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به تشریح جزئیات روند برگزاری امتحانات نهایی پرداخت.

جزئیات برگزاری امتحانات نهایی از قرنطینه سؤالات تا جریمه تقلب/ هیچ سؤالی لو نرفته است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در دبیرستان پسرانه ابوریحان بیرونی شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: سه سال است که ارسال فیزیکی برگه‌های امتحانی را به حوزه‌های امتحانی حذف کردیم و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ پاسخ برگ‌ها ساعت ۱۱ روز قبل از آزمون به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود و ساعت ۱۴ همان روز پاسخ برگ‌های شخصی سازی شده برای حوزه‌های تصحیح الکترونیکی انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه فایل سؤالات امتحانی به صورت رمز شده در ساعت ۶:۴۵ تا ۷ صبح روز آزمون به حوزه امتحانی ارسال می‌شود، گفت: متصدی تکثیر سؤالات به اتاق تکثیر می‌رود و درب اتاق پلمب می‌شود و فقط رئیس حوزه در حوزه امتحانی، تلفن همراه دارد که رمز پنج دقیقه قبل از شروع آزمون برای وی ارسال می‌شود که در فرمی نوشته و از زیر درب به متصدی تکثیر داده می‌شود. 

زارعی با بیان اینکه طراحان سؤالات آزمون ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از آزمون در اتاق قرنطینه حضور دارند و سؤالات را طراحی می‌کنند، ادامه داد: در بین سؤالات امتحانی، سؤالات مفهومی هم داده می‌شود که دانش‌آموز باید کاملا دروس را درک کرده باشند. 

وی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش با مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریل اصلی خود باز می‌گردد، گفت: در شرایط کنکور، مدرسه به نوعی خلع سلاح شده بود و مجبور بود به دبیرش بگوید به جای کتاب درسی، کتاب کمک درسی و تست زنی تدریس شود ولی اکنون با مصوبه جدید کنکوری، توجه از تست زنی به محتوای کتاب درسی  و برنامه درسی جلب شده است. 

* حضور حفاظت آزمون در حوزه‌های امتحانی برای اولین بار

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش با بیان اینکه سؤالات امتحان نهایی لو نرفته است و امکان لو رفتن نیست، اظهار کرد: لو رفتن به معنای دسترسی به سؤالات امتحانی قبل از شروع آزمون است که در این حالت امنیت آزمون زیر سؤال می‌رود؛ بر اساس روندی که طراحی شده است امکان لو رفتن سوالات امتحانی نیست.

وی با اشاره به اینکه کسانی که می‌گویند زیرساخت آموزش و پرورش فراهم نیست بر چه اساسی این جمله را می‌گویند و توضیح دهند که منظورشان از زیرساخت چیست، بیان کرد: امسال یک نفر را به عنوان حفاظت آزمون در حوزه‌های امتحانی حضور دارند که به دستگاه سیگنال یاب مجهز شدند البته  ۵۰ درصد حوزه‌ها به دستگاه سیگنال‌یاب تجهیز شدند اما ادارات سنجش استان‌ها، حوزه‌های جوار را با سیگنال‌یاب پوشش می‌دهند. 

زارعی به تصحیح امتحانات نیز اشاره کرد و گفت: در تصحیح سؤالات به صورت دستی برگ سوالات بسته می‌شود و کسی نمی‌تواند کلمه‌ای را اضافه کند همچنین سربرگ از برگ اصلی جدا می‌شود و دو مصحح، پاسخ‌ها را تصحیح می‌کنند البته اشکال این اقدام، این است که مصححین، پاسخ همدیگر را می‌بینند و ممکن است نکاتی چون دلسوزی در تصحیح پیش آید.

وی با بیان اینکه تصحیح الکترونیکی خرداد و شهریور برای مدارس خارج از کشور اجرا شد، گفت: تصحیح الکترونیکی در دی ماه به صورت آزمایشی و گسترده‌تر انجام می‌شود؛ در این حالت، سامانه سربرگ‌ها را جدا می‌کند، مصحح به سوالات نمره می‌دهد و جمع نهایی نمرات را سامانه انجام می‌دهد؛ همچنین مصحح دوم نظر مصحح اول را نمی‌بیند و در صورت اختلاف نمره، به مصحح سوم ارجاع می‌دهد؛ در تصحیح الکترونیک تاکنون هر حوزه تصحیح برگه‌های منطقه خود را انجام می‌داد اما در آزمون دوشنبه آینده، سامانه به صورت تصادفی و پراکنده، تصحیح سؤالات را انجام می‌دهد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال تقویت تصحیح الکترونیکی هستیم، افزود: به دنبال این هستیم حوزه های تصحیح به دستگاه پیشرفته اسکنر مجهز شود و توزیع به صورت سوال به سوال و نه برگه به برگه انجام شود و در ادامه راهنمای تصحیح را کدگذاری کنیم و بدون حضور مصحح، انجام شود.

* 1261 حوزه امتحانی و حرکت به سمت تجمیع حوزه‌ها 

زارعی با تاکید بر اینکه سابقه آموزش و پرورش در برگزاری امتحان نهایی بیش از همه دستگاه‌هایی است که آزمون نهایی برگزار می‌کنند و به سال ۱۳۲۲ بر می‌گردد، اظهار کرد: امسال که دروس عمومی در کنکور حذف شده است و صرفا در سوابق تحصیلی لحاظ شده است، توجه و حساسیت کار ما بالاتر رفته است. همچنین برای امتحان نهایی، ۱۲۶۱ حوزه اجرا در کل کشور داریم که البته موضوع تجمیع حوزه‌های اجرا در دستور کار بود و حوزه های زیر ۵۰ نفر را فقط در مناطق صعب العبور با ناظر غیر بومی پذیرفتیم. 

وی با بیان اینکه ستاد امتحانات داریم که رؤسای آموزش و پرورش رئیس ستاد هستند، گفت: همچنین ستاد ملی آزمون‌ها احیا شد که ۴ کارگروه فعالیت می‌کنند، کارگروه نظارت با مسؤولیت اداره‌کل ارزیابی و عملکرد فعالیت می‌کند؛ کارگروه حفاظت آزمون از خرداد با مدیریت مرکز حراست، دستگاه‌های امنیتی و پلیس فتا آغاز به فعالیت کرد که حفاظت آزمون را حراست تعیین کرده و آموزش می‌دهد.

*  طرح آزمون بدون کاغذ و کاملا الکترونیکی/ ایجاد بانک سؤال و ابزارهای ارزیابی

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: کارگروه استانداردسازی با مسؤولیت معاونت آموزش متوسطه است که کارشان استانداردسازی آزمون‌هاست و به همراه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی فعالیت می‌کنند همچنین بانک سؤال و ابزارهای ارزیابی نیز از ابتدای امسال راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: کارگروه چهارم نیز پشتیانی است تا فضای استانداردی را به عنوان مرکز آزمون طراحی کنیم. ضمن اینکه آزمون بدون کاغذ و کاملا الکترونیکی نیز در طراحی‌های ما مد نظر است که بتوانیم در سال‌های آینده اجرا کنیم. 

* مجازات دانش‌آموزی که سر جلسه امتحان تلفن همراه ببرد!

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره برخورد با تقلب گفت: با تخلف به شدت برخورد می‌کنیم؛ بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هر فردی گوشی به جلسه ببرد و استفاده نکند در همان درس صفر می شود و اگر از تلفن همراه استفاده کند، نمره همه دروس آن دوره صفر می‌شود.

وی ادامه داد: در آزمون‌های سراسری هم تقلب باعث می‌شود از یک تا ۱۰ سال از آزمون سراسری محروم شوند. ضمن اینکه اگر افرادی از همکاران ما سهل انگاری کنند به هیأت رسیدگی به تخلفات معرفی می‌شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: گروهی در سامانه شاد طراحی شده است که داوطلبان امتحان دی ماه عضو هستند و درخواست کردیم هر مورد و مشکلی را مشاهده کردند، اعلام کنند؛ کارگروه حفاظت آزمون بعد از امتحانات نهایی، گزارش تخلفات را ارائه می‌دهد.

وی درباره تقلب نیز تصریح کرد: برگه دانش‌آموزان را با الگوهای تقلب همخوانی می دهیم و اگر تقلب صورت گرفته باشد، برخورد می‌کنیم.

*  پیشنهاد محدود کردن اینترنت حوزه‌های امتحانی

زارعی درباره پیشنهاد محدود کردن اینترنت حوزه‌های امتحانی، گفت: در این خصوص با ملاحظه پیش می‌‌رویم چرا که با قطع اینترنت برای شهروندان مشکل پیش می‌آید بر همین اساس دنبال راهکار هستیم که کمترین آسیب پیش آید.

وی اضافه کرد: وزارت ارتباطات اعلام کرد که اگر آموزش و پرورش درخواست قطع اینترنت بین المللی بدهد برای آنها راحت است و ما درخواستمان این است که برنامه ریزی شود تا کمترین آسیب به مردم وارد شود. همچنین پیشنهاد دادیم که معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری دانش‌بنیان‌ها، شرایطی فراهم کند که بتوان از دستگاه‌های مسدود کننده اینترنت بدون آسیب به افراد، در حوزه امتحانی استفاده کرد.

* اگر یک دقیقه قبل از شروع آزمون، سؤالات امتحانی لو رود، استعفا می‌دهم

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظم آموزش و پرورش در خصوص همکاری آموزش و پرورش با پلیس فتا برای برخورد با کانال‌های منتشر کننده سؤالات امتحان نهایی، افزود: در این حوزه گله‌مند هستیم و درخواست داریم متولیان امر با کسانی که شیوه‌های تقلب را آموزش می‌دهند، برخورد کنند. البته دانش‌آموزان خیلی سراغ این موضوعات نمی روند ولی ممکن است، اغوا شوند.

وی ادامه داد: همانطور که گفتیم دانش‌آموزی که تقلب کند، نمره امتحانی‌ همه دروسش صفر می‌شود؛ برخی والدین به ما مراجعه می‌کنند که اقدام فرزندشان از سر کنجکاوی بوده و الان زندگی اش خراب شده است؛ جا دارد دستگاه متولی با این موضوع با حساسیت بالا برخورد کنند تا دانش‌آموزان وارد این وادی نشوند و آسیب نبینند.

زارعی با تأکید بر اینکه سؤالات امتحانی لو نمی‌رود، تصریح کرد: امتحانات نهایی امنیت دارد و اگر حتی یک دقیقه قبل از شروع آزمون، سؤالات امتحانی لو رود، استعفا می‌دهم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول