اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

متفکر معارض سعودی بخاطر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بند اعدامی‌های بن سلمان

بر اساس اسناد دادگاهی، یک استاد حقوق در عربستان سعودی به اتهام جرایمی از جمله داشتن حساب توییتری و استفاده از واتس ‌اپ برای اشتراک‌گذاری اخبار «خصمانه»، به اعدام محکوم شد.

متفکر معارض سعودی بخاطر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بند اعدامی‌های بن سلمان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بر اساس اسناد دادگاهی که به رویت روزنامه انگلیسی گاردین رسیده، یک استاد برجسته حقوق طرفدار اصلاحات در عربستان سعودی به اتهام جرایمی از جمله داشتن حساب توییتری و استفاده از واتس ‌اپ برای اشتراک‌گذاری اخباری که نسبت به پادشاهی سعودی «خصمانه» تلقی می‌شود، به اعدام محکوم شد. 

دستگیری عوض القرنی ۶۵ ساله در سپتامبر ۲۰۱۷ زمان آغاز سرکوب مخالفان توسط محمد بن سلمان که تازه به عنوان ولی‌عهد معرفی شده بود، انجام شد. ناصر پسر القرنی که سال گذشته از عربستان سعودی فرار کرد و اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند و به دنبال پناهندگی است، جزئیات اتهامات علیه وی را در اختیار گاردین گذاشت.

به نوشته این گزارش، القرنی در رسانه‌های تحت کنترل ریاض یک واعظ خطرناک معرفی شده اما به گفته مخالفان سعودی، او یک روشنفکر مهم و شناخته شده است که دنبال‌کنندگان زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت از جمله دو میلیون دنبال‌کننده در توییتر. 

مدافعان حقوق بشر و مخالفان سعودی که در تبعید زندگی می‌کنند هشدار داده‌اند که مقامات سعودی مشغول سرکوب جدید و شدید علیه افرادی هستند که منتقد دولت سعودی در نظر گرفته می‌شوند. سال گذشته، سلما الشهاب دانشجوی دکتری و مادر دو فرزند به دلیل داشتن حساب توییتری و دنبال کردن توییتر مخالفان و بازنشر توییت‌های آن‌ها و فعالان دیگر به تحمل ۳۴ سال زندان محکوم شد. نورا القحطانی زنی دیگر به ۴۵ سال زندان برای استفاده از توییتر محکوم شد. 

طبق این گزارش، اسناد به اشتراک‌گذاشته شده توسط ناصر القرنی نشان می‌دهد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر ارتباطات در پادشاهی سعودی از آغاز ولی‌عهدی بن سلمان جرم انگاری شده است. 

دولت سعدی و سرمایه‌گذاران تحت کنترل حکومت سعودی اخیراً سهام مالی خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ایالات متحده از جمله توییتر و فیس‌بوک و شرکت‌های سرگرمی مثل دیزنی افزایش داده‌اند. شاهزاده الولید بن طلال سرمایه‌گذار سعودی دومین سرمایه‌دار بزرگ توییتر بعد از تسلط ایلان ماسک بر این رسانه اجتماعی است. خود او در سال ۲۰۱۷ در جریان پاکسازی به اصطلاح ضد فساد بن سلمان به مدت ۸۳ روز در بازداشت بود. 

محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی پس از رسیدن به این پست، موج بازداشت مخالفان، مبلغان و فعالان را در چارچوب یک عملیات سازماندهی شده و مورد حمایت آمریکا برای تسریع روند تکیه زدن به تاج و تخت پادشاهی آغاز کرد.

این بازداشت‌ها از سپتامبر ۲۰۱۷ با ۲۱ نفر آغاز شد که بیشتر آن‌ها از مبلغان و واعظان برجسته از جمله عوض القرنی، «سلمان العوده» و «علی العمری» بودند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول