اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

روز قوچان؛ روایت یک حماسه به‌وقت۳۰ دی

کتاب مبارزاتی مردم ایران علیه رژیم پهلوی دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده و روزهای فراموش ناپذیری را در دل جای‌داده است که حماسه ۳۰ دی ۵۷ مردم قوچان برگ زرینی از تاریخ مبارزات مردم علیه رژیم ستم‌شاهی را به ارمغان آورد.

روز قوچان؛ روایت یک حماسه به‌وقت۳۰ دی

 به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، قوچان به‌عنوان راهبردی‌ترین شهر منطقه در شمال شرقی کشور به شمار می‌آید زیرا علاوه بر محلی برای اتصال دو مرکز استان به یکدیگر و فاصله ثابت حدود ۱۲۰ کیلومتری از شهرهای مهمی همچون مشهد، بجنورد، نیشابور و درگز به نقطه اتصال جمهوری اسلامی ایران با کشور ترکمنستان به‌ویژه پایتخت این کشور تبدیل‌شده است.

متأسفانه در طول سالیان گذشته به دلیل عدم بیان حقایق و اتفاقات رخ‌داده در دل تاریخ به‌ویژه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیاری افراد نگاه متفاوتی نسبت به قوچان دارند اما بر اساس گواه شاهدان عینی و حتی اسناد به‌جای مانده از ساواک، مردم این شهرستان سابقه طولانی در مبارزات علیه رژیم ستم‌شاهی داشته و حتی از همان روزهای آغازین نهضت امام خمینی(ره) جرقه‌های مبارزه علیه ظلم و ستم در میان آنان زده شد.

یکی از مهم‌ترین و شاید نقطه عطف و برگ زرین در تاریخ مبارزاتی مردم قوچان مربوط به ۳۰ دی ۵۷ است، روزی که در آن عده کثیری در مسجد عوضیه یا همان جامع امام خمینی(ره) این شهرستان گرد هم آمدند تا پای سخنرانی یکی از روحانیون نشسته و سپس با همراهی جمعیت زیادی از انقلابیون به سمت میدان مرکزی حرکت کرده و مجسمه شاه خائن را از بالای میدان به پایین بیندازند.

البته این اتفاق در آن روز رقم نخورد زیرا چماق به دستان با همراهی و حمایت ساواک و عوامل رژیم ستم‌شاهی در ارتش و شهربانی مسجد عوضیه را محاصره کردند و قصد یورش به این مکان را داشتند اما با سد بزرگی به نام مردم روبرو شدند که همین امر موجب شد تا نیروهای رژیم، محمدحسین کریمی و علی غلامیان را در این مکان مقدس به شهادت رسانده و عده دیگری از انقلابیون را با ضرب گلوله زخمی کنند.

ایستادگی مردم مقابل عوامل رژیم شاهنشاهی برای جلوگیری از تکرار حادثه مسجد جامع کرمان

یکی از شاهدان عینی واقعه ۳۰ دی و جانباز این حادثه درباره این روز این‌گونه روایت می‌کند: مردم صبح روز ۳۰ دی ۵۷ در اعتراض به استبداد و ظلم رژیم پهلوی در مسجد عوضیه گرد هم آمده بودند و یکی از روحانیون مبارز نیز مشغول سخنرانی بود که لحظه‌به‌لحظه نیز بر جمعیت مردم افزوده می‌شد.

هادی قربانی ادامه داد: حوالی ظهر عوامل رژیم ستم‌شاهی با حمایت ارتش و ساواک قصد هجوم به مسجد را داشتند که عده‌ای از جوانان و مردم برای دفاع از مسجد مسلح شده و در پشت‌بام و دیوارها مستقر شدند تا حادثه هتک حرمت عوامل رژیم به مسجد جامع کرمان دوباره در قوچان تکرار نشود.

وی بابیان اینکه اولین گلوله‌های شلیک‌شده توسط عوامل رژیم به سینه شهید محمدحسین کریمی اصابت کرد و خون مطهر این تازه‌داماد بر سر درب ورودی مسجد از مسیر بازار قوچان بر زمین ریخت، تصریح کرد: با شهادت این جوان ۲۴ ساله و انتقال پیکر شهید به داخل مسجد، شعارهای الله‌اکبر مردم بیشتر شد به‌طوری‌که عوامل رژیم به دنبال ورود به مسجد از درب خیابان ابن‌سینا بودند.

این جانباز حادثه ۳۰ دی ۵۷ مسجد جامع قوچان بیان کرد: من به همراه چند نفر دیگر در ورودی خیابان ابن‌سینا مستقر شدیم که براثر شلیک‌های مستقیم عوامل رژیم شاهنشاهی از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفتم و پس‌ازآن نیز شهید علی غلامیان که روی پشت‌بام مسجد قرار داشت با چندین گلوله مظلومانه به شهادت رسید.

قربانی تأکید کرد: واقعه ۳۰ دی و شهادت شهیدان کریمی و غلامیان اثبات‌کننده این مسئله است که مردم این شهرستان از سال‌های گذشته در مسیر مبارزاتی علیه رژیم ستم‌شاهی قدم برداشته بودند و این روز به نقطه اوج مبارزه علیه این رژیم تبدیل شد.

۳۰ دی ۵۷ تنها اجتماع مردم قوچان علیه جنایت‌ها و ظلم‌های رژیم ستم‌شاهی نبود بلکه تظاهرات، تحصن‌ها و تجمع‌های گوناگون دیگری در طول تاریخ مبارزاتی این مردم شکل‌گرفته که می‌توان به تشییع باشکوه پیکر واعظ شهید شیخ احمد کافی، گرامیداشت چهلم شهدای ۱۷ شهریور، تحصن فرهنگیان و مردم در دبیرستان امیرکبیر، حضور جمعیت کثیری از انقلابیون مشهد با میدان‌داری آیت‌الله سید کاظم مرعشی در قوچان برای مراسم گرامیداشت معلم شهید منوچهر رزّاقی اشاره کرد اما کمتر به آن‌ها پرداخته و بازگو شده است.

نام‌گذاری ۳۰ دی به نام روز شهرستان قوچان

امروز دشمن به دنبال وارونه نشان دادن وقایع و رویدادهای واقعی انقلاب است و حتی می‌خواهد برخی از آن‌ها را دفن کند اما بیان این اتفاق‌ها علاوه بر حفظ تاریخ ماندگار می‌تواند آیینه‌ای عبرت‌آموز برای نسل‌هایی باشد که آن روزها را از نزدیک درک نکردند.

شورای فرهنگ عمومی قوچان بر اساس رسالت و وظیفه‌ای که بر عهده دارد و پس از گذشته ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در ۵ تیر ۱۴۰۰ مصوب کرد که ۳۰ دی‌ماه مصادف با قیام و حماسه مردم این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی و به شهادت رسیدن محمدحسین کریمی و علی غلامیان در مسجد جامع به‌عنوان روز قوچان در تاریخ این شهرستان ثبت و ماندگار شود.

امام‌جمعه قوچان نیز با اشاره به این موضوع که مردم این شهرستان سابقه بالایی در دیانت دارند و وجود عالمانی همچون آقا نجفی قوچانی و شیخ ذبیح‌الله قوچانی گواه بر این معنویت و تدین است، گفت: قوچان سهم بسزایی در انقلاب اسلامی ایران دارد و در وقایع مهم سال ۵۷ و ایام مبارزه‌ علیه رژیم ستم‌شاهی افتخارآفرینی‌هایی را داشته است.

حجت‌الاسلام علیرضا هراتی مطلق با تأکید بر اینکه دشمن به دنبال کمرنگ کردن ایام‌الله و حتی وارونه جلوه دادن این روزهاست، گفت: شورای فرهنگ عمومی قوچان برای احیای این روز و نشان دادن سابقه مبارزاتی مردم این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی و بیان حقایق برای نسل‌های پس از انقلاب سال گذشته مصوب کرد تا ۳۰ دی به نام روز شهرستان نام‌گذاری شود.

وی بابیان اینکه پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی جای روز شهرستان در قوچان خالی بود، تأکید کرد: ۳۰ دی نقطه عطف انقلاب اسلامی برای مردم این خطه به شمار می‌آید زیرا مردم همراه و همگام با نهضت و قیام امام خمینی(ره) به پا خواسته و دو شهید را در مسجد تقدیم این انقلاب کردند که شاید کمتر این مسئله در استان دیده شود.

واقعه ۳۰ دی قوچان؛ تنظیم‌کننده انقلاب در منطقه قوچان بود

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی نیز با اشاره به سابقه مبارزاتی و مجاهدات مردم قوچان، اظهار کرد: شهر قوچان شهری است که سوابق تاریخی‌اش حاکی از موقعیت خاص پرورش و تربیتی نسبت به جامعه گذشته خود بوده است

آیت‌الله علم‌الهدی، قوچان را پایگاه عظیمی برای ایجاد تحول در عناصر فداکار، خدمتگزار، غیور و دلاور در طول تاریخ دانست و ادامه داد: موقعیت شهر قوچان از چند قرن گذشته ازنظر جغرافیایی در یک موقعیت تعارض اجتماعی عشایر و قبایل گوناگون بوده است که وجود شخصیت‌های برجسته پرورشی و تربیتی و همچنین عناصر قوی و نیرومند که از دلاوری و غیرت بالا نیز برخوردار بوده‌اند، سبب شده از دل چنین مناطقی، چهره‌هایی مبارز و انقلابی به وجود بیاید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: جریان ۳۰ دی از حساسیت خاصی برخوردار هست که توجه همه مردم قوچان به‌خصوص جوانان نسل سه و چهار انقلاب که آن مراحل را درک نکردند باید به این نقطه معطوف باشد.

وی با تأکید بر این‌که واقعه ۳۰ دی قوچان؛ تنظیم‌کننده انقلاب در منطقه قوچان بود، متذکر شد: نکته مهم، زنده ماندن جریان‌هایی مثل ۱۰ دی مشهد، ۳۰ دی قوچان و ۱۷ شهریور تهران است، این‌طور نباشد اسمی از این جریان‌ها بیاید و نسل امروز ندادن در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.

امروز دشمن با همه توان و ابزار به میدان آمده تا حقایق و رویدادهای واقعی انقلاب را بر اساس خواسته و نگاه خود بیان کند یعنی واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد بنابراین در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر مسئله جهاد تبیین تأکید فراوانی دارند تشریح وقایعی همچون ۳۰ دی ۵۷ مردم قوچان می‌تواند علاوه بر بیان اتفاق‌ها و حوادث از نگاه شاهدان عینی و اسناد موجب شود نسل‌هایی که آن روزها را به‌درستی درک نکرده‌اند بهتر اتفاقات را لمس کنند.

======================

گزارش از مجید جعفری مقدم

======================

پایان پیام/ ۷۰۰۴۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول