اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

رویترز: قیمت نفت ایران برای فروش در ماه فوریه تعیین شد

رویترز به نقل از ‌منابع آگاه نوشت که ایران قیمت نفتش برای فروش در ماه فوریه را پس از کاهش شدید قیمت نفت عربستان، 1.35 دلار کمتر از ماه ژانویه تعیین کرده است.

رویترز: قیمت نفت ایران برای فروش در ماه فوریه تعیین شد

فاطمه صادقی؛‌ به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، رویترز به نقل از ‌منابع آگاه نوشت که ایران قیمت رسمی نفت سبک خود برای فروش در آسیا در ماه فوریه، دومین ماه سال جدید میلادی را یک دلار و 80 سنت در هر بشکه، کمتر از متوسط قیمت عمان/ دبی (شاخص منطقه) تعیین کرده است.

به نوشته این گزارش، این رقم 1.35 دلار کمتر از قیمت نفت سبک ایران در ماه ژانویه، نخستین ماه سال 2023 است.  

قیمت نفت سنگین ایران برای فروش در ماه فوریه، یک دلار‌، نفت فروزان 95 سنت، نفت سروش 95 سنت و نفت پارس 90 سنت کمتر از ماه ژانویه قیمت گذاری شده است.

در عین حال، چند روز پیش اوپک در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد متوسط قیمت نفت ایران در سال 2022 برابر با 99.92 دلار در هر بشکه بوده است که نسبت به سال 2021 افزایش 30.12 دلاری را نشان می‌دهد.

همچین 5 روز پیش رویترز به نقل از شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی نوشته بود‌ صادرات نفت ایران در 2 ماه پایانی سال 2022 افزایش یافته و با وجود عدم اجرای برجام، به بیشترین میزان 3 سال گذشته رسیده است.

تقریبا دو هفته گذشته نیز عربستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، قیمت تمامی انواع نفت خود برای فروش در ماه فوریه در آسیا را به پایین‌ترین رقم نسبت‌ به شاخص دبی/ عمان در دو سال گذشته کاهش داده بود.

این کاهش قیمت به علت نگرانی در مورد کاهش تقاضا صورت گرفته است.

این کشور، پیش‌تر قیمت رسمی نفت فروشی خود برای ماه ژانویه در آسیا را به کمترین رقم 10 ماه گذشته کاهش داده بود.

قیمت رسمی نفت فروشی عربستان‌ معمولا پنجم هر ماه منتشر می‌شود و روند قیمت گذاری نفت خام ایران، کویت و عراق را تعیین می‌کند و بر قیمت 9 میلیون بشکه نفت که روزانه به سوی آسیا روانه می‌شود،‌ تأثیر می‌گذارد.

شرکت نفت عربستان، آرامکو، قیمت نفت این کشور بر اساس پیشنهاد‌های مشتریان و پس از محاسبه تغییر ارزش نفت خود و بر اساس سوددهی و قیمت محصولات نفتی در ماه گذشته تعیین می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول